یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: فصل امتحانات دوباره می‌آید و باز دانش‌آموزان زیادی دچار اضطراب شب و روز امتحان می‌شوند.

اضطراب

 براي كمك به اين دانش‌آموزان سهم خودتان را به‌عنوان والدين نبايد از ياد ببريد. گاهي والدين با انكار وجود اين اضطراب، زمينه بحث‌هاي دائمي را پيش مي‌آورند و گاهي خودشان دليل به‌وجود آمدن اضطراب مي‌شوند. آيا مي‌دانيد چطور بايد اين اضطراب را كاهش بدهيد؟

  • براي درمان، درد را بايد شناخت

اضطراب، احساس رنج‌آوري است كه محيط بيروني يا حالات دروني آن‌ را به‌وجود مي‌آورند و اينكه چقدر شما مي‌توانيد در شدت و عوارض آن تغيير ايجاد كنيد به ميزان مهارت شما بستگي دارد. به قول يكي از روانشناسان غربي «اگر اضطراب نبود همه ما پشت ميزهايمان خوابمان مي‌برد». اضطراب مي‌تواند عامل حركت و انگيزش باشد و در روي ديگر سكه مي‌تواند بخش اعظم توانايي و آگاهي فرد را با مشكل روبه‌رو كند. اينكه دانش‌آموزي نتواند در امتحان آنچه را مي‌دانسته پاسخ دهد يا شركت‌كننده آزمون رانندگي به اندازه‌اي كه در رانندگي مهارت پيدا كرده، آزمون عملي ندهد از اثرات اضطراب است. اضطراب اگر حل نشود مي‌تواند به نگراني‌هاي شديد، وحشت، دلهره، سردرد، احساس تهوع، افت تحصيلي و... منجر شود. براي حل مشكل اضطراب امتحان كه علاوه بر دانش‌آموزان و دانشجويان، خانواده را هم دچار دغدغه مي‌كند، داشتن ابزارهايي مثل رشد مهارت‌هاي فردي، حمايت خانواده و باورهاي اعتقادي مي‌تواند بهترين ياري‌دهنده باشد.

  • درمان‌هاي خانگي اضطراب

در هفته‌هاي قبل از امتحان هرچه به‌طور تفريحي فرزندتان را تشويق كنيد كه روي درس‌هاي خودش مرور داشته باشد، سهم انباشت مطالب را براي شب امتحان كم مي‌كنيد و امكان به آرامش رسيدن فرزندتان را بالا مي‌بريد.
به فرزندتان بگوييد كه از نظر شما نمره او 20 است چون شاهد تلاش او هستيد و مي‌بينيد كه از هيچ تلاشي دريغ نمي‌كند.
از طرف ديگر با مرور توانمندي‌هاي فرزندان‌تان، تشويق و افزايش روحيه آنان در فضايي آرام و با نشاط به افزايش اعتماد‌به‌نفس و كنترل اضطراب او كمك كنيد.
بچه‌ها هم همانقدر ممكن است اشتباه كنند و به موفقيت نرسند كه بزرگسالان تجربه شكست دارند. هر چه در اين شرايط دشوار با زبان تأييد و به دور از مقايسه يا سرزنش كنار فرزندتان باشيد، فرصت طلايي براي ايجاد رابطه بهتر با او و تقويت باورها و ارزش‌هاي او را به‌دست خواهيد آورد. براي كنترل اضطراب بچه‌ها مي‌توانيد از تجربه دوران تحصيل خودتان هم براي او خاطره‌گويي كنيد.
امتحان را فرصتي براي پيشرفت از نقطه قبلي به جايي بهتر بدانيد؛ حتي اگر يك گام باشد. موضوع رقيب‌تراشي براي فرزندتان كار تربيت را در آينده سخت‌تر مي‌كند، پس فرزندتان را به چنين محركي حساس نكنيد.
موفقيت‌هاي قبلي او را به يادش بياوريد تا موفق‌شدن فعلي‌اش را بعيد نداند.

  • چطور اضطراب ريشه مي‌دواند؟

بعضي از والدين مي‌توانند خودشان باعث ايجاد اضطراب در فرزندان‌شان شوند:
والديني كه سبك‌هاي تربيتي آنها سختگيرانه است و شكست در امتحان را مساوي تزلزل جايگاه بچه در خانواده، تنبيه، توبيخ و... مطرح كرده‌اند.
والديني كه يك مسئله بسيار مورد علاقه فرزندشان را منوط به نمره خاصي در امتحانات كرده‌اند تا جايي كه امتحان تنها راه رسيدن به آن خواسته شده و شكست در آن امتحان به معني از دست دادن تنها راه نجات تلقي شود.
والديني كه مدام بچه‌ها را با بقيه مقايسه مي‌كنند.

کد خبر 355143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha