شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: فرقی نمی‌کند، زیاد دست‌هایش را بشوید، زیاد در باره اینکه کجایید و با چه‌کسی هستید سؤال کند یا چندین بار چک کند که در را قفل کرده یانه؟

وسواس

در هر صورت زندگي با كسي كه وسواس دارد، به اين سادگي‌ها نخواهد بود اما براي هر مشكلي راه‌حلي هست و براي خوشبختي نياز داريد كه ياد بگيريد صورت مسئله‌هاي مختلف را حل كنيد. مسئله امروز شما، زندگي آرام در كنار همسري است كه مبتلا به وسواس است پس با قدرت و مهرباني كنار همسرتان بمانيد تا اين مسئله برطرف شود.

  • صداقت خودتان را ثابت كنيد

اگر همسرتان كمي بيش از حد ميوه‌ها را مي‌شويد يا به مرتب‌بودن ماشينش خيلي حساس است و يا چندبار موقع خروج از خانه قفل بودن در را چك مي‌كند، به معني اين نيست كه او وسواس دارد. برچسب زدن به شريك زندگي‌تان به‌خاطر اينكه شما با او صميمي هستيد و از عادت‌هاي رفتاري او آگاه هستيد اصلا درست نيست.

ابتدا در مورد وسواس و انواع آن اطلاع پيدا كنيد. وسواس عملي، راحت‌تر قابل تشخيص است اما وسواس فكري نياز به بررسي بيشتر دارد. اما اين شما نيستيد كه بايد تشخيص بدهيد همسرتان وسواس دارد يا خير؛ اگر مشكل جدي باشد نياز است تا حتما تحت نظر يك روانشناس قرار بگيرد. اما گاهي تنها رگه‌هايي از رفتار وسواسي در همسرتان مشاهده مي‌كنيد كه در اينصورت مي‌توانيد با مطالعه و بالابردن آگاهي خود در اين زمينه، فرشته نجات همسرتان شويد. با او در اين مورد صحبت كنيد و به او بگوييد كه قصد داريد به او كمك كنيد تا خودش كمتر اذيت بشود. آنقدر صادقانه با او حرف بزنيد كه همسرتان مطمئن شود كه شما قصد لجبازي با او يا حرص دادن او را نداريد. اگر بتوانيد به او صداقت خودتان را در كمك كردن ثابت كنيد حتما همسرتان با انعطاف بيشتري در‌برابر راهنمايي‌هاي شما مواجه مي‌شود.

  • روي صندلي او بنشينيد

شايد شنيده باشيد كه مي‌گويند: قبل از قضاوت كردن در مورد يك فرد، خودتان را جاي او بگذاريد و دنيا را از دريچه چشمان او نگاه كنيد.

اين جمله در روابط همسران مخصوصا وقتي يكي از آنها مشكلي دارد، مي‌تواند گره‌گشا باشد. وقتي از رفتارهاي بيمارگونه همسرتان رنج مي‌بريد، مي‌توانيد 2نوع نگاه داشته باشيد. در نگاه اول او عمدا و براي آزار دادن شما اين رفتارها و فكر‌ها را دارد و در نگاه دوم او خودش هم اذيت مي‌شود و كنترل رفتارش در دستانش نيست. مطمئن باشيد همسر شما عمدا نسبت به كارهاي شما بدبين نيست و مدام چك نمي‌كند كه كجا هستيد. افكار مزاحمي در طول شبانه‌روز به ذهن او هجوم مي‌آورند و رفتار او خودش را هم به اندازه شما و حتي بيشتر، آزار مي‌دهد.

زماني كه براي شستن وسيله‌اي شير آب را باز مي‌گذارد و هرچه مي‌شويد فكر مي‌كند هنوز آلوده است، خود او هم حس خوبي ندارد، هر چند بايد با اين افكار و اعمال مبارزه كند. اما اگر اين نگاه را داشته باشيد كه همسرتان از عمد چنين كارهايي انجام نمي‌دهد، آن‌وقت آرام‌تر مي‌شويد و برخورد بهتري خواهيد داشت. در آرامش است كه مي‌توانيد كمك كنيد تا او تغيير رفتار بدهد.

  • او را مؤاخذه نكنيد

براي درمان كسي كه سرماخوردگي شديدي دارد، چگونه رفتار مي‌كنيد؟ برايش سوپ مي‌پزيد، داروهايش را به‌موقع مي‌دهيد، خانه را آرام نگه‌مي‌داريد تا بتواند بخوابد و صبر مي‌كنيد تا دوران نقاهتش را طي كند. اگر نيمه شب با صداي سرفه هايش بيدار شويد، او را مؤاخذه نمي‌كنيد بلكه ليوان آب گرمي به او مي‌دهيد تا آرام شود. وسواس و مشكلات روحي هم درست به همين رفتارها نياز دارند. همسر شما اگر با رفتار درماني و جلسات مشاوره در‌حال برطرف كردن مشكل وسواسش باشد، بايد كنار او باشيد و در انجام تمرين‌ها كمكش كنيد. اگر شرايطش سخت‌تر است و نياز به دارو درماني دارد، بازهم بايد از او حمايت كنيد. حتي در مواردي كه وسواس او خيلي خفيف است و فقط با اراده و برنامه‌ريزي شخصي سعي در برطرف كردن آن دارد، باز هم حضور شما مي‌تواند كمك‌كننده باشد. پس خودتان را براي يك همراهي آماده كنيد و يادتان نرود وسواس از بيماري‌هاي اضطرابي است. سعي كنيد با فراهم كردن آرامش براي او كاري كنيد كه اضطراب كمتري را تجربه كند. هر چه اضطرابش بيشتر شود، براي فروكش كردن آن، اعمال وسواسي بيشتري نشان مي‌دهد.او به كمك شما و آرامش‌بخشي‌تان براي غلبه بر وسواس نياز دارد.

  • محافظت از دوربين مخفي‌هاي خانه

گاهي رفتارهاي وسواسي از ديگري آموخته مي‌شود و اين موضوع در مورد كودكان شما مي‌تواند خطرساز باشد. اگر فرزند شما از كودكي گرفتار وسواس شود يا در نوجواني به اين مشكل مبتلا شود، كار شما سخت‌تر خواهد بود. به‌طور مثال اگر همسر شما حساسيت زيادي روي نظافت و نجس و پاكي دارد به‌طور مستقيم و غيرمستقيم به فرزندتان مي‌آموزد كه مدام نسبت به پاكي هر چيزي شك كند. نكته مهمي كه درمورد وسواس وجود دارد اين است كه اين بيماري مي‌تواند به راحتي به ساير حوزه‌هاي رفتاري و ذهني فرد سرايت كند و ممكن است پدري بيش از حد تميز باشد و دست‌هايش را بشويد اما فرزندش وسواس شديدتري را تجربه كند. براي دور بودن از اين خطر با همسرتان صحبت كنيد. طوري موضوع را مطرح كرده و به‌دنبال راه‌حل باشيد كه او حس نكند مقصر است اما از او بخواهيد تا تمام شدن دوره درمان، مراقب باشد در مقابل فرزندان اين كارها را انجام ندهد. اگر قبل از خروج از خانه چندبار چك مي‌كند كه شير گاز را بسته است يا نه، بهتر است با يك توافق قبلي فرزندتان را زودتر به بهانه‌اي از خانه خارج كنيد و در ماشين يا دم در منتظر همسرتان بمانيد تا او شاهد رفتارهاي وسواسي يكي از والدينش نباشد. وسواس يا هر مشكل ديگري حتما راه‌حلي براي برطرف شدن دارد، اين شما هستيد كه به قصد حفظ رابطه و زندگي زناشويي‌تان تصميم مي‌گيريد كه آن را برطرف كرده و بر مشكل پيش آمده غلبه كنيد.

کد خبر 351625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha