شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

همشهری دو - محمدعلی شاطری: سوء ظن امانتان را بریده. خانم شما از هر کار شما، حتی آنهایی که به‌نظرتان خیلی ساده و مشخص هستند ایراد می‌گیرد و بهانه‌ای برای شک و شبهه به‌وجود می‌آورد. سر کار می‌روید، مرتب زنگ می‌زند و شما را چک می‌کند.

خانم مارپل در خانه!

 مترصد فرصتي است تا تلفن همراهتان را به‌دست بياورد و پيامك‌ها و تلگرام و ايسنتاگرامتان را كنترل كند. در خانه بي‌دليل و بي‌بهانه درگيري و دعوا به راه مي‌اندازد. اگر اين نشانه‌ها براي شما آشناست يعني همسرتان دچار مشكل سوءظن و شكاكي نسبت به شماست و ريشه همه اين رفتارهاي او هم در همين مشكل است. او تصور مي‌كند كه شما به‌عنوان شوهر در حال خيانت به او هستيد يا در معرض اين خيانت قرار داريد و چون شما را دوست دارد و برايش مهم هستيد، مي‌خواهد تحت هر شرايطي شما را كنترل كند. حتي اگر اين شرايط به قيمت آزار دائمي خودش و اذيت‌شدن شما باشد. حالا چه بايد بكنيد تا اين مشكل كم‌كم حل شود؟ تا پايان اين نوشته با ما همراه باشيد، راه‌حل‌هاي خوبي براي شما داريم.

  • محبت كنيد

تقريبا تمام مشكلات ميان زن و شوهرها به نوعي ريشه در كمبود محبت و عدم‌ابراز علاقه از سوي طرف مقابل دارد. همسر شما به شما علاقه‌مند است و نگران از دست دادن شماست. او فكر مي‌كند ممكن است محبت شما به او كم شده باشد و اين محبت را در جاي ديگري خرج كنيد. پس بهترين و نخستين كاري كه مي‌توانيد بكنيد اين است كه به او محبت كنيد و از عشق، سرشارش كنيد. ابراز محبت را مي‌توانيد به روش‌هاي مختلف انجام دهيد. از گفتن جمله «دوستت دارم»، «تو تمام زندگي من هستي» و «عمرم» و «نفسم» صدازدن گرفته تا ابراز علاقه گاه و بيگاه و توجه و دقت بيشتر به خواسته‌هاي او در رابطه زناشويي. خريدن هديه، يك شاخه گل، برگزاري جشن‌هاي خانوادگي و نوستالژيكي مثل تولد و سالگرد ازدواج و آشنايي و... همه موقعيت‌هايي هستند كه شما مي‌توانيد از طريق آنها ابراز محبت كنيد. البته دقت داشته باشيد در حالتي كه او نسبت به شما دچار شك شده، ممكن است ابتدا مقابل رفتارهاي محبت‌آميز شما واكنش دوستانه و عاشقانه‌اي نداشته باشد اما كم‌كم يخ رفتار او در برابر صبر و محبت شما آب خواهد شد.

  • روابط‌تان را كنترل كنيد

ما در اين نوشته بنا را بر اين گذاشته‌ايم كه شما به‌عنوان شوهر هيچ رابطه خارج از چارچوبي نداشته و نداريد و رفتارهاي همسرتان صرفا سوءظن و شك است و ريشه حقيقي ندارد. حتي اگر اينطور باشد هم باز احتمالا نشانه‌هايي در رفتار و حالت برخورد شما با بعضي زنان وجود دارد كه باعث تقويت رفتارهاي شكاكانه همسرتان مي‌شود. لازم نيست حتما در پس رفتارهاي شما نيت خاص و نامناسبي باشد، اكثر خانم‌ها نسبت به رفتار همسرشان با جنس مخالف حساسند و حتي كوچك‌ترين صميميت و رفتار دوستانه‌اي را بر نمي‌تابند. علاوه بر اينكه از لحاظ شرعي هم رفتار خارج از عرف صميمانه با جنس مخالف پذيرفته نيست حتي اگر نيت سوئي در پس آن نباشد. پس در نوع برخورد و رفتار خود با جنس مخالف دقت كنيد. نحوه صحبت‌كردن با يك خانم، نوع كلمات استفاده‌شده در گفت‌وگو با همكاران يا افراد نامحرم خانواده، همه از طرف همسر شما زير ذره بين است و كوچك‌ترين اشتباهي در اين زمينه مي‌تواند باعث حساسيت او شود. پس براي گام دوم بعد از محبت، سعي كنيد روابط‌تان با جنس مخالف و نامحرم را محدود و رسمي و موقر كنيد.

  • حساسيت‌هاي او را بشناسيد

هركدام از خانم‌ها نقاط حساسيت خاصي دارند. ممكن است يك رفتار ثابت با 2 نفر خانم مختلف تفسيرهاي متفاوتي نزد همسرتان داشته باشد. بعضي از خانم‌ها در رفتارهايشان ادا و اطوارهاي خاصي دارند كه گاهي مردان نسبت به آنها حساس نيستند و حتي متوجه آن هم نمي‌شوند اما خانم‌ها، به‌خصوص خانم‌هاي با پيش‌زمينه بدبيني رادارهاي بسيار حساسي نسبت به اين رفتارها دارند. بنابراين ممكن است نسبت به فرد خاصي حساسيت بيش از حد داشته باشند. يا مثلا ممكن است همسر شما نسبت به فردي در جمع دوستانه شما حساس باشد و تصور كند كه او مي‌تواند واسطه رابطه شما با جنس مخالف باشد يا به قول معروف شما را از راه به در كند. دقت كنيد اين حساسيت‌ها اگر ريشه‌هاي منطقي هم نداشته باشند و ممكن است در اثر يك برخورد يا مشاهده يك رفتار شكل گرفته باشند اما در هر صورت شما براي اينكه اعتماد همسرتان را جلب كنيد بايد حساسيت‌هاي او را بشناسيد و با دوري از آنها حتي‌الامكان باعث تحريك او نشويد. شناخت دقيق عوامل حساسيت همسرتان مي‌تواند تا حدود زيادي به شما در خاموش‌كردن رفتارهاي بدبينانه او كمك كند.

  • دروغ ممنوع

يكي از عواملي كه باعث سلب اعتماد همسران نسبت به يكديگر مي‌شود دروغ است. دروغ‌گفتن از دروغ‌هاي كوچك و بي‌اهميت گرفته تا دروغ‌هاي بزرگ و مهم باعث تقويت شديد احساس سوءظن در همسر و بي‌اعتمادي و سلب اطمينان او از شما مي‌شود. ممكن است شما هيچ نيت خاص و ويژه‌اي از دروغي كه مي‌گوييد نداشته باشيد و به‌دليلي كوچك و بي‌اهميت دروغ بگوييد، ولي اگر همسر شما متوجه اين دروغ شود، با خود اينگونه تصور مي‌كند كه شوهر من فردي است كه در مواقع لازم دروغ مي‌گويد و با اين استدلال، ديگر رفتارهاي صادقانه شما را هم باور نخواهد كرد و به ذهن شكاك خود اجازه خواهد داد تا هر رفتار و گفتاري از شما را با احتمال دروغ‌بودن تفسير كند. پس سعي كنيد هم به‌خاطر خودتان و خدا و حرام بودن دروغ و هم به جهت اينكه بتوانيد احساس امنيت و اعتماد را در همسرتان ايجاد كنيد و زندگي راحت‌تري داشته باشيد، اساسا دروغ را- كوچك يا بزرگ- از قاموس رفتاري خود حذف كنيد.

  • گذشته‌تان را افشا نكنيد

در زندگي هر كدام از ما انسان‌ها مسائل و رويدادهايي وجود دارد كه ممكن است براي همسر ما چندان خوشايند نباشد. بعضي از مردان اينطور تصور مي‌كنند كه اگر همه آنچه را كه در گذشته براي آنها اتفاق افتاده به همسرشان بگويند او اعتماد بيشتري به آنها خواهد كرد. درحالي‌كه بسياري از مسائل زندگي قبل از ازدواج شما بايد از همسرتان پنهان بماند و دليلي براي افشاي آن وجود ندارد. مثلا ممكن است شما به خواستگاري دختراني از آشنايان يا فاميل رفته‌ايد. در چنين موقعيتي هيچ دليلي ندارد كه شما فهرست دختراني را كه به خواستگاري آنها رفته‌ايد براي همسرتان افشا كنيد. چون قطعا در برخورد با هركدام از آنها در جمع‌هاي خانوادگي و دوستانه، كوچك‌ترين رفتار شما با آن خانم، مورد حساسيت و سوءظن همسرتان قرار خواهد گرفت.

  • از افراط و تفريط بپرهيزيد

گفتيم كه در رفتار و گفتارتان شفافيت و صداقت داشته باشيد. اين صداقت و شفافيت اما نبايد از حد خارج شود و حالت افراطي به‌خود بگيرد. رفتارهاي شما بايد به‌گونه‌اي باشد كه در عين حال كه حوزه‌هاي كاملا شخصي و خصوصي شما حفظ مي‌شود سوءظني هم براي همسران ايجاد نكند. مثلا بد نيست گاهي در مقابل او رمز تلفن همراهتان را بزنيد يا تلفنتان را بدون رمز در گوشه‌اي از خانه بگذاريد تا همسرتان بتواند آن را ببيند و مطمئن باشد كه چيز خاصي براي پنهان‌كاري از طرف شما وجود ندارد.

  • آخرين راه...

بدبيني و سوءظن در بعضي از افراد از حد طبيعي و مشكل خارج شده و به‌صورت يك اختلال رفتاري و روانشناسي درمي‌آيد كه در ميان روانشناسان به اختلال پارانوئيد معروف است. اگر در يك دوره زماني 6-5ماهه همه توصيه‌هاي ما در اين نوشته را به‌كار بستيد و باز هم تغييري در رفتارهاي بدبينانه همسرتان به‌وجود نيامد، (دقت كنيد، مي‌گويم تغييري به‌وجود نيامد چون حل كامل مشكل ممكن است يكي دو سالي زمان ببرد) بايد با يك روانشناس حاذق مشورت كنيد تا مشكل همسرتان را به‌عنوان يك اختلال درمان كند.

  • قبل از آنكه بپرسد بگوييد

سياست مهمي كه شما مي‌توانيد در پيش بگيريد و كمك زيادي در رفتار بين فردي شما و همسرتان خواهد كرد اين است كه شفافيت و صادقانه رفتاركردن را جزو الگوي رفتاري خود قرار دهيد. يعني پيش از آنكه بخواهيد مورد سؤال و شك و ترديد او قرار بگيريد خودتان مسائل را با زباني دوستانه و از روي صميميت و محبت براي همسرتان تعريف كنيد. اين كار باعث مي‌شود علاوه بر اينكه سؤالات ذهني همسرتان خودبه‌خود پاسخ داده ‌شود، در عين حال هم رفتار پرسشگرانه و حق استنطاق و مورد سؤال قراردادن شما توسط او به‌عنوان يك عادت درنيايد. مثلا فرض كنيد شما در بيرون از خانه بوده‌ايد و اتومبيل‌تان خراب شده و باعث شده است ساعتي ديرتر از زمان معمول و هميشگي به خانه برسيد. احتمالا سر و ظاهر شما آلوده و كثيف مي‌شود. حالا وقتي به خانه مي‌رسيد يك راه اين است كه پيش از هر چيز سرووضعتان را مرتب كنيد و بعد با همسرتان روبه‌رو شويد و مورد سؤال او قرار بگيريد كه« چرا دير آمدي»، راه دوم و بهتر اين است كه با همان سر و ظاهري كه نشان از وضعيت غيرعادي شما دارد به سراغ همسرتان برويد و داستان خراب‌شدن ماشين را براي او تعريف كنيد. در اينجا او هم پاسخ سؤال ذهني خود را گرفته و هم شواهد آن را در ظاهر شما مي‌بيند و با احتمال بيشتري دليل ديرآمدن شما را مي‌پذيرد.

  • دغدغه‌هاي ذهني او را تا حد امكان رفع كنيد

گاهي مسائل و پرسش‌هايي در ذهن همسرتان به‌وجود مي‌آيد كه حتي با وجود توضيح شما، باز براي او ايجاد پرسش و سؤال كرده است. اينطور شبهه‌ها در ذهن او مي‌ماند و مثل خوره ذهن و روح او را عذاب مي‌دهد. در اينگونه مواقع اولا بدانيد كه اين رفتار او چندان هوشيارانه نيست و با او وارد لجبازي و موضع‌گيري نشويد، ثانيا او را فرد گرفتاري بدانيد كه دچار اين مشكل شده و براي حل مشكل او هر كاري كه مي‌توانيد انجام بدهيد. مثلا ممكن است براي همسرتان سؤال پيش آمده باشد كه در فلان موقعيت شما كجا بوده‌ايد. خب در اين موقعيت شواهدي از اينكه در آن لحظه كجا بوده‌ايد در اختيار همسرتان بگذاريد. اما به قول معروف براي اينكه حرف‌هاي شما را بپذيرد بال‌بال نزنيد و پذيرفتن موضوع را به‌خود او بسپاريد.

کد خبر 360148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha