شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

همشهری دو - ندا داودی: در زندگی‌‌های امروزی آنقدر انسان‌ها مشغله دارند و سرشان شلوغ است که فرصت «باهم بودن‌شان» به حد‌اقل می‌رسد.

تعطیلات بی‌حاشیه

همسران زیادی از این موضوع گله دارند اما واقعیت این است که گاهی در مواقعی که فرصت بیشتری برای با هم بودن پیدا می‌شود، عدم توانایی در مدیریت روابط در روزهاي تعطيل باعث می‌شود از این فرصت استفاده مثبتی نشود و گاهي تعطیلاتی چون عید نوروز که از یک هفته تا 13روز همسران با فراغ خاطر بیشتری کنار هم هستند، به‌جای آنکه رؤیایی و دلپذیر باشد، باعث تنش و اختلاف در محیط خانه شود. همسران بيشتر اوقات با اينكه بي‌تابانه منتظر رسيدن تعطيلات و فراغ بال هستند كه بتوانند با آرامش بيشتري در كنار هم باشند، با اهميت‌دادن به حاشيه‌هاي بي‌اهميت از يكديگر دلخور مي‌شوند و شيريني كنار هم بودن در تعطيلات را از دست مي‌دهند.

  • قوانینی با رنگ و بوی سال جدید

وضع قوانین خانگی و عمل به آنها، شاید مهم‌ترین بخش برای داشتن یک خانواده موفق باشد. اینکه زن، شوهر و فرزندان بدانند در خانه آنها قوانین خاصی وجود دارد، باعث می‌شود سوءتفاهم‌های کمتری ایجاد شود. اگر هر کس بخواهد طبق خواسته خود عمل کند، ممکن است جایی این خواسته‌ها با هم تداخل پیدا کرده و دلخوری پیش بیاید. اما زمانی که در مواقع عادی دونفر برای زندگی‌شان و روزهای مشترک، قوانینی وضع کنند که درآن موقعیت‌های آینده را پیش‌بینی کنند، خیلی از کارها نظم و سیاق بهتری خواهد گرفت. در تعطیلات عید که قرار است برای 2 هفته خانواده کنار هم باشند، لزوم این قوانین بیشتر احساس می‌شود؛ مثلا اگر آقای خانه مراقب به‌هم‌ریختگی‌هایش نباشد و بخواهد مدام مقابل تلویزیون دراز بکشد و فرش زیر پایش پر باشد از پوست تخمه و آجيل، ممکن است همسرش ناراحت شود. از طرفی اگر خانم‌خانه هم طبق روال گذشته هر روز ساعت زیادی را با مادر یا خواهرش تلفنی صحبت کند در حالی که همسرش در خانه است، می‌تواند باعث دلخوری شوهرش شود. خوب است با توجه به تجربه سال‌های قبل و حتی تعطیلات کوچک گذشته ، شما و خانواده‌تان یک اساسنامه رفتاری نرم و متعادل برای روزهای تعطیل خانواده تهیه کنید. اینکه آخر شب‌ها یا اول صبح‌ها صدای تلویزیون را کم کنید و یا برای تلفنی حرف‌زدن و در شبکه‌های اجتماعی چرخیدن، زمان مشخصی را بگذارید، باعث می‌شود هر کدام برنامه‌تان را بدانید و از رفتارهای هم دلخور نشوید و در عين حال هم نيازي به اينكه مدام به يكديگر تذكر بدهيد نخواهيد داشت. البته فراموش نكنيد كه اينجا خانه است و قرار نيست شما قوانين سختگيرانه و آزاردهنده طراحي كنيد. قوانين شما بايد انعطاف‌پذيري لازم را هم داشته باشد اما مهم اين است كه همه با هم قانون را وضع كنيد و به آن متعهد باشيد.

  • برنامه‌ریزی برای لذت بردن بیشتر

در روزهای تعطیلی دیگر بهانه خستگی از کار، ترافیک و... برای بی‌حوصله‌بودن وجود ندارد. شما می‌توانید صبح‌ها بیشتر استراحت کنید، شب‌ها بدون استرس و راحت‌تر بخوابيد، ناهار و شام را کنار اعضای خانواده میل کنید و تجربه متفاوتی از باهم‌بودن را داشته باشید اما واقعیت این است که فقط 2روز اول تعطيلات عيدنوروز ممكن است همین طور بی‌برنامه استراحت‌کردن و انجام دید‌وبازدید جذابیت داشته باشد اما بعد از چند روز خستگی و کسالت به سراغ‌تان می‌آید و ممکن است احساس بی‌حوصلگی کنید. بهتر است از همان ابتدا برنامه‌ای بریزید که از صبح‌های زیبای بهار استفاده کرده، کنار همسرتان به کوه ، پیاده‌روی و... در طبیعت بروید و برای روزهای مختلف‌تان برنامه‌های متفاوتی داشته باشید. دیدوبازدید جزء مهمی از برنامه‌های عید است اما به‌جز آن باید برنامه‌های دیگری هم در نظر بگیرید. اگر به مسافرت نمی‌روید، رفتن به سینما، موزه و طبیعت می‌تواند گزینه‌های خوبی باشد. در هر صورت کاری کنید که دچار کسلی و بی‌حوصلگی مخصوص تعطیلات نشوید که 2نفر بی‌حوصله زیر یک سقف می‌توانند به هر بهانه‌ای با هم دعوا کنند؛ بنابراين از ايجاد حس رخوت و كسلي در خود و همسرتان جلوگيري كنيد.

  • بحث شیرین خانواده‌ها

زن و شوهر برای داشتن رابطه خوب نیازمند مدیریت روابطشان با خانواده‌هایشان هم هستند. در تعطیلات نوروز تنها نبودن خانواده طرفین، انتخاب مسافرت رفتن با آنها یا به‌تنهایی و حتی زمان تحویل سال کنار آنها بودن یا نبودن، هرکدام می‌تواند مسئله‌ساز شود. اگر خانواده‌ها در شهرهای مختلفی باشند، اینکه به دیدن کدام‌شان بروید و خانواده شما در اولویت باشد یا همسرتان، از موضوعات استراتژیک در این تعطیلات خواهد بود. مثل اکثر مواقع بهتر است علاج واقعه قبل از وقوع آن اتفاق بیفتد و چه خوب است اگر بتوانید با همسرتان بدون دلخوری در این مورد راحت گفت‌وگو کنید و به یک نتیجه‌گیری منطقی برسید. لطفا دوباره این جمله را تکرار کنید: یک نتیجه‌گیری منطقی. منظور از نتیجه‌گیری منطقی چیزی نیست که فقط شما دلتان می‌خواهد یا مادر و پدر شما راضی‌تر می‌شوند. در هر صورت باید اول به دیدن یکی از بزرگ‌ترها بروید و بعد به دیدن دیگری. می‌توانید اینها را به نوبت در برنامه‌تان بگذارید. پارسال زمان تحویل سال کنار خانواده شما بودید، امسال نوبت خانواده همسرتان است. پارسال با خانواده همسرتان به سفر رفتید و امسال وقت آن است که با خانواده خودتان به مسافرت بروید. شاید مادر همسرتان تنهاست یا پدر شما شرایط خاصی دارد که در این صورت باز هم با گفت‌وگو و فکر‌کردن به موضوع می‌توانید راه‌حلی پیدا کنید. بزرگ‌ترها برکت زندگی هستند، پس برنامه‌هایتان را طوری بریزید که در تعطیلات بیشتر به آنها سر بزنید. شما یک خانواده‌اید و مادر و پدر همسرتان مانند مادر و پدر خودتان هستند؛ اين موضوع را فراموش نكنيد. ضمن اينكه مدام منتظر تشكر و قدرداني همسرتان و خانواده‌اش از خودتان نباشيد. اگر براي تنها نماندن پدر و مادر همسرتان يا شادي دل آنها تعطيلات را در كنارشان مي‌گذرانيد، اين فداكاري را با خداوند بزرگ معامله كنيد نه با آدم‌ها.

  • حرف‌هایی برای نشنیدن

قرار است عید امسال بهانه‌ای باشد تا شما و همسرتان بیشتر کنار هم باشید و لذت بیشتری ببرید و برای سالی عاشقانه و زیبا خودتان را آماده کنید. تمام تلاش‌تان را بكنيد که این اتفاق بیفتد و در تقویم زندگی مشترک‌تان سال 96 از بهترین سال‌ها نوشته شود. یکی از موضوعاتی که می‌تواند روزهاي خوب عید را خراب كند و آرامش را از رابطه همسران بگيرد، همین دیدوبازدیدهاست؛ البته اگر فرهنگ صحیح آن را نداشته باشید. فامیل و دوستانی که ممکن است ماه‌ها یکدیگر را ندیده باشند، حال به خانه هم می‌روند و در اين ميان حرف‌هایی رد و بدل می‌شود. ناخودآگاه عمل و عکس‌العمل‌هایی پیش می‌آید که اگر حواس‌تان نباشد ممکن است ترکش‌هایش به روابط شما و همسرتان اصابت کند، برای مثال وقتی باجناق‌ها باهم به دیدن پدرزن و مادرزن می‌روند و یکی از آنها احساس می‌کند به دیگری توجه بیشتری شده است یا در دیدوبازدیدها تغییراتی که در خانه یکی از فاميل ایجاد شده باعث بروز حسادت و حرف و حدیثی در خانه دیگری مي‌شود. اینها نه افسانه است و نه حکایت برای خنده شما؛ واقعیاتی است که گاهی زیبایی عید همسران را خراب می‌کند. بهتر است از همان ابتدا با خودتان تفاهم نامه‌ای امضا کنید و قبل از اينكه اجازه بدهيد بيان حسادت‌ها و انواع دليل‌هاي احساسي غيرمنطقي ديگر ميانه شما و همسرتان را خراب كند، از بروز آنها در خودتان پيشگيري كنيد و نگذارید اینگونه دلخوری‌ها حال دلتان و شریک زندگی‌تان را بد کند. ديدن آنچه در زندگي داريد و خوشبختي‌هاي كوچك‌تان مي‌تواند يكي از راه‌هاي كنترل اين احساسات مخرب و ويرانگر باشد.

  • جنازه‌اي كه فيگور مي‌گيرد حيف است بهار بدون عشق

تعطيلات عيد نوروز با تولد دوباره زمين همراه است، اكثر روزها هوا خوب است و طبيعت رنگ و لعاب بيشتري به‌خود مي‌گيرد. اين كنار هم بودن در 2هفته اول بهار مي‌تواند بهانه‌اي باشد براي تغيير در نوع نگاه كردن به زندگي و رابطه‌‌تان. حيف است بهار باشد و دلخوري‌هاي تلمبار شده را به روزهاي رفته نسپاريد و تصميم نگيريد با نو شدن سال، رابطه‌تان را هم نو كنيد. وقتي درخت حياط خانه‌تان دوباره شكوفه زده و سبز شده، چرا روابط داخل خانه‌تان دوباره شكوفه نزند. زمان بيشتري كه در تعطيلات مي‌توانيد كنار هم باشيد، به سرو وضع ظاهري‌تان برسيد؛ نه فقط براي ديد و بازديدها بلكه براي چشم‌هاي شريك زندگي‌تان كه حس او به شما مهم‌‌ترين ركن زندگي‌تان خواهد بود. باهم حرف بزنيد، شوخي كنيد، از فرصت تعطيلات و عدم‌خستگي براي رابطه زناشويي گرم‌تر استفاده كرده و عاشقانه‌هاي‌تان را پررنگ‌تر كنيد. حتي اگر در خانواده‌تان مرسوم است تعطيلات را كنار هم به سفر برويد و مدام مشغول ديد و بازديد هستيد و خلوت‌‌تان كمتر است، يك روز باهم قرار بگذاريد. بچه‌ها را به خانواده‌هايتان بسپاريد و چند ساعتي را در روزهاي زيباي بهار كنار هم باشيد؛ شما، همسرتان و بهار كه بهترين فرصت است براي فراموش‌كردن دلخوري‌ها و شروع دوباره دوست داشتن.

کد خبر 364618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha