یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

تارا رستم‌زاد: مدت زیادی تا عید نمانده و به‌احتمال زیاد با عجله و شدت مشغول خانه‌تکانی و آماده‌شدن برای استقبال از بهار هستید. اما قبل از آنکه با این بدو بدو‌ها و فشارهای جسمانی خودتان را از پا درآورید، پیشنهاد می‌کنیم با اصول خانه‌تکانی سالم آشنا شوید تا شب عیدی سر و کارتان به دکتر و بیمارستان نیفتد. خانه‌تکانی نوروزی آسیب‌های جدی و شایعی دارد که به سادگی می‌توانید از آنها در امان باشید. این مطلب را بخوانید تا سررشته، بیشتر دست‌تان بیاید.

خانه تکانی
  • نفس‌تان نگيرد

تنفس گاز مواد شوينده مي‌تواند به مسموميت‌هاي تنفسي جدي منجر شود. بيشتر شوينده‌ها و سفيدكننده‌ها گاز كلر آزاد مي‌كنند و به همين دليل اگر با رعايت اصول ايمني از آنها استفاده نكنيد منجر به مسموميت‌هاي شديد خواهند شد. از اين مواد شوينده در فضاي بسته استفاده نكنيد چون استنشاق بخارهاي حاصل از شوينده‌ها باعث سوختن مخاط تنفسي مي‌شود و مي‌تواند با ريه شما كاري كند كه در حد ريه يك بيمار مبتلا به آسم آسيب ببيند. بنابراين در فضاهاي محدود و بسته حتما يا از تهويه استفاده كنيد و يا در و پنجره را باز بگذاريد.

يادتان باشد كه در اين شرايط ماسك‌زدن مشكلي را حل نمي‌كند و همچنان خطر آسيب‌ريوي وجود دارد. اگرچه سرفه، اشك ريزش، احساس سوزش در قفسه سينه، برونشيت و گرفتگي صدا، تنگي نفس، تهوع، تعريق و سردرد و التهاب ريه بارزترين نشانه‌هاي مسموميت با مواد شوينده هستند اما گاهي بدن واكنش‌هاي التهابي مزمن دارد و آسيب‌هاي دستگاه تنفسي بدون علامت هستند و در 10تا 15سال آينده علائم آنها رفته رفته نمودار مي‌شود.

  • نظافت به قيمت بيماري

استفاده نادرست از مواد شوينده يكي ديگر از اشتباهات رايج در خانه‌تكاني است. مواد ضدعفوني كننده، سفيد‌كننده‌ها و انواع اسيدها، غلظت بالايي دارند و به همين دليل بايد به‌صورت محلول مورد استفاده قرار گيرند. اما متأسفانه از آنجايي كه روي بسته مواد شوينده اطلاعات كافي در مورد استفاده از محصول نوشته نشده، خيلي‌ها اين محلول‌ها را به‌صورت خالص استفاده مي‌كنند كه همين مسئله باعث بيشتر شدن خطرات اين مواد خواهد شد. بدتر از آن اين است كه اين مواد شوينده، سفيد‌كننده‌ها يا حتي مواد اسيدي را با هم مخلوط كنيد به تصور اينكه شست‌وشو بهتر انجام مي‌شود؛ درحالي‌كه تركيب شوينده‌ها در بسياري از موارد، منجر به توليد گاز و در نتيجه، خفگي‌هاي آني مي‌شود.

يك اشتباه رايج ديگر اين است كه براي پاك كردن شوينده‌ها از سطوح، از آب داغ استفاده كنيد. آب داغ و بخارات آن كه با بخار كلر شوينده‌ها مخلوط مي‌شود مي‌تواند آسيب‌هاي تنفسي را چند برابر كند. يك نكته مهم كه در كار با شوينده‌ها بايد درنظر داشته باشيد اين است كه گاهي هنگام نظافت، مقداري ماده شوينده وارد چشم مي‌شود يا گازهاي متصاعد شده از اين مواد باعث ايجاد سوزش، قرمزي، التهاب و تاري ديد كوتاه‌مدت مي‌شوند. در اين مواقع، بلافاصله صورت و چشم‌ها را با آب سرد فراوان بشوييد و آلودگي‌ها را از روي سطح صورت، پلك‌ها و چشم‌ها دور كنيد و در جريان هواي آزاد قرار بگيريد. اما درصورتي كه مشكل رفع نشد، فورا به پزشك مراجعه كنيد.

  • خانه‌تكاني كمرشكن

دردهاي عضلاني، فرسايش مفصلي و آسيب‌هاي ستون فقرات از ديگر آسيب‌هاي شايع خانه‌تكاني شب عيد هستند. واقعيت اين است كه بيشتر ما به‌دليل زندگي كم تحرك و پشت ميزنشيني و مهم‌تر از آن ورزش نكردن، آمادگي جسماني لازم را براي انجام فعاليت‌هاي اسكلتي- عضلاني نداريم و به همين دليل در آستانه نوروز با مشكلاتي مثل كمر درد و درد مفاصل مواجه مي‌شويم. اين مشكلات در كساني كه سابقه قبلي مشكلات ارتوپدي دارند شايع‌تر است.

براي شروع فعاليت‌هاي سنگين از قبل اگر مشكلي در ستون فقرات‌تان وجود دارد، سعي كنيد حركات‌تان را به‌شدت محدود كنيد، از كمربندهاي محافظت‌كننده استفاده كرده و از ديگران كمك بگيريد. هيچ وقت با بدن خشك و ناآماده شروع به‌كار نكنيد و حداقل 10دقيقه قبل از آغاز كار، بدن خود را گرم كنيد.

قبل از انجام فعاليت‌هاي سنگين، بهتر است عضلات بدن، به‌خصوص عضلات پشت ران، ناحيه ستون فقرات، ناحيه شكم، شانه و دست‌ها را در حالت كششي قرار دهيد و به اين ترتيب عضلات را براي جابه‌جايي و فشار بيشتر آماده كنيد. از بلند كردن و كشيدن اجسام سنگين به تنهايي و بدون كمك ديگران خودداري كنيد.

شما رستم دستان نيستيد و قرار نيست از پس انجام هر كار سنگيني برآييد. حتي اگر در لحظه انجام آن كار احساس آسيب نكنيد، باز ممكن است دچار آسيب‌هاي ديررس شده و علائم صدمه به استخوان‌ها و مفاصل‌تان را چند روز بعد ببينيد. براي نظافت قسمت‌هاي خارج از دسترس، از چهارپايه يا نردباني استفاده كنيد كه ارتفاع مناسبي دارد و مجبور نيستيد زيادي خودتان را كش و قوس دهيد يا دستانتان را بكشيد.

همچنين براي بلند كردن اجسام سنگين به جاي خم كردن كمر، ابتدا نشسته و بعد جسم را بلند كنيد تا به ديسك كمر مبتلا نشويد. هنگام انجام كارهاي خانه، براي مدت طولاني در يك وضعيت نمانيد. قرارگرفتن ستون فقرات در وضعيت خم به‌صورت ثابت يا سرپا نشستن باعث آسيب جدي به كمر، لگن و زانوها مي‌شود. بنابراين حين انجام امور، وضعيت بدن و مفاصلتان را تغيير دهيد. هنگام خستگي عضلات هم به آنها استراحت دهيد تا فشار پي درپي در مدت طولاني باعث آسيب‌ديدگي نخاع يا ستون فقرات و زانوها نشود. خستگي احتمال آسيب را بسيار بيشتر مي‌كند بنابراين به ازاي هر 45دقيقه كار، 15دقيقه استراحت كنيد.

کد خبر 363936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha