چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: وقتی قرار است زندگی مشترکی را شروع کنید و کنار هم با رضایت و شادی بمانید تا پیر شوید، باید نسبت به خوشبختی در زندگی زناشویی نگرش درستی داشته باشید.

همسرداری

اگر با تعاريف مختلف و اشتباه از زندگي مشترك و بايد و نبايدهايش وارد اين ميدان شده و پيش برويد، خانه بخت براي‌تان چندان با خوشبختي همراه نخواهد بود. پس بهترين راه اين است كه باورهاي اشتباه در مورد خوشبختي در زندگي مشترك را بشناسيد و گرفتارش نشويد.

  • همه‌چي آرومه، من چقدر خوشبختم!

يكي از خطاهاي استراتژيك در زندگي مشترك اين است كه گمان كنيد زوج‌هايي خوشبخت هستند كه زندگي بدون مشكلي را مي‌گذرانند؛ يك زندگي كه مانند ماكت ساخته شده و همه‌‌چيز سر جايش منظم و مرتب قرار دارد؛ از شرايط اقتصادي كه به لطف بزرگ‌ترها همان روزهاي اول در بهترين حالت است تا خانواده‌ها كه از همان ابتدا با اين ازدواج هيچ مشكلي ندارند و عروس و داماد جديد را با آغوش باز پذيرا هستند و هيچ‌وقت هم بين آنها هيچ مشكلي بروز نمي‌كند. زندگي مشتركي كه زن و شوهر مانند فيلم‌هاي عاشقانه مدام قربان‌صدقه هم مي‌روند و فرزندان سالم و زيبايي دارند و همه‌‌چيز مهياست و در همه جهان فقط اين دو نفر از زندگي‌شان لذت مي‌برند، بيشتر شبيه افسانه‌هاست. از ملزومات زندگي واقعي اين است كه بد و خوب، تلخ و شيرين و در كل سختي و راحتي با هم آميخته است. زوج‌هاي خوشبخت بدون مشكل نيستند اما يادگرفته‌اند چگونه كنار هم از پس مشكلات بر بيايند و اگر در نهايت حل نشد، آن را كنار زندگي‌شان بپذيرند و نگذارند كل زندگي به‌خاطر نقطه‌اي تاريك، رنگ و لعابش را از دست بدهد. شما هم بهتر است تصور رؤيايي از زندگي زناشويي را كنار بگذاريد و بپذيريد در زندگي‌تان همه‌‌چيز آنطور كه دوست داريد پيش نخواهد رفت اما مي‌توانيد با مديريت صحيح به احساس خوشبختي برسيد. مثلا اگر نمي‌توانيد صاحب فرزند شويد، هر چند اين مشكلي بزرگ است اما نبايد اجازه دهيد نداشتن فرزند به نداشتن خوشبختي منجر شود.

  • شاهزاده‌اي با اسب سپيد

يكي از جملات غلط كه قبل از ازدواج زياد شنيده‌ايد اين است كه‌شريك مناسب زندگي‌تان را پيدا كنيد تا او شما را خوشبخت‌تان كند. همانطور كه خوشبختي در زندگي هيچ‌كس از آسمان به دامنش نمي‌افتد و بايد براي به‌دست‌آوردن آن تلاش كند، قرار نيست همسرتان مانند يك قهرمان سوار بر اسب سفيد بيايد و شما را از قلعه مشكلات و نااميدي‌هايتان بيرون بكشد و خوشبخت كند. خوشبختي را باهم و در كنار هم خواهيد ساخت و براي اين كار هزينه‌هاي مختلفي هم خواهيد داد اما نتيجه شيرين خواهد بود، به شرطي كه توقع نداشته باشيد طرف مقابل‌تان يك انسان همه‌‌چيز تمام و كامل باشد و با آمدنش زندگي‌تان را متحول كند و يك‌تنه از پس مشكلات بر بيايد. شما خوشبخت نمي‌شويد مگر اينكه دو نفر باهم خوشبختي را بسازيد. پس وقتي بعد از چند وقت متوجه شديد طرف مقابل‌تان هم مثل همه آدم‌ها نقاط ضعف و قدرت دارد و آن تصور رؤيايي در هم ريخت، نااميد نشويد و بدانيد وارد مرحله جدي زندگي شده‌ايد. اگر همسرتان شلخته است يا دير به خانه مي‌آيد و يا نمي‌تواند كدبانوي خوبي باشد، به معني خوشبخت‌نشدن شما نيست. بايد تلاش كنيد تا در كنار كسي كه انتخاب كرده‌ايد، به حس خوب خوشبختي برسيد. شما هم چندان بدون عيب نيستيد. اگركمي خودتان را زير ذره‌بين بگذاريد، اين تصور از بين مي‌رود.

  • خداحافظي با زندگي شخصي

اين خيلي زيباست كه زن و شوهر بتوانند دوست هم باشند و در بسياري از جنبه‌هاي مختلف زندگي، مانند يك همراه كنار يكديگر بمانند و لذت ببرند. تجربه‌هاي جديدي داشته باشند و سعي كنند بيشترين زمان ممكن را كنار هم بگذرانند اما به معني تمام‌شدن فرديت شما و همسرتان نيست. شما هركدام دنياي دروني، دوستان و خانواده خود را داريد. علايق‌تان گاهي باهم فرق مي‌كند و قرار هم نيست جز اين باشد. اينكه فكر كنيد از نشانه‌هاي خوشبختي اين است كه همه جا باهم برويد، بدون هم هيچ كاري انجام ندهيد، دوستان قبل از ازدواج‌تان را كنار بگذاريد و دنياي بعد از ازدواج‌تان هميشه دو نفري باشد، خيلي زود شما و همسرتان كسل خواهيد شد. گاهي بدون هم تفريح‌كردن، باعث نمي‌شود در زندگي يكديگر كمرنگ شويد. مردان و زنان هركدام جمع‌هاي دوستانه‌اي از همجنسان خود دارند كه حرف‌ها و دنياي جذابي براي‌شان به همراه خواهد داشت. يك جمع مردانه با شوخي‌ها و خوشي‌هايش مي‌تواند يك مرد را براي مدت زيادي شارژ كند و يك جمع زنانه با دنياي خودش مي‌تواند يك زن را مدت‌ها سر حال نگه دارد. پس با توافق هم گاهي دنياي مستقل خود را داشته باشيد اما آنقدر دور نشويد كه فاصله معناداري بين‌تان بيفتد.

  • ليلي و مجنون هميشگي

اگر شما هم فكر مي‌كنيد كه زوج‌هاي خوشبخت هميشه و تحت هرشرايطي يكديگر را با جملات عاشقانه صدا مي‌زنند، مانند روزهاي اول محو ديدن و شنيدن هم مي‌شوند و يك نامزدي مادام‌العمر دارند، بهتر است در نگاه‌تان تجديد نظر كنيد در غيراين صورت ممكن است فكر كنيد زندگي مشترك شما غيرطبيعي است. ا‌ين را بدانيد كه تصورتان اشتباه است، نه زندگي و انتخاب‌تان. ايده‌آل زندگي مشترك اين است كه گرماي محبت بين دو طرف نه‌تنها كم نشود بلكه به مرور زمان بيشتر و ريشه‌دار‌تر هم شده به‌اصطلاح جان بگيرد اما شرايط ابراز در طول زمان و با توجه به شرايط جديد فرق خواهد كرد. هر چند كه در كليات آن فرقي نبايد احساس شود و زن و شوهر‌هاي خوشبخت سعي مي‌كنند هيجاناتشان را در طول زمان حفظ كنند اما اينكه توقع داشته باشيد درست مانند روزهاي اول رفتار كنيد دور از واقعيت است. حضور بچه‌ها، بيشترشدن مسئوليت‌ها و.. ممكن است ظاهر رابطه را كمي تغيير دهد اما چيزي كه در دست‌هاي شماست، شناخت بيشتر از هم و پيدا كردن ميانبرهاي قلب يكديگر است كه مي‌تواند معجزه كند.

  • زن و شوهري كپي برابر اصل

اگر همه دنيا يك رنگ بود، ديگر طبيعت چه زيبايي‌اي داشت؟ اگر فصل‌هاي مختلف، ميوه‌هاي مختلف وجود نداشت، به‌نظر شما همه‌‌چيز خسته‌كننده نمي‌شد؟ زميني كه آسمان و درختانش هر دو آبي باشد، بعد از مدتي تكراري مي‌شود. آدم‌ها هم‌چنين قانوني دارند. اگر همه شخصيت آرام و كم حرفي داشتند، به يك غذاي خاص علاقه‌مند بودند و عادت‌هاي رفتاري يكساني براي‌شان تعريف شده بود، ديگر رابطه‌ها جذابيت خود را از دست مي‌داد. شما و همسرتان قرار نيست كاملا شبيه هم باشيد و هيچ تفاوتي احساس نكنيد. زوج‌هاي خوشبخت مانند هم نيستند اما مي‌دانند كه تفاوت‌هاي‌شان را چگونه مديريت كنند كه به اصل رابطه‌شان آسيبي وارد نشود. آنها از اين تفاوت‌ها راهي مي‌سازند براي به‌دست آوردن جذابيت بيشتر.

  • كليشه‌هاي دست و پاگير

خود را از كليشه‌هاي خوشبختي رها كنيد، هر زندگي يك تجربه منحصر به فرد است مانند شما و همسرتان. اجازه دهيد رابطه‌تان شكل گرفته، اوج بگيرد و يك تجربه خاص باشد. مهم اين است كه در اول راه باهم تصميم بگيريد حس خوشبختي را براي خودتان و ديگري ايجاد كنيد، اين راه بي‌مشكل نخواهد بود، آزمون و خطا خواهيد كرد و گاهي به كوچه بن‌بست خواهيد رفت اما نااميد نشويد، دور بزنيد، راهي ديگر و روزي ديگر را كنار هم با اطمينان به اينكه خوشبختي در چهار ديواري خانه‌تان ايجاد مي‌شود، شروع كنيد.

کد خبر 368846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha