دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

ترجمه امیر تاجیک: اتحاد بین ویکتور یوشچنکو رئیس جمهوری و رهبر بلوک دفاع ا زخود مردم اوکراین(NUNS) و یولیا تیموشنکو رهبر بلوک (BYuT) مدت‌هاست که حتی قبل از برپایی اولین نشست مجلس اخیر که انتظار می رود در ماه نوامبر برگزارشود، دچار شکاف شده است.

هیچ اشتراک عقیده ای بین رهبران و مقامات ارشد NUNS در زمینه پیمان اتحاد که در 15 اکتبر آغاز به کار کرد، وجود ندارد. یوشچنکو چندین بند ازاین پیمان، خصوصاً آن دسته از موادی که توسط( BYuT)   پیشنهاد شده است را قبول ندارد.

این بدان معنی است که شانس حمایت اکثریت مجلس نسبت به تعیین تیموشنکو به عنوان نخست وزیر به‌تدریج کاهش می یابد.

در تاریخ 17 اکتبر NUNS و BYuT شروط توافق کلی 15 اکتبر را افشا کردند.این بسته شامل 12 لایحه است که در صدند پیش از تشکیل اولین جلسه پارلمان جدید و قبل از انتخاب تیمو شنکو به نخست وزیری ، در مجلس فعلی به تصویب برسد.

موارد پیشنهادی عبارتند از:

-لغو مصونیت اعضای پارلمان از پیگرد قانونی
- حذف امتیازات ویژه اعضای پارلمان
- افزایش کنترل رئیس جمهوری بر کابینه
- منع اعضای پارلمان از تغییر سمت آنها در کمیته‌های پارلمانی
- انتخابات زودرس برای تعیین شهردار کی‌اف
-افزایش اختیارات دولت های محلی
- منع استفاده از نیروهای نظامی وابسته به وزارت کشور برای مقاصد سیاسی
- تصویب اساسنامه Guam ( همگرایی منطقه ای شامل کشورهای گرجستان، اوکراین، آذربایجان و مولداوی)
- تصویب حقوق مخالفین.

اگر این قوانین تصویب نشد، گروه یوشچنکو انتخاب تیموشنکو به نخست وزیری را ضمانت نخواهند کرد. هر چند به نظر می رسد پارلمان تمایلی به تصویب این بسته قانونی ندارد.

ولادیمیر لیتوین که قبل از سال‌2006 سخنگوی پارلمان بود، گفت تصویب همزمان این قوانین تخطی ازقانون اساسی و رویه پارلمانی است‌. برخی از این مواد مستلزم  اصلاح قانون اساسی هستند که امکان انحام آن با یک اکثریت ساده امکان پذیر نیست.

هرچند حزب مناطق (PRU)کنترل بزرگترین کمیته پارلمانی را به عهده دارد،علناً اعلام کرده است‌ تا زمانی که نخست وزیر و اعضای کابینه تعیین نشوند، مانع از تصویب این قوانین خواهد شد.

علاوه بر مشکلات اجرایی، اختلافات جدی زیادی بین دسته بندی‌های داخلی NUNS وجود دارد.آشکار است که  احزاب کوچک تشکیل‌دهنده NUNS موافق شروط تعیین شده در توافق 15‌اکتبر نیستند.

حتی برخی از این احزاب گله مندند ازاینکه هیچ نظر خواهی از آنها نشده است.ماکسیم استریخا معاون رئیس حزبSobor معتقد است  «در بلوک، دیکتاتوری حاکم است» و اینکه  3 نفر با تیموشنکو مذاکره کرده اند و  هرچه او گفته ،امضاء کرده‌اند.

این گروه علیه تلاش‌ها و اقدامات خام برای فشار در جهت تصویب قوانین نسنجیده هشدار داده است.

این حزب خصوصاً با آن‌دسته از قوانینی که خوهان افزایش اختیارات مقامات محلی است ، مخالف است.

یوری کوستنکف، رهبر حزب مردمی  که عضو دیگر NUNS  است، می گوید وی به قانونی که اعضای پارلمان را از تغییر سمت آنها در کمیته‌های پارلمانی منع می کند، رأی نداده است.

ولادیسلاو کاسکیف رهبر حزب پورا  نیز  با نظرات کوستنکف موافق است.

همچنین کاسکیف با چند اصل کلیدی از برنامه تیموشنکو که قول داده در صورت پیروزی آنها را اجرا کند، مخالف است.این موارد عبارتند از : افزایش مهلت قانونی خصوصی سازی زمین کشاورزی تا بعد از سال 2008،  بازگرداندن سپرده های مردم  در بانک‌های اتحاد شوروی سابق در مدت 2 سال و تصویب قانون حرفه ایی شدن ارتش اوکراین.

کاسکیف تنها کسی نیست که درباره این این توافق ها نظر مساعد ندارد.رئیس جمهوری یوشچنکو به صراحت  گفته که تبدیل نیروهای نظامی اوکراین تا حد یک نیروی حرفه ای تا سال 2010 امکان پذیر نیست.

این نظر به آن معنی است که  جوانان اوکراینی در سال 2008  نیزبه خدمت احضار خواهند شد. همچنین یوشچنکو با افزایش مهلت قانونی برای خصوصی سازی زمین‌های کشاورزی  که از سوی تیموشنکو و PRU حمایت می شود ، مخالف است.

یوری لوتسنکو یکی از رهبران  NUNS درباره سپرده‌های بانکی به شبکه 5 تلویزیون اوکراین گفت که من نمی دانم این دیون(سپرده های مردم در دوره شوروی) چگونه باز گردانده خواهد شد.

او گفت امیدوارم حساب‌های او(تیموشنکو) درست ازآب دربیاید.ویکتور بالوها، رئیس دفتر یوشچنکو در تاریخ 18 اکتبر گفته بود بازگرداندن 23 میلیارد دلار سپرده بانکی بدون اینکه تأثیری در افزایش بی رویه تورم داشته باشد غیر ممکن خواهد بود.‌

در تاریخ 22 اکتبر یوری یخانورف یکی از نخست وزیران سابق اوکراین ، تهدید کرد که اگر بلوک NUNS و BYuT نتوانند اختلافشان را در زمینه خصوصی سازی زمین و تغییر قانون مربوط به کابینه، تا قبل از تشکیل جلسه پارلمان حل کنند، NUNS را ترک خواهد کرد.

قطعا این اعتقاد وجود دارد  که یخانورف در این مسئله تنها نیست و اینکه او به نمایندگی از گروه بزرگی از اعضای NUNS که از رهبری تیموشنکو در اتحادیه ناراضی اند، صحبت می کند. یخانورف یکی از منتقدان سیاست‌های اقتصادی تیموشنکو در زمان نخست وزیری وی بود.

وی در سال 2005 جانشین تیموشنکو در سمت نخست وزیری شد و در سال 2006  نیز ویکتور یانوکوویچ جانشین وی شد.

www.jamestown.org
3نوامبر

کد خبر 36421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز