مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، نسبت به عواقب رشد میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در آجیل‌های فله‌ای که در شرایط نامساعد نگهداری می‌شود، هشدار داد.

آجیل فله‌ای نخرید/ رشد قارچ‌های بیماری‌زا

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس سمیره صباح با بیان اینکه آجیل به عنوان محصولی که مصرفش در حال و هوای عید نوروز عمومیت بیشتری می‌یابد در صورت نگهداری در شرایط نامساعد، بستر مناسبی برای رشد میکرو ارگانیسم‌های بیماری‌زا به خصوص قارچ‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه حتی الامکان باید از آجیل‌های تازه خریداری نمود، تصریح کرد: هرچه آجیل تازه‌تر باشد میزان آلودگی‌اش به قارچ‌ها محضوصا «آفلاتوکسین» که به شدت بیماری‌زاست و می‌تواند زمینه ساز بروز بدخیمی‌ها شود، کمتر است.

صباح در ادامه عنوان داشت: مصرف کننده این قبیل خوراکی‌ها باید قبل از خوردن از سلامت و بهداشت آنها اطمینان کافی به دست آورند.

وی ادامه داد: این اطمینان زمانی به یقین می‌رسد که واحد تولید کننده، طبق دستورالعمل‌های مشخص ارگان نظارتی، بر فرآورده‌های مذکور نظارت کامل داشته باشد در این صورت و پس از اخذ مجوزهای بهداشتی تولید و بسته بندی، امکان کنترل و ردیابی‌ اصالت‌اش نیز وجود دارد.

صباح با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو نظارتی بر محصولات فله ندارد پیشنهاد کرد: مردم خود را در مصرف آنها محدود کنند.

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: وقتی نگهداری آجیل‌های فله طولانی می‌شود و امکان رشد قارچ‌ها در آن افزایش پیدا می‌کند طبیعتا محصولات از سوی ما مرجوعی و مردودی تلقی می‌شود لذا با اینکه امتیازات بهداشتی لازم را کسب نکرده است در زمان‌های نزدیک به عید به صورت فله و با قیمت پایین در بازار عرضه می‌شوند.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو برخی از ویژگی‌های آجیل‌های مانده و بیات را مزه ماندگی، بوی مرطوب و کپک زدگی برشمرد و رطوبت، دما و مقدار زمان نگهداری آجیل را دارای نقش بسیار زیادی در ایجاد آفلاتوکسین دانست.

صباح با عنوان این مطلب که از نظر سازمان غذا و دارو صرفا نتایج آزمایشگاهی می‌توانند سم آفلاتوکسین ناشی از رشد قارچ را مشخص کنند، گفت: از طریق طعم، رنگ، بو و خصوصیات حسی آن نمی‌شود بطور دقیق متوجه آجیل‌های مشکل دار شد. بنابراین توصیه جدی ما به مردم این است که لذا موارد تقاضای خود را از مراکز معتبر تهیه نمایند زیرا این آلودگی‌ها هم می‌تواند در کوتاه مدت سلامتی افراد را تهدید کند و هم در دراز مدت اثر تجمعی و انباشتگی و بیماری زا داشته باشد.

وی در پایان ساده‌ترین راه ممکن برای پیشگیری از بیماری‌های احتمالی ناشی از معضلات آجیل‌های معیوب را، مشاهده سیب سلامت سازمان غذا و دارو در بسته بندی محصولات خریداری شده معرفی کرد که که به منزله تایید پروانه بهداشتی تولید و بسته‌بندی محصول می‌باشد.

کد خبر 364136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha