دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

گروه سلامت: یک‌طرفه به قاضی نروید. این همه از بدی‌های گیم شنیده‌اید اما این بازی‌های بچه‌های امروزی هم می‌تواند فایده‌هایی داشته باشد؛

به شرط این که از امکانات و ظرفیت‌های آن درست استفاده شود. بعد از این که بازی‌هایی برای لاغر شدن، آموزش مهارت‌های اجتماعی، آموزش نحوه درست زدن اسپری برای بچه‌های مبتلا به آسم و چیزهایی شبیه به این طراحی شد، این بار محققان در دانشگاه مک‌گیل کانادا سعی کرده‌اند از امکانات خاص گیم استفاده کنند و بازی‌ای را طراحی کنند که باعث کاهش استرس می‌شود.

تصور کنید این همه مطالعه انجام شده و نتیجه آنها این بوده که شما در بازی‌های این‌چنینی گرفتار می‌شوید، معتاد آن می‌شوید، استرس‌تان زیاد می‌شود، به‌خصوص بچه‌ها، موقعی که با آن درگیر می‌شوند، از درس و زندگی و حافظه کم می‌آورند، خواب‌شان به هم می‌خورد و.... اما این محققان داستان را عوض کرده‌اند؛ شما وارد محیط بازی می‌شوید و بعد از آن خواهید دید که استرس‌تان کم شده است.

این نتیجه، با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد تأیید شده تا نشان دهدکه فقط یک احساس درونی و ذهنی نیست؛ بلکه یک نتیجه واقعی و ملموس است.

حتما تا حالا کنجکاو شده‌اید که این بازی چطور می‌تواند این کار را بکند. خبرگزاری رویترز، این طور گزارش کرده که طراحان، تعدادی صورتک را کنار هم ردیف کرده‌اند تا خیلی سریع از جلوی چشم شرکت‌کننده بگذرد.

کاری که او باید بکند، این است که به چهره‌هایی که حالت شاد و خنده دارند، توجه کند و آنها را به یاد بسپارد. انجام این روند «توجه و به خاطرسپاری»، باعث می‌شود کم‌کم آنها یاد بگیرند که در محیط واقعی هم همین روند را داشته باشند.

به گفته کارشناسان بهداشت روان، موقعی که فرد تحت فشار روانی و استرس است، به جای این که کل محیط را ببیند، فقط به نکات منفی و تهدیدهای آن توجه دارد و دائم منتظر است تا خطری از طرف آن متوجه او شود.

این، اصطلاحا، یک «چرخه معیوب» تشکیل می‌دهد: استرس، احساس خطر و توجه به نکات منفی می‌آورد و این احساس خطر، بازهم استرس فرد را زیاد می‌کند. این بازی، سعی دارد با به وجود آوردن محیط سرگرمی و تفریح، تمرینی باشد برای شکستن این چرخه معیوب و عادت دادن فرد به مثبت دیدن. آنها نام این عادت را، «عادت توجه» گذاشته‌اند؛ توجه به چیزهای خوب و سعی در بهتر دیدن دنیا.

پرسشنامه‌هایی که شرکت‌کنندگان بعد از 5 روز بازی، پر کردند، نشان داد که هم سطح استرس و تنش روانی آنها کم شده و هم «عزت‌نفس» آنها بیشتر شده است؛ حسی که باعث می‌شود توانایی‌ها و ارزش‌های خود را بهتر درک کنند و جرات مقابله با مخاطرات زندگی را پیدا کنند.

البته پیش از این هم بازی‌های تعاملی و چالش‌برانگیزی وجود داشت که محققان روی آنها کار کرده  و نشان داده بودند وقتی دانش‌آموزان قبل از امتحان سخت‌شان در آن شرکت می‌کنند، هم تمرکزشان بیشتر می‌شود و هم اعتماد به نفس‌شان، اما این بازی جدید، مستقلا برای همین که ذهن را به خوب دیدن عادت بدهد، طراحی شده و از این بابت شاید در جهان منحصر به فرد باشد.

نتایج این مطالعه، یعنی تغییر وضعیت سلامت روان افراد بعد از شرکت در این بازی، در نشریه «شخصیت و روانشناسی اجتماعی» چاپ شده؛ اما تا وقتی ما هم امکان استفاده از آن را به دست بیاوریم، می‌توانیم از راه‌های دیگر، این عادت به خوب و مثبت دیدن را در خودمان تقویت کنیم.

مثلا هر روز که سرکار می‌رویم یا موقعی که وارد یک محیط جدید می‌شویم، سعی کنیم 4 نکته خیلی خوب و جالب و امیددهنده را پیدا کنیم.

هر وقت مشکلی داریم و احساس بدی داریم، سعی کنیم موضوعی را که باعث ناراحتی‌مان شده برای لحظه‌ای کنار بگذاریم، به خیابان برویم و سعی کنیم 6 تا آدم شاد، 3 تا تصویر زیبا، 5 تا اتفاق خوب و 2 تا تغییر مثبت در محیط اطراف، پیدا کنیم.

خواهید دید وقتی دوباره به سراغ موضوع دلخورکننده‌تان بروید، انرژی‌تان بیشتر است و بهتر می‌توانید آن را حل کنید.

کد خبر 36413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز