چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

نرگس عزیزی: یک بازی مناسب سنین 6 تا 8 سالگی که به مهارت خاصی نیاز ندارد.

مهارت مورد نیاز: به مهارت خاصی نیاز ندارد.
سن مناسب برای این بازی: 6 تا 8 سالگی.
وسایل مورد نیاز: کاغذ سفید، ماژیک و خوراکی خوشمزه دارای بسته‌بندی.
اهداف: تمرینی برای دقت، پشتکار و جهت‌یابی.
بازی‌کردن با بچه‌ها لزوما به معنی صرف وقت زیاد با آنها نیست، به‌ویژه زمانی که کودکمان کمی هم بزرگ شده باشد. برای انجام این بازی آماده‌کردن مقدمات آن کمی طول می‌کشد اما انجام آن چون به شکلی انفرادی توسط کودک صورت می‌گیرد، وقت زیادی را از شما نمی‌گیرد. از اوقات بسیار مناسب برای انجام این فعالیت، زمانی است که مشغول آشپزی هستید و کودکتان - که حوصله‌اش سر رفته - مزاحم کار شما می‌شود.

روش:
* خوراکی خوشمزه‌ای را که کودکتان دوست دارد و در عین حال دارای بسته‌بندی است، انتخاب کنید. روی داشتن بسته‌بندی تاکید می‌کنم چون قرار است آن را در جایی پنهان کنید. خوراکی را که از این به بعد به عنوان گنج می‌خواهیم از آن استفاده کنیم، در گوشه‌ای از خانه پنهان کنید. به عنوان مثال: در زیر میز عسلی، پشت میز تلویزیون، پشت در اتاق کودکتان یا زیر تخت خودتان. نکته‌ مهم این است که جایی که گنج پنهان می‌شود، نباید در معرض دید کودک باشد و البته خیلی راحت نیز پیدا نشود.
* بعد از پنهان‌کردن گنج، وقت آماده‌کردن نقشه‌ گنج است. توجه داشته باشید که سن فرزندتان در این مورد بسیار تعیین‌کننده است. اگر 6 سال دارد، نقشه باید دارای جزئیات بیشتر باشد و اگر 8 ساله است، علاوه بر اینکه نقشه پیچیده‌تر می‌شود، می‌تواند شامل دستورات مکتوب هم باشد چراکه او سواد دارد. در مورد این بازی جای پنهان‌کردن گنج نیست که راحتی یا سختی آن را مشخص می‌کند بلکه نقشه‌ گنج شماست که راحت یا سخت است.
* بعد از ارائه نقشه به کودکتان، دیگر درمورد مسیری که باید طی کند به او توضیحی ندهید. به هر صورت، قرار نیست که در عرض 2 دقیقه گنج پیدا شود؛ ممکن است لازم باشد کودک شما 15 تا 20 دقیقه وقت صرف کند تا به آنچه می‌خواهد، برسد. در این مورد، قبل از شروع بازی نیز با او صحبت کنید تا بداند این بازی نیاز به حوصله و پشتکار زیادی دارد.
* می‌توانید برای کشیدن نقشه‌ خانه از در ورودی شروع کنید. توجه داشته باشید که حتما لازم نیست تمام اتاق‌ها و قسمت‌های خانه در نقشه باشد. البته در عین حال که تمام جزئیات نیست، سرنخ اشتباهی هم به کودک نمی‌دهیم.

کد خبر 37223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز