پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

نرگس عزیزی : این هم یک بازی برای کودکان در خانه که به مهارت خاصی نیاز ندارد

مهارت مورد نیاز: به مهارت خاصی نیاز ندارد.

سن مناسب برای این بازی: 6 تا 8سال

وسایل مورد نیاز: گلدان پلاستیکی، مقداری برگ، پوست میوه و آشغال سبزی، خاک و تخم سبزی
اهداف: آشنایی با روند ساخت کود، رشد گیاهان و فرایند بازیافت

این همه برگ در هر پاییز از درختان می‌ریزد و باعث دردسر ما در نظافت حیاط و باغچه می‌شود اما آیا تابه‌حال، به استفاده‌های متنوع از این برگ‌ها فکر کرده‌اید؟ این بازی، هم می‌تواند موضوعات بسیار خوبی برای گفت‌وگو با کودکتان برای شما فراهم سازد و هم اینکه آشنایی با مفاهیم و فعالیت‌های تازه، می‌تواند سؤالات جدید و مفیدی را در ذهن کودکتان ایجاد کند.

روش:

  • از چند روز قبل از انجام این بازی، پوست خیار، سیب یا دیگر میوه‌هایی که در خانه مصرف می‌کنید را روی روزنامه‌ای پهن کرده و در بالکن یا گوشه حیاط در جایی که آفتاب زیادی نمی‌خورد، قرار دهید تا در روزی که می‌خواهید گلدان را درست کنید، آنها خشک شده باشند. توجه داشته باشید که مواد را روی روزنامه به شکلی پهن کنید که تمام آنها هوا بخورند چرا که درغیراین صورت، قبل از خشک شدن می‌گندند. بهتر است تمام این کار را با همکاری کودکتان انجام دهید.

 

  • از کودکتان بخواهید از حیاط یا کوچه مقداری برگ زرد و خشک جمع کند. میزان برگ‌ها یا پوست میوه‌ها بستگی به اندازه گلدا‌ن‌تان دارد. 

  •  برگ‌ها و پوست میوه‌های خشک شده را با کمک کودکتان با دست کاملا خرد کنید. آنها را در جعبه کفشی بریزید و به میزان این ترکیب به آن خاک اضافه کنید. حالا خوب آنها را با  هم مخلوط کنید.

  • خاک غنی شده را در گلدان کوچکی ریخته و تخم سبزی را در عمق کمی از خاک قرار دهید. پیشنهاد می‌کنم که از تخم تربچه استفاده کنید چرا که هم رشد سریعی دارد و هم محصول به‌دست آمده برای بچه‌ها جالب است.

  •  وظیفه آب دادن به گلدان را کاملا بر عهده فرزندتان بگذارید تا تمرینی برای تقویت احساس مسئولیت او باشد. بعد از 4 - 3 روز، شاهد اولین جوانه‌ها خواهید بود و 2 تا 3 هفته در صورت آبیاری منظم، می‌توانید تربچه‌نقلی‌های خودتان را با پنیر نوش جان کنید.
  • نکته آخر: هر چه مسئولیت‌ها در این کار بیشتر بر عهده کودکتان باشد، لذت بیشتری خواهد برد.
کد خبر 36087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز