شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

بچه‌دار شدن، می‌تواند یکی از شیرین‌ترین تجربه‌های زندگی یک زن باشد، اما این تجربه در بعضی افراد ممکن است به این شیرینی‌ها نباشد.

این، حاصل مطالعه‌ای است که روی بیش از 300 زن هنگ‌کنگی انجام شده و نتایج آن در نشریه «بیماری‌های زنان و زایمان» چاپ شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مطالعه نشان داده است که افسردگی و اضطراب،2 مشکلی هستند که اکثر زنان باردار را گرفتار خود کرده است. در این مطالعه مشخص شده که بیش از نیمی از این زنان، یعنی 54 درصد آنها، در دوران بارداری دچار اضطراب می‌شوند و حدود یک‌سوم آنها، 37 درصد، به درجاتی از افسردگی مبتلا هستند.

بیشتر زنانی که از این2بیماری رنج می‌برند، یا در اوایل دوران بارداری‌شان بوده، یعنی در
3 ماهه اول، یا در اواخر آن، 3 ماهه دوم.

علت این موضوع هنوز مشخص نشده و باید در این مورد تحقیقات بیشتری انجام شود. اما چیزی که روشن است، این که افسردگی و اضطراب، نه تنها سلامت روان مادر را مخدوش می‌کند، که روی جنین و نوزاد آینده هم تأثیر بدی دارد.

به گفته کارشناسان، بروز افسردگی و اضطراب در دوران بارداری، احتمال بروز بیماری «افسردگی پس از زایمان» را در خانم‌ها افزایش می‌دهد. این مشکل، می‌تواند کارآیی مادر را در مراقبت و نگهداری از فرزندش، به شدت تحت‌تأثیر قرار دهد.

اما این که علت این اختلالات روانپزشکی در خانم‌های باردار چیست، موضوعی است که به عوامل مختلف بستگی دارد. در این مطالعه مشخص شده زنانی که پیش از بارداری هم دوره‌های افسردگی و اضطراب داشته‌اند، بیشتر در معرض خطر این بیماری‌ها در دوران بارداری هستند.

بنابراین به‌نظر می‌رسد زمینه‌های روانی فرد و شرایط زندگی او، می‌تواند به بروز این بیماری‌ها کمک کند.

یکی دیگر از عوامل خطر شناخته شده برای بروز افسردگی و اضطراب در دوران بارداری، سن کم مادر است.

به‌نظر می‌رسد مادران کم‌سن، به‌دلیل کم بودن تجربه‌شان در زندگی و مراقبت فرزند، بیشتر از سایرین در دوران بارداری متحمل استرس و فشار روانی می‌شوند و احتمالا این موضوع آنها را در مقابل بیماری افسردگی یا اضطراب بیمارگونه، آسیب‌پذیر می‌کند.

اما دلیل دیگری که ممکن است در این باره دخیل باشد، تغییرات هورمونی است که به ویژه در 3 ماهه اول و سوم رخ می‌دهد و احتمالا می‌تواند باعث بروز این اختلالات شود.

با این حال، علت این مشکل هرچه که باشد، می‌توان با برخی روش‌های ساده، احتمال بروز آن را کم کرد. شاید یکی از مهم‌ترین علل نگرانی‌ها و اضطراب مادران، به‌خصوص مادران جوان، ناآگاهی از شرایطی باشد که با آن مواجه خواهند شد.

برخی مادران در مورد این که آیا می‌توانند دوران بارداری سالمی را بگذرانند و فرزند سالمی به دنیا بیاورند، بیش از حد حساس‌اند و علت آن هم‌این است که به اندازه کافی در این مورد آموزش ندیده‌اند. مادران و همه زنانی که می‌خواهند بچه‌دار شوند، بهتر است هرچه زودتر به منابع معتبر مراجعه کنند و اطلاعات لازم را در این مورد به دست آورند.

همچنین برخی روش‌های کمکی می‌تواند دوران بارداری را شادتر و سالم‌تر کند. به گفته متخصصان زنان، ورزش‌های سبک و پیاده‌روی، می‌تواند هم به سلامت جسمی مادر و زایمان راحت‌تر او کمک کند و هم این که روحیه او را عوض کند و از لحاظ روانی شاداب‌ترش کند.

رقراری ارتباط با سایر مادرانی که شرایط مشابه دارند و نیز حمایت همسران نیز می‌تواند در این باره مفید باشد.

کد خبر 36237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز