یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

همشهری دو - ملوک کاویان: زنان ایرانی همواره ثابت کرده‌اند که در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... حضوری فعال دارند؛ زنانی که با سختکوشی برای پیشرفت و توسعه جامعه و تبدیل رویاها و ایده‌های خلاقانه‌شان به واقعیت تلاش کرده‌اند و با جدی‌گرفتن دانش و آموزش تلاش کرده‌اند از فرصت‌های موجود برای ابداع ایده‌های جدید و رهایی از وابستگی استفاده کنند.

پوشاک ایرانی  محصول هنر بانوی ایرانی

در اين زمينه چند سالي است نمايشگاه زنان و توليد ملي با هدف عرضه محصولات توليدي زنان سرپرست خانوار پايه‌ريزي شده است. اين نمايشگاه با شعار توليد ملي علاوه بر عرضه نمايشگاهي محصولات كوثر، بستر لازم را براي آشنايي توليدكنندگان كوثرها با ساز و كارهاي حضور در بازارهاي گسترده‌تر در سطوح ملي و حتي بين‌المللي فراهم مي‌كند. اگر مي‌خواهيد شما هم سهمي در همراهي براي كمك به توليد ملي داشته باشيد توصيه مي‌كنيم اين مطلب را كه درباره دهمين دوره از اين نمايشگاه امسال و با حضور توليد‌كننده‌هاي برتر داخلي است و از تاريخ 13تا 23اسفندماه همچون گذشته در محل دائمي نمايشگاه‌هاي تخصصي شهرداري تهران واقع در بوستان گفتگو برگزار مي‌شود بخوانيد. رضا شريعت‌پور، مدير اداره اشتغال ستاد توانمندي و مدير اجرايي نمايشگاه در اين‌باره بيشتر توضيح مي‌دهد.

نمايشگاه زنان و توليد ملي با هدف عرضه محصولات توليدي زنان سرپرست خانوار از شهريور سال91 پايه‌ريزي شد و حالا شاهد برگزاري دهمين دوره اين نمايشگاه هستيم. برگزاري اين نمايشگاه بر رفتار توليد‌كنندگان تأثيرگذاشته و سختگيري‌هاي به‌عمل‌آمده موجب ارائه كالاي صددرصدايراني شده است. همچنين توليدكنندگان، ‌واسطه‌ها را حذف كرده و كالاي خود را از توليد به مصرف عرضه مي‌كنند. رقابت ميان توليدكنندگان نيز به رفاقت تبديل شده؛ به‌گونه‌اي كه يك فروشگاه بزرگ را با هم اجاره كرده و مراقب واردنشدن كالاي خارجي به نمايشگاه هستند.

  • گردهمايي‌ بهترين برندهاي ايراني

در اين نمايشگاه مانند دوره‌هاي قبلي، در كنار توليدات زنان سرپرست خانوار، محصولات برندهاي برتر به‌ويژه در صنعت پوشاك- كه محور اصلي فعاليت توليدي مراكز مهارت ‌آفريني كوثر است- ارائه مي‌شود. همچنين برگزاري نمايشگاه زنان و توليد ملي مهم‌ترين بخش از شبكه ايجادشده در زمينه توليد پوشاك بين ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار، خيرين و توليدكنندگان برتر است كه ضمن ايجاد آشنايي بيشتر كارآفرينان اجتماعي و زنان سرپرست خانوار با استانداردهاي رايج در توليد محصولات، امكان برقراري ارتباط با فعالان بازار و اشراف نسبت به سلايق مشتريان را برايشان فراهم مي‌كند. مي‌توان گفت در اين دوره از نمايشگاه كسي نيست كه در توليد پوشاك حرفي براي گفتن داشته باشد اما در اين نمايشگاه حضور نداشته باشد. بهترين برندها و توليدكننده‌هاي ايراني در كنار هم جمع شده‌اند تا محصولات خود را كه نسبت به ادوار گذشته از كيفيت و تنوع بسيار قابل توجه‌تري برخوردار است، ارائه كنند. در واقع تلاش براي اينكه مردم از كالاهاي ايراني استفاده كنند، انگيزه‌اي براي توليد هرچه بهتر و بيشتر كالاهاي با كيفيت شده است.

  • احياي دوباره زندگي

ستاد توانمند‌سازي‌ زنان سرپرست خانوار در سال 91 توانسته يك مدل توسعه‌اي براي توانمند‌سازي‌ زنان در معرض آسيب را با اولويت زنان سرپرست خانوار طراحي كند تا بتواند جايگزين مدل‌هاي حمايتي رايج در كشور شود؛ زنان بي‌سرپرست، زناني هستند كه به دليل طلاق، فوت و يا به‌دليل نبود همسر به هر دليلي بي‌سرپرست شده‌اند. زنان بدسرپرست، يعني زناني كه داراي همسر معتاد، بيكار، ازكارافتاده، زنداني و تبعيدي هستند. به‌طور كلي بانواني كه بايد خودشان سرپرستي خانواده را برعهده بگيرند و شوهرانشان توانايي سرپرستي از كانون خانواده و حمايت اقتصادي خانواده را ندارند با مراجعه به شهرداري و حضور در برنامه‌هاي توانمند‌سازي‌ اين مركز مي‌توانند نيازهايشان را تأمين كنند. هدف اصلي شهرداري تهران براي زنان اين بود كه آنها بتوانند با يادگيري حرفه‌هاي مختلف اقدام به درآمدزايي براي خودشان كنند. همچنين اعتماد به‌نفس‌هاي از دست‌رفته‌شان دوباره احيا شود و با ورود به بازار كار به اين ايمان برسند كه مي‌توانند نيازهاي خود و خانواده‌شان را تأمين كنند. درواقع مديريت شهري با اين اقدام باعث‌شده تا فرد با استقلال كامل و بدون هيچ‌گونه وابستگي‌اي زندگي روزمره خود و خانواده‌اش را تأمين كند. همچنين همه كارگران اين توليدي‌ها زن هستند؛ زنان سرپرست خانوار و زناني كه به‌دنبال محيطي امن و آرام براي منبع درآمد زندگي خود بودند و حالا به كمك ستاد توانمندسازي بانوان به اين ستاد معرفي شده و با يادگيري و مهارت‌آموزي صاحب كار شده‌اند.

  • ويژگي‌هاي برجسته مراكزتوانمندسازي

از ويژگي‌هاي برجسته اين طرح اين است كه بانوان در يك محيط سالم كار مي‌كنند. كارفرمايشان معمولا خانم است و فضا به‌طور كلي در اختيار بانوان است. همچنين همه امكانات آنجا و فعاليت‌هايشان، هم از نظر كمي و هم كيفي مورد نظارت قرار مي‌گيرد. ويژگي برتر ديگر اين مراكز اين است كه افراد مي‌توانند پس از يادگيري اين مهارت‌ها بسياري از فعاليت‌ها و توليد محصولاتشان را زماني كه در منزل هستند و امور خانه را نيز زيرنظر دارند، انجام دهند و درآمد مكفي از اين راه به‌دست بياورند. با توجه به اينكه زنان سرپرست خانوار شرايط خاص خود را دارند و خيلي از اين افراد توانايي بيرون‌آمدن از منزل را به‌خاطر فرزندان و شرايط ديگر ندارند، بيشتر روي مشاغل خانگي كه ارزش افزوده بيشتري داشته و زنان سرپرست خانوار بيشتر به آن تمايل دارند، تمركز صورت گرفته است.

  • رعايت عفاف و حجاب در پوشش

مركز كارآفريني در زمينه‌هاي مختلفي فعاليت مي‌كند. تلاش اصلي اين مركز بر اين بوده است كه پوششي را كه مناسب بانوان است تبليغ كنيم. اين مركز، هم براي بانوار سرپرست خانوار ايجاد اشتغال‌كرده و هم مروج پوشش شايسته و مناسب براي همه بانوان است. ديگر ويژگي اين محصولات اين است كه با كيفيت درجه يك عرضه مي‌شوند. خوشبختانه در سال‌هاي گذشته عده بسيار زيادي به ما مراجعه كردند و از نمايشگاه استقبال خوبي داشتند و سفارش‌هاي بسياري هم دادند و بسياري هم با ما همچنان در ارتباط هستند و به نوعي پاي ثابت نمايشگاه‌ها و مراكز ما شده‌اند وطي سال هم شاهد خريد و استقبال و سفارش آنها هستيم.

درباره امكانات تعبيه‌شده در بوستان گفتگو بيشتر بدانيد
  • پاركينگ‌ها رايگان است

دهمين جشنواره زنان و توليد ملي 13تا 23اسفندماه از ساعت 10صبح تا 21در محل دائمي نمايشگاه‌هاي تخصصي شهرداري تهران واقع در بوستان گفتگو برگزار مي‌شود. سرويس حمل‌ونقل نمايشگاه تا خيابان گيشا و كوي‌نصر به‌صورت رايگان تدارك ديده شده است. جايگاه ويژه جانبازان و معلولان به‌صورت رايگان در نزديك‌ترين مكان براي سهولت دسترسي‌شان تدارك ديده شده است. اتاق مادر و كودك براي نگهداري و استراحت كودكان در زمان خريد هم فراهم شده است.

  • سبد عيدانه كامل

در اين دوره، 74غرفه در فضايي به مساحت 3هزار و 500متر مربع حضور دارند و 2هزار و 975زن سرپرست خانوار به‌طور مستقيم وغيرمستقيم نمايشگاه را پشتيباني مي‌كنند. 22غرفه نيز به كوثرها اختصاص‌يافته و 9توليد‌كننده براي نخستين‌مرتبه به جمع نمايشگاه خواهند پيوست. در مجموع 24غرفه زنانه، 13غرفه مردانه، 7غرفه مردانه و زنانه، 13غرفه كودك، 3غرفه حجاب، 4غرفه زيورآلات، 2غرفه كالاي خواب، 4غرفه صنايع‌دستي و 4غرفه با انواع محصولات ديگر در نمايشگاه حضور دارند. 53 ميز هم براي فروش صنايع‌دستي و وسايل عيد به‌طور مجزا درنظر گرفته شده است. همه تلاش بر اين است كه يك سبد كامل از آنچه براي ايام عيد نياز است در اختيار شهروندان قرار گيرد.

کد خبر 363997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha