شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

دولت اردن در اقدامی بی‌سابقه طی یک دهه گذشته، روز گذشته ۱۵نفر را به‌طور همزمان اعدام کرد؛ افرادی که ۱۰نفرشان را اعضای گروه‌های تروریستی فعال در خاک این کشور تشکیل می‌دادند.

اردن

3سال پيش زماني كه داعش تصاوير به آتش كشيدن معاذ كساسبه خلبان اردني را منتشر كرد، به همه دنيا يادآور شد كه در بي‌رحمي رقيب ندارد. 2روز بعد، دولت اردن حكم توقف اعدام‌ها در اين كشور را كه 8سال بود اجرا مي‌شد لغو كرد و 2نفر از نيروهاي داعش را كه در زندان به سر مي‌بردند به طناب دار سپرد.

از سال 2011يعني زماني كه آتش جنگ در سوريه شعله‌ور شد، اردن به‌رغم مجاورت با منطقه درگيري، هميشه كشوري امن بود. اين شرايط با گسترش حضور داعش از سوريه به عراق هم ادامه پيدا كرد اما با كشته شدن خلبان 26ساله اردني شرايط به كلي دگرگون شد. پيش از آن حتي ادعاهايي مبني بر همكاري دستگاه اطلاعاتي اردن يا همان «مخابرات» با نيروهاي داعش وجود داشت. مخابرات اردن را يكي از قوي‌ترين و پيچيده‌ترين دستگاه‌هاي اطلاعات جهان عرب مي‌دانند.

طي يك سال گذشته، حملات داعش به شكل بي‌سابقه‌اي متوجه خاك اردن بوده است. اواخر خرداد امسال، يكي از نيروهاي داعش در حمله‌اي بي‌سابقه به كمپ آوارگان در شهر بقعه در نزديكي امان، 5مأمور اطلاعات را كشت. عامل حمله، محمود المشرفه، همان روز دستگير شد. 2هفته بعد، در حمله‌اي انتحاري به كمپ آوارگان سوريه‌اي در نوار مرزي، دست‌كم 7سرباز اردني كشته و 9نفر ديگر زخمي شدند.

اين حمله مرگبارترين حمله به نيروهاي امنيتي اردن طي دهه‌هاي گذشته بود. مسئوليت حمله را هم داعش به‌عهده گرفت. 3‌ماه قبل از آن در حمله نيروهاي امنيتي به مخفيگاه‌ داعش در شهر اربد در شمال اردن، 7تروريست كشته و 5نفر ديگر دستگير شدند. در درگيري يكروزه در اين شهر، يك نيروي امنيتي هم كشته شد. اواخر پاييز هم در حمله نيروهاي داعش در نزديكي شهر كرك در غرب اردن، 7نفر ازجمله 4مأمور پليس كشته شدند. يكي از غيرنظاميان كشته شده يك زن گردشگر كانادايي بود.

ديروز دولت اردن اين حمله‌ها را با تأخير چندماهه‌ پاسخ داد. محمود المشرفه در ليست اعدامي‌هاي ديروز بود. 5نيروي دستگير شده داعش در اربد هم جزو اعدامي‌ها بودند. 4نفر هم به‌خاطر ديگر حملات تروريستي در اردن مربوط به سال 2003اعدام شدند. اين اعدام‌ها خبر از يك رويارويي جديد مي‌دهد؛ رويارويي با داعش اكنون به كشوري رسيده كه بنيانگذار اين گروه تروريستي، يعني ابومصعب الزرقاوي، خود از آنجا آمده بود.

کد خبر 363963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha