شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

برای نخستین بار از زمان شروع بحران سوریه مذاکرات دولت و مخالفان این کشور با نگاه و طرحی مثبت برای دور بعدی به پایان رسید تا امیدها برای بازگشت آرامش به سوریه با دیده شدن دورنمایی از توافق سیاسی بیشتر از گذشته شود.

سوریه

استفان دي‌ميستورا، نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه در نشست خبري خود با اعلام پايان دور چهارم مذاكرات ژنو و آغار دور پنجم مذاكرات در پايان‌ماه جاري ميلادي تأكيد كرد كه دو طرف به‌دنبال يافتن راهي براي گفت‌وگو هستند. به گفته دي‌ميستورا تشكيل دولت سراسري غيرفرقه‌اي، تهيه پيش‌نويس قانون اساسي جديد، برگزاري انتخابات آزاد و منصفانه تحت نظارت سازمان ملل و اقدامات لازم براي مبارزه با تروريسم 4محوري هستند كه به گفته استفان دي‌ميستورا براي مذاكرات آتي تعيين شده است.

در اين مذاكرات براي نخستين بار در 6سال گذشته نمايندگان دولت و مخالفان در يك اتاق قرار گرفتند. هر چند مذاكرات به‌صورت غيرمستقيم صورت گرفت اما همين قدم به‌نظر كوچك اما مهم باعث شد تا نماينده ويژه سازمان ملل در نشست خبري خود عكسي از اين حضور همزمان را به خبرنگاران نشان دهد.

دي‌ميستورا براي نخستين بار با نگاهي بسيار مثبت به دور بعدي مذاكرات كه زمان آن هم تعيين‌شده، گفت: ما محورهاي مشخصي در برابر خودمان داريم. قطار آماده حركت در ايستگاه است، موتورش هم گرم شده است تنها نياز به حركت دارد كه در دست‌هاي شركت‌كنندگان در اين دور از مذاكرات است.

او تأكيد كرد: حالا براي همه مشخص شده است كه ما براي اجراي قطعنامه 2254شوراي امنيت اينجا هستيم و در اين مسئله بحثي وجود ندارد. من پيش‌بيني مي‌كنم طرف‌هاي مذاكره‌كننده به توافقي در جهت چارچوب اجراي اين قطعنامه دست يابند.

  • توافق احتمالي درباره طرح 12ماده‌اي

هر چند هنوز توافقي رسمي صورت نگرفته اما منابع نزديك به مذاكرات از توافق كلي همه طرف‌ها درباره طرحي 12ماده‌اي حرف مي‌زنند كه مي‌تواند راهكاري سياسي براي سوريه باشد.نصر حريري، از مذاكره‌كنندگان ارشد مخالفان در مذاكرات ژنو-۴ از موافقت اوليه معارضان با طرح ۱۲ بندي فرستاده سازمان ملل در امور سوريه براي آينده سوريه خبر داده است. او اعلام كرده كه اين دور از مذاكرات نسبت به قبل مثبت‌تر بوده و مسئله انتقال قدرت در سوريه با عمقي بي‌سابقه به بحث گذاشته شد.

لكسي بروداوكين، فرستاده روسيه به مذاكرات ژنو هم اعلام كرده كه طرح ارائه شده توسط فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه مي‌تواند پايه و اساس روند مذاكرات پيرامون حل و فصل مسالمت‌آميز بحران سوريه باشد.بشار جعفري، رئيس هيأت اعزامي دولت سوريه به مذاكرات ژنو 4هم با اعلام اينكه دولت سوريه برخي تغييرات را در طرح ۱۲ ماده‌اي سازمان ملل پيشنهاد داده تأكيد كرده كه اين سند مي‌تواند اصل و اساس روند مذاكرات سوريه باشد.

يكي از بحث‌هاي اصلي مذاكرات اخير ژنو مبارزه با تروريسم بود كه باعث اختلاف‌ نظر ميان دولت و مخالفان درباره گروه‌هاي تروريستي شد. نماينده سازمان ملل در امور سوريه اما اعلام كرده كه با معيارهاي اين سازمان تنها 2گروه تروريستي در سوريه هستند: جبهه النصره و داعش.

نمايندگان دو طرف در اين دور از مذاكرات ژنو به‌طور غيرمستقيم و با ميانجيگري سازمان ملل با يكديگر گفت‌وگو كردند. استفان دي ميستورا اما ابراز اميدواري كرد كه در «وقت مناسب» مذاكرات رودررو انجام شود. برخي عقيده دارند كه با ديده شدن دورنماي توافق درباره طرح 12ماده‌اي سازمان ملل دور بعدي مذاكرات مي‌تواند همان «وقت مناسب» باشد.

  • بندهاي مهم طرح سازمان ملل

احترام به حاكميت سوريه، استقلال منطقه‌اي آن و حفظ تماميت ارضي و وحدت بين طيف‌هاي جامعه.
حمايت از حاكميت ملي سوريه و عدم‌دخالت در امور داخلي آن، از دست ندادن هيچ بخشي از اراضي سوريه در مقابل امتيازدهي و پايبندي مردم سوريه به باز پس‌گيري جولان اشغالي از راه‌ قانوني.

ملت سوريه به تنهايي بايد آينده كشورشان را از راه‌هاي دمكراتيك و صندوق رأي رقم بزنند و از حق انحصاري براي انتخاب نظام سياسي و اقتصادي و اجتماعي بدون هيچ فشار يا دخالت خارجي برخوردار باشند.

سوريه داراي دولت دمكراتيك و غيرفرقه‌گرايانه با رعايت حفظ حقوق شهروندي و تكثر گرايي سياسي باشد.
دولت به وحدت ملي، نهادهاي محلي خودمختار و اختيارات داده شده به آنها در مناطق مختلف پايبند باشد.

حمايت از نيروهاي مسلح قوي و يكپارچه كه منحصرا از مرزهاي ملي كشور و تهديدات خارجي براساس قانون اساسي و تمركز دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي براي حفظ امنيت ملي باشد.
رد مطلق هرگونه تروريسم.

کد خبر 363962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha