شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

همشهری دو - ملوک کاویان: می‌گویند مردم این منطقه بیشترین روزهای سال به دور از همه جهان محصور می‌شوند.

بنویسید گافر بخوانید فقر

 مي‌گويند سال‌هاست كه طعم خوشبختي را نچشيده‌اند. منطقه گافر را مي‌گوييم؛ يكي از بخش‌هاي بشاگرد كه فقر در آن سلطه كامل دارد. اما قرار است به همت گروه جهادي محبين‌الائمه و همراهي اعضاي باشگاه سبقت‌مجاز روزنامه همشهري، اين روستا مانند قلعه‌گنج به سمت و سوي آباداني گام بردارد و از غربت خارج شود. اگر شما هم مي‌خواهيد با گروه جهادي محبين‌الائمه در ايام نوروز دستي به ياري داشته باشيد، خواندن اين گزارش را از دست ندهيد چرا كه گروه جهادي محبين‌الائمه تصميم دارد در نوروز96 اردوي جهادي سالانه خود را در بخش گافر از منطقه بشاگرد برگزار كند.

  • اينجا براي رسيدن نفس نيست

گافر، محروم‌ترين بخش بشاگرد است؛ روستايي كه براي رسيدن به آباداني راهي بس طولاني دارد؛ چرا كه هنوز هم روستانشينانش نه‌تنها خانه ندارند بلكه مأمنشان كپر است و حتي حسينيه و مدرسه‌شان هم كپري است. از سوي ديگر تراكم كوه‌هاي به‌هم‌تنيده و مسير خاكي سنگلاخي و صعب‌العبورش نفس هر مسافر صبوري را تنگ مي‌كند. در واقع تنها عاملي كه مي‌تواند راهي از بين اين كوه‌ها بگشايد، سيلاب‌هاي فصلي است؛ سيلاب‌هايي كه در برخي مناطق، عرض آن به چندصد متر مي‌رسد. گودال‌هاي بزرگ پر آبي كه در مسير ايجاد مي‌شوند، راه را بر هر مسافري مي‌بندند البته اگر راهي مانده باشد چرا كه اغلب، بخش‌هايي از راه توسط سيلاب برده مي‌شود. همچنين هنگام طغيان رودخانه‌ها، پيش مي‌آيد كه تا 2 هفته راه چند روستا بسته مي‌شود؛ اين يعني ده‌ها نفر هفته‌ها نمي‌توانند از روستاي خود خارج شوند و حتي در تهيه مايحتاج و خورد و خوراكشان هم به مشكل برمي‌خورند. در واقع در فصل بارندگي، قطع‌شدن مسيرهاي ارتباطي در بشاگرد، اتفاق رايجي است و البته اهالي ديگر مي‌دانند كه بايد خود دست به‌كار شوند و با بيل و كلنگ راه را باز ‌كنند. اما مشكل مردم اين منطقه تنها فصل سرد سال نيست. در نيمه دوم و گرم سال هم مردم با خشكسالي و آب‌وهوايي گرم‌وخشك دست به گريبان هستند. چرا كه نه از خاك حاصلخيز خبري است نه از سرسبزي و آباداني چون سيلاب‌ها خاك حاصلخيز را مي‌شويند و مي‌برند و فقط كوه‌ها مي‌مانند و زمين را خرده‌سنگ‌هاي غيرقابل كشت پوشانده است.

  • نوشيدن از گودال‌هاي آب

مشكلات اهالي گافر آنقدر زياد است كه عاجز مي‌شوي كدام را برشمري تا دستي به ياري برخيزد. سخت است باوركردنش اما اين روستا مانند بقيه روستاهاي بشاگرد، از بي‌آبي رنج مي‌برد. هر روستا براي آب شرب، معمولا از چشمه كم‌آبي در مجاورت روستا استفاده مي‌كند كه آب آن به منبعي منتقل و به خانه‌ها لوله‌كشي مي‌شود. روزي يكي دو ساعت منبع را باز مي‌كنند و آب با فشار خيلي كمي به خانه‌ها مي‌آيد. ماه‌هايي از سال همين آب هم تمام مي‌شود و مردم مجبورند راه‌هاي طولاني و صعب‌العبور را طي كنند تا از گودال‌ها آب جمع كنند.

  • نه تلويزيون و نه تلفن!

اگرچه تصور اين موضوع براي بسياري از ما سخت است اما حتي شبكه‌هاي صداوسيما هم در منطقه بشاگرد پوشش سراسري ندارند و فقط براي برخي از روستاها، آنتن مركزي گذاشته شده كه از ماهواره، شبكه‌هاي داخلي ايران را مي‌گيرد و براي داخل روستا پخش مي‌كند. اين آنتن‌ها محدوديت دارند و بيشتر از 3شبكه را نمي‌توانند پخش كنند. نگهداري از آنها در شرايط آب‌وهوايي بشاگرد سخت است و البته در روستاهاي گافر حتي خبري از همين آنتن‌ها هم نيست؛يعني صداوسيما در گافر هيچ حضوري ندارد. هيچ‌يك از شبكه‌هاي تلفن همراه در بخش گافر آنتن‌دهي ندارند. تلفن ثابت هم در كار نيست. حتي ايستگاه موبايل روستايي كه در ديگر نقاط بشاگرد رواج دارد، در برخي از روستاهاي گافر وجود ندارد؛ يعني روستاهايي هستند كه هيچ راه برقراري تماس با بيرون ندارند.

  • حادثه تلخ براي دانش آموزان دختر

در سرشماري سال 1390، 5 روستاي بالاي 20خانوار هستند كه حتي مدرسه ابتدايي هم ندارند. يك علت اين است كه برخي روستاها تازه‌تأسيس هستند و مردم به درخواست دولت، از زندگي جدا از هم در روستاهاي كم‌خانوار، به زندگي تجمعي روي‌آورده‌اند. گاهي هنوز براي اين روستاها مدرسه ابتدايي هم ساخته نشده و بچه‌ها مجبورند در كپر تحصيل كنند. در كل گافر فقط 3 روستا مدرسه متوسطه دوره اول دارند. معمولا سرباز‌معلم براي مدارس ابتدايي مي‌فرستند و خبري از معلم باتجربه و كاربلد نيست كه اين اتفاق تأثيرات سوئي در وضعيت تحصيل دانش‌آموزان گذاشته است. البته دانش‌آموزان پرتلاش گافر سعي مي‌كنند براي ادامه تحصيل به مدارس شبانه‌روزي سردشت و خميني‌شهر بروند ولي دوري مسير باعث مي‌شود خيلي‌ها به‌خصوص دختران ترك تحصيل كنند. حتي مديران مدارس سردشت و خميني‌شهر هم هميشه از بازنگشتن دانش‌آموزان بعد از رفتن به روستاهاي خود در تعطيلات، نگران هستند؛ اتفاقي كه بارها افتاده و استعدادهاي خوبي از امكان رشد و بروز محروم مانده‌اند. ضمن اينكه وسيله انتقال دانش‌آموزان از روستاها به مدارس، معمولا ايمن و مناسب نيست و بارها خبر چپ‌شدن وانت حامل دانش‌آموزان بشاگردي، موجب رنجش خاطر شده است. چند سال پيش سيل، يك وانت حامل دختران دبيرستاني گافري را با خود برد و چند نفر كشته شدند.

  • كوچك‌ترين بيماري مساوي است با مرگ

از همه اين مشكلات كه بگذريم، به درمان، يكي از نخستين نيازهاي فردي مي‌رسيم و اين در حالي است كه مشكلات ساده درماني در گافر گاهي حتي به مرگ منجر مي‌شود؛ چرا كه رساندن فوري بيمار به مركز پزشكي، امري محال است و فقط 4 روستاي سيت، درنگ‌مدو، گراهون و كونك خانه بهداشت دارند. در بقيه روستاها اقدامات اوليه پزشكي را هم نمي‌توان انجام داد. عقرب‌زدگي، آپانديس، وضع حمل و... گاهي بلاي جان اهالي گافر مي‌شود. خبر مرگ زني 35 ساله از روستاي ذهاب به‌علت سقط جنين، يا بتول كودك 4ساله از روستاي آخران به‌علت عقرب‌زدگي در همين آبان‌ماه بود كه در رسانه‌ها منعكس شد و تعجب مردم را برانگيخت.

  • تكرار شادي قلعه گنج

بچه‌هاي اردوي جهــادي محبين‌الائمه(ع) آستين همتشان را بالا زده‌اند و از سال گذشته در مناطق محروم استان‌هاي خوزســتان، كهگيلويه و بويراحمد، سيســتان و بلوچســتان و كرمان اقدام به ساخت 2مدرســه، 5 مســجد، 30 مركز فرهنگي، تربيتي، ده‌ها حمام و سرويس‌بهداشــتي كرده‌اند.البته جهــادگران محبيــن ‌الائمه(ع) نه‌تنها به بخش عمراني و حوزه ساخت‌وساز بلكه به بخش فرهنگي و علمي اردويي كه به موضوع فعاليت‌هاي فرهنگي در روستا و برگزاري كلاس‌هاي آموزشي اختصاص دارد هم مي‌پردازد. سال گذشته اعضاي گروه جهادي محبين‌الائمه(ع) با همراهي سبقت مجازي‌ها توانست مبلغ قابل‌توجهي را براي مردم محروم منطقه قلعه گنج فراهم كند كه در قالب سبد كالا طي تعطيلات نوروزي بين آنها توزيع شد. حالا امسال بعد از تجربه كمپين قلعه گنج در سبقت مجاز، منطقه گافر براي نوروز 96 انتخاب شده است كه اميد مي‌رود با همراهي مخاطبان همشهري و اعضاي باشگاه سبقت مجاز، خنده بر روي لبان مردم محروم اين منطقه نقش ببندد.

  • به ياد الگوي كار جهادي

مرحوم حاج عبدالله والي را بسياري مي‌شناسند. مرد بزرگي كه جلودار كار جهادي و فرهنگ جهادي در كشور بود. عجيب آنكه اين مرد بزرگ بيشتر فعاليت هاي خود را در بشاگرد متمركز كرد و زحمات زيادي براي ساختن زيرساخت‌ها در مناطق محروم اين شهرستان كشيد. هرچند امروز ميراث او در منطقه به جاي مانده اما جاهايي چون گافر كه دسترسي به آنها سخت است همچنان نيازمند همت جهادي است. شايد براي بچه هاي جهادي هيچ انگيزه‌اي بيشتر از اينكه در نزديكي منطقه بشاگرد و به ياد الگويشان كار كنند نباشد.

  • هديه نوروزي سبقت مجازي ها براي گافر

گروه جهادي محبين‌الائمه طي تعطيلات عيد بخش عمده اي از فعاليت هاي جهادي خود را در گافر انجام خواهد داد. از اين رو اعضاي باشگاه سبقت مجاز و مخاطبان روزنامه همشهري مي‌توانند تا تاريخ 25 اسفند ماه كمك هاي نقدي و غير نقدي خود را براي تهيه سبد كالا و همچنين تهيه مصالح براي ساختن حداقل زيرساخت ها ارسال كنند تا طي تعطيلات نوروز دل اهالي رنج كشيده گافر به‌واسطه اين مهرباني ها شاد شود.

  • شما چه مي‌كنيد؟

اعضاي باشگاه سبقت مجاز با همراهي گروه جهادي محبين‌الائمه(ع) مي‌خواهند براي مردم محروم منطقه گافر سبد كالا تهيه و طي تعطيلات نوروز 96 آن را توزيع كنند. شما براي همراهي با آنها چه‌مي‌كنيد؟ نظرات و پيشنهادهاي خود را به 30003344 پيامك كنيد يا با شماره تلفن 84321000 تماس بگيريد.

کد خبر 363087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha