شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

همشهری دو - حرف از گافر است؛ سرزمینی محروم در استان هرمزگان که ‌ماه پیش با هم قرار گذاشتیم برایش کاری کنیم.

گافر

مي‌خواستيم لبخند را در شب عيد روي لبان بچه‌هاي اين سرزمين بنشانيم كه خوشبختانه با همت مخاطبان نيكوكار همشهري اين امر محقق شد. گافر منطقه‌اي محروم در بخش شرقي شهرستان بشاگرد است كه با استان سيستان‌وبلوچستان مرز مشترك دارد و معضلات و مشكلات عديده آن باعث شده كه در صدر مناطق محروم قرار بگيرد.

وقتي 2سال پيش كمپين سبقت‌مجاز براي كمك به منطقه محروم قلعه گنج برگزار شد و با استقبال خوب مردم نيكوكار مواجه شديم اعضاي باشگاه سبقت مجاز تصميم گرفتند كه براي سال جديد هم كاري بكنند؛ كاري كه خير دنيوي و اخروي به همراه داشته باشد؛ بنابراين قرار بر اين شد كه با همت اعضاي گروه جهادي محبين‌الائمه اردوي جهادي در ايام عيد در منطقه گافر برگزار شود تا علاوه بر ارائه بسته‌هاي عيدانه به مردم اين منطقه، براي آباداني آن اطلاع‌رساني شده و خواسته‌هاي مردم از مسئولان مطالبه شود.

  • حضور 100جهادگر در گافر

محسن مهديان، مسئول گروه جهادي محبين‌الائمه كه به همراه اعضاي گروهش در ايام عيد در منطقه گافر به سر برده است درباره وضعيت اين منطقه مي‌گويد: منطقه گافر شهرستان بشاگرد در بين كوهستان‌ قرار دارد و دسترسي به آن بسيار مشكل است. رودخانه جگين در اين منطقه با بارندگي‌هاي گاه و بيگاه طغيان مي‌كند و همين طغيان موجب قطع شدن راه‌هاي ارتباطي بين روستاها مي‌شود. علاوه بر اين امكان تردد با خودروي سواري وجود ندارد به‌طوري كه اعضاي گروه ما كه بيش از 100نفر بودند براي رسيدن به اين منطقه بايد از خودروي خاور استفاده مي‌كردند.

او با اشاره به اينكه روي اين رودخانه هيچ پلي احداث نشده و اين از مشكلات بسيار بزرگ اهالي گافر است مي‌گويد: منطقه گافر حتي يك متر راه آسفالته ندارد و همه مسير خاكي و كوهستاني است؛ همين موضوع، رسيدگي به مردم اين منطقه را با دشواري مواجه مي‌كند.

او مي‌گويد: با توجه به محروميت زيادي كه در اين منطقه وجود دارد قرار بر اين شد كه براي شب عيد با همت اعضاي باشگاه سبقت مجاز و همه مردم نيكوكار بسته‌هاي عيدانه براي مردم تهيه كنيم و به دستشان برسانيم؛ بنابراين گروه جهادي از 25 اسفند در يكي از روستاهاي گافر مستقر شد و حدود 500بسته عيدانه را بين خانواده‌ها توزيع كرد.

  • ساخت كتابخانه و حسينيه

مهديان در تشريح اقداماتي كه گروه جهادي در اين 10 روزي كه در منطقه مستقر بوده، انجام داده، مي‌گويد: در حوزه عمراني در اين مدت به همت بچه‌هاي گروه جهادي، ساخت يك كتابخانه و يك حسينيه در دستور كار قرار گرفت كه به مرحله نازك كاري رسيده و ما اميدواريم كه تا اوايل خرداد به بهره‌برداري برسند. در حوزه فرهنگي، كلاس‌هاي آموزشي متعددي در روستاهاي منطقه برگزار شد و اغلب بچه‌ها در اين كلاس‌ها شركت كردند. در بخش اهداي اقلام هم با كمك كميته امداد منطقه بسته‌ها به‌دست خانواده‌هاي محروم رسيد.

  • توزيع بسته‌هاي عيدانه

او مي‌گويد:با مشاركت اعضاي باشگاه سبقت‌مجاز و هموطنان نيكوكار، 500بسته ارزاق (با ارزش حدودي 150هزار تومان) تهيه و در بين مردم توزيع شد. علاوه بر اين، ما با راه‌اندازي كمپين «تو هم بازي» مقدار قابل توجهي اسباب‌بازي جمع‌آوري كرده بوديم كه اين اقلام هم به‌دست بچه‌هاي منطقه رسيد و لبخند شادي را بر لبانشان نشاند. در كمپين ديگري كه همزمان براي كمك به مردم منطقه گافر اجرايي شده بود 500جفت كفش در شماره‌هاي مختلف به‌دست ما رسيد كه آنها هم در بين بچه‌ها، نوجوانان و جوانان منطقه توزيع شد.بخش ديگري از اقلام، مربوط به شيرخشك نوزادان بود كه حدود 10هزار بسته تهيه شد تا نياز 6‌ماه نوزادان محروم مرتفع شود.
او با اشاره به اينكه برخي از مردم محروم اين منطقه ماه‌هاست كه رنگ گوشت را نديده‌اند و از نظر غذايي بسيار در مضيقه هستند مي‌گويد: اين هدايا و بسته‌هاي عيدانه اگرچه فقط نياز آني خانواده‌ها را برطرف مي‌كند اما به اهالي اين اطمينان را مي‌دهد كه مورد توجه‌اند و هموطنانشان به فكر آنها هستند. همين موضوع اميد را در دل آنها زنده مي‌كند و به روزهاي روشن آينده اميدوار مي‌شوند.

  • جشن نوروز در گافر

مسئول گروه جهادي محبين الائمه به برپايي جشني در آستانه سال نو هم اشاره مي‌كند و مي‌گويد: با دعوت از اهالي روستاهاي منطقه گافر در ساعاتي قبل از لحظه تحويل سال جشني مذهبي برگزار شد كه خوشبختانه فضاي شاد و دلچسبي براي آنها بود و لبخند روي لبانشان حكايت از رضايتشان داشت.

مهديان در ادامه مي‌گويد: در اين مدت، اعضاي گروه جهادي نيازهاي اساسي منطقه را هم شناسايي كردند و قرار است كه در چند حوزه مورد بررسي قرار گيرد. متأسفانه تا‌كنون مشكلات منطقه به خوبي اطلاع‌رساني و منتقل نشده و بايد با كمك رسانه‌ها و نامه نگاري با مسئولان مشكلات ديده شده و در جهت رفع آنها اقدام شود. او با بيان اينكه مشكلات منطقه بسيار جدي است و تنها به ساخت پل روي رودخانه ختم نمي‌شود مي‌گويد: ايجاد مراكز بهداشت و درمان و استقرار پزشكان حاذق، ساخت مدرسه و خوابگاه‌هاي شبانه‌روزي، بهسازي راه، كارآفريني و حمايت از كار‌آفرينان و... ازجمله اقداماتي است كه بايد در دستور كار مسئولان قرار بگيرد. ساخت پل عابرپياده روي رودخانه شايد ساده‌ترين كاري باشد كه بايد مسئولان به ايجاد آن اهتمام ورزند.

  • برپايي جشن‌هاي ازدواج

مهديان خبرهاي خوشي هم درباره منطقه مي‌دهد و مي‌گويد: خوشبختانه كتاب‌هايي كه براي كتابخانه در حال ساخت نياز است تأمين شده و به‌زودي اين كتابخانه به كتاب، سيستم‌هاي رايانه‌اي و بازي‌هاي فكري مجهزمي‌شود. همچنين ما بنا داريم كه براي ترويج ازدواج آسان يك سري مراسم ازدواج در منطقه برگزار كنيم تا هم مردم در جشن‌هايي كه به همين مناسبت برپا مي‌شود شركت كنند و هم جهيزيه دختران دم بخت تهيه و تحويل شود.در گام اول به همت نيكوكاران براي 5زوج 5جهيزيه تهيه مي‌شود و به اميد خدا در نيمه شعبان جشني با حضور اهالي در يكي از روستاهاي گافر برگزار خواهد شد.

  • طراحي كپرهاي مدرن

مهديان در خصوص ساير فعاليت‌هاي عمراني در منطقه مي‌گويد: در اين اردو بسياري از فارغ التحصيلان دانشگاه‌هاي معتبر كشور حضور داشتند كه در بحث‌هاي مختلف شركت كرده و طرح‌هاي خود را ارائه دادند؛ به‌عنوان مثال با توجه به علاقه مردم منطقه به زندگي در كپر، كارشناسان تصميم دارند تا كپرهايي با استقامت بيشتر طراحي و شروع به ساخت كنند.يكي ديگر از اولويت‌هاي منطقه ساخت خوابگاه دانش‌آموزي براي دختران و پسران است كه اين موضوع هم در حال پيگيري است.

مسئول گروه جهادي محبين الائمه خاطرنشان مي‌كند كه همه اردوهاي جهادي در هم تنيده با فعاليت مردم منطقه است و هر كاري كه در منطقه انجام مي‌شود خود مردم هم در آن مشاركت دارند. مهديان مي‌گويديكي از برنامه‌هاي ما اين است كه گروهي از جوانان جهادي بشاگردي را فعال كنيم تا خودشان كارهاي جهادي را به‌عهده بگيرند و با اطلاع‌رساني درباره منطقه در جهت رفع نيازهاي آن بكوشند.

کد خبر 366311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha