شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

شرکت‌های چندملیتی تحت فشار شدید آمریکا برای قطع روابط تجاری با ایران قرار دارند. ایالات متحده به تاجران اروپایی اعلام کرده است که ادامه دادوستد با ایران، منافع آنها در خاک آمریکا را دچار مخاطره خواهد کرد.

در حالی که دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلستان از اقدامات واشنگتن حمایت کرده‌اند، شرکت‌های بزرگ اروپایی دیدگاه دیگری دارند. در میان شرکت‌های اروپایی مواردی مانند شرکت زیمنس که تحت فشار واشنگتن روابط خود با ایران را به شدت کاهش داده باشد، اندک است.

وزارت خارجه انگلستان در قانع ساختن شرکت‌های بزرگ شل و بریتیش پترولیوم برای کناره‌گیری از حضور در بخش انرژی ایران موفقیت چندانی کسب نکرده است.

شرایط فوق موجب شده مقامات کاخ سفید که ماه گذشته به‌طور یک‌جانبه تحریم‌های تجاری جدیدی علیه ایران وضع کردند، به‌طور خصوصی از دولتمردان انگلیسی و دیگر کشورهای اروپایی گلایه کنند که تداوم روابط تجاری شرکت‌های اروپایی با ایران، تلاش‌های آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران را به شدت تضعیف کرده است.

بی‌توجهی شرکت‌های اروپایی به اخطارهای آمریکا موجب افزایش سفرهای نیکولاس برنز، معاون وزیر خارجه، و استوارت لوی، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا، به اروپا شده تا هشدارهای خود به شرکت‌های اروپایی برای ادامه مراودات تجاری با ایران را تکرار کنند.

این در حالی است که شرکت رویال داچ شل مطالعات مهندسی یک طرح عظیم گازی در ایران را آغاز کرده و ادامه فعالیت را به مقرون به صرفه بودن این طرح از لحاظ اقتصادی منوط ساخته است.

منابع مطلع در صنعت نفت معتقدند با توجه به حضور تجاری شل در آمریکا تصمیم این شرکت به سرمایه‌گذاری عظیم در ایران بسیار حساسیت‌برانگیز است.

هم‌اکنون در آمریکا از 2 بانک بزرگ انگلیسی اچ.اس.بی.سی و استاندارد چارترد به‌عنوان بانک‌هایی نام برده می‌شود که با وجود فشارهای فزاینده واشنگتن همچنان در بازار ایران حضور دارند.

www.guardian.co.uk
9 نوامبر

کد خبر 36267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز