مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رضا مهیمنی محقق ایرانی دانشگاه دالاس تگزاس به همراه همکارانش موفق به ساخت میکروسکوپی اتمی روی یک تراشه شده‌اند که می‌تواند پیچیدگی و هزینه ها را نسبت به ریز‌سیستم‌های دیگر تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

میکروسکوپ

براساس گزارش CNET، رضا مهیمنی استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه تگزاس دالاس كه سرپرست اين تحقيقات بوده‌است مي‌گويد يك ميكروسكوپ استاندارد نيروي اتمي (AFM) از چند حلقه كنترلي،‌قطعات الكترونيكي و تقويت‌كننده برخوردار است. ما توانسته‌ايم با كوچك ساختن اين قطعات تمامي آنها را درون يك تراشه بگنجانيم. 

مهيمني و همكارانش اين نمونه را با استفاده از سيستم‌هاي ريزالكترومكانيكي يا MEMها ايجاد كرده‌اند. اين ميكروسكوپ‌ نيروي اتمي مبتني بر سيستم‌هاي MEM ابعادي برابر يك سانتيمتر مربع داشته و به صفحه مداري كوچك و چاپي به اندازه نصف يك كارت اعتباري متصل است.

میکروسکوپ

اين صفحه حاوي مدار، حسگرها و ديگر ريزقطعات الكترونيكي است كه حركات و ديگر جنبه‌هاي اين قطعه را كنترل مي‌كنند. اين تلسكوپ با حركت نوساني روي نمونه عمل كرده و اطلاعات را به حلقه‌اي ثابت ارسال مي‌كند تا در نهايت تصوير كلي ايجاد شود.

 میکروسکوپ‌های نیروی اتمی يا AFM ابزاری حياتي برای ایجاد تصاویر سه بعدی از سطح مواد با جزئیات بالا در  مقیاس نانومتر هستند كه وضوح تصويري آنها بسيار بالاتر از ميكروسكوپ‌هاي نوري است و به همين دليل ويژگي‌هاي مواد را با دقتي بسيار بالاتر نشان مي‌دهند.

کد خبر 362651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha