همشهری آنلاین: محققان در یکی از جدیدترین دستاوردهای میکروسکوپی، دریافتند چگونه می‌توان از سطوح کوچک و متمرکز نوری برای ساخت فیلم سه بعدی از سلول‌های زنده استفاده کرد

سلول زنده

به گزارش خبرگزاری مهر، به این شکل امکان مشاهده مستقیم تقسیم سلولی و درخشان سازی سلول‌ها برای مشخص شدن ساختار سه بعدی آنها با بالاترین جزئیات ممکن به وجود آمد.

در این شیوه لایه‌ای از پرتو بسیار کوچک اما به شدت متمرکز نوری مشابه به آنچه در فروشگاه‌های بزرگ برای کنترل کالاهای به فروش رسیده استفاده می‌شوند، به کار گرفته شده است. این ابزار به زیست شناسان فرصت خواهد داد تا زیرساختارهای مولکولی از فرایندهای سلولی را طی روند تقسیمات سلولی مشاهده کنند.

محققان موسسه پزشکی "هاوارد هاگز" می‌گویند روند مشاهده سلول‌ها باید به گونه‌ای باشد که سلول‌ها از اینکه فردی نظاره گر آنها است آگاهی نداشته باشند، به بیانی دیگر روند فعالیت‌های سلولی نباید تحت تاثیر روند مشاهدات قرار گیرند و این شیوه جدید که "نورپردازی میکروسکوپی سطحی بِسِل" نام دارد بهترین شیوه برای مشاهده سلول‌ها بدون آسیب وارد آوردن به آنها است.

طی ماه‌های گذشته، پیشرفت در فناوری‌های میکروسکوپی توسط دانشمندان در MIT برای اولین بار امکان مشاهده ساختار سه بعدی سلول‌ها را به وجود آورد. پیشرفت‌های دیگری نیز در این مدت کوتاه در زمینه مشاهدات میکروسکوپی به وجود آمده است، اما تمامی آنها تنها برای عکسبرداری از سلول‌ها هستند و برای درک فرایندهای پیچیده سلولی در اختیار داشتن تصاویر متحرک از ارزش بسیار بیشتری برخوردار است.

مشاهده و مطالعه سلول‌ها

به دلیل اینکه سلولها از طول عمر کوتاهی برخوردارند، نمی‌توان مدت طولانی را به مطالعه آنها پرداخت و باید برای مشاهده و بررسی این موجودات از شیوه‌هایی با سرعت عمل بالا استفاده کرد. محققان برای غلبه بر این مشکل مطالعه بر روی شیوه نورپردازی سطحی یا تاباندن نور از پهلوی موضوع مورد مطالعه را آغاز کردند.

راز این شیوه تصویربرداری پر سرعت استفاده از پرتو نوری به شدت متمرکز به نام بسل است که در بخش مرکزی بسیار قدرتمند و در بخش‌های کناری ضعیف است. با اسکن کردن پی در پی پرتو بسل بر روی سطح نمونه زنده و خاموش و روشن کردن پرتو، محققان توانستند فیلمی دو بعدی از بخشی باریک از سطح نمونه بسازند.

با حرکت دادن لایه نوری متمرکز به سمت بالا و پایین، می‌توان تعداد بیشتری از این تصاویر دو بعدی را به ثبت رسانده و با ترکیب این تصاویر دو بعدی، به فیلمی سه بعدی دست پیدا کرد. محققان می‌توانند به این شیوه در یک ثانیه 200 تصویر دو بعدی از کل سطح نمونه و فرایند در حال وقوع درون نمونه، برای مثال از تقسیم سلولی، به ثبت برسانند.

محققان باور دارند این شیوه اولین فناوری است که امکان مشاهده ساختار سه بعدی آنچه در میان سلول‌ها در حال رخ دادن است را به صورت زنده و در زمان واقعی فراهم می‌آورد.

کد خبر 130021
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز