همشهری آنلاین: ناسا اعلام کرد نشانه‌هایی از مواد ارگانیک را روی سطح بزرگترین سیارک سامانه خورشیدی، سیاره کوتوله‌ای به نام سرس کشف کرده‌است.

سرس

براساس گزارش ساينس، اين كشف سرس را به ليست سنگ‌هاي كيهاني حاوي مولكول‌هاي پيچيده كربني مي‌افزايد. اين مواد ارگانيك درون و اطراف حفره‌اي به نام ارنوتت در نيمكره شمالي سرس مشاهده شده‌است. اين اطلاعات را مدارگرد داون  ناسا به زمين مخابره كرده‌است.

اما پراكنده نبودن اين مولكول‌ها در سرتاسر سطح سرس باعث شگفتي محققان شده‌است. پيش از اين تحقيقات نشان داده بودند كه سرس از عناصر مناسب براي ايجاد مولكول‌هاي ارگانيك برخوردار است و در عين حال نشانه‌هاي مواد معدني آبدار،‌ كربن‌دار و گل‌هاي آمونياكي شواهد لازم براي اثبات وجود آب در زير سطح سيارك را فراهم آورده‌اند.

درحال حاضر مولكول‌هاي ارگانيك كشف شده در محوطه‌اي به شعاع 1000 كيلومتر مربع پراكنده هستند و مقادير ناچيزي نيز در اطراف اين محوطه پخش شده‌اند. نوع خاص پراكندگي مواد اي پرسش را ايجاد مي‌كند كه آيا مولكول‌هاي ارگانيك به سرس تعلق دارند يا دراثر برخورد سياركي ديگر به اين سيارك منتقل شده‌اند؟

دانشمندان نوع اين مواد را آليفاتيك يا زنجيره‌اي تعيين كرده‌اند كه در دسته مواد آلي ناپايدار هستند و به راحتي و در معرض دماي بالا تجزيه مي‌شوند،‌ در نتيجه اين مواد نمي‌توانند به واسطه برخورد سياركي ديگر با سرس منتقل شده باشند. همين حقيقت نشان از آن دارد كه اين مواد به صورت بومي در اطراف اين حفره ايجاد شده‌اند.

يكي از عواملي كه ممكن است به ايجاد اين مواد كمك كرده‌باشد، فراواني كربنات‌ها و رس در اين منطقه است. اين مواد به واسطه آبفشان‌هاي گرم سرس به سطح مي‌آيند. با اين‌همه هنوز اين پرسش مطرح است كه چرا اين مواد ارگانيك تنها در اطراف دهانه اين گودال خاص ديده مي شوند.

کد خبر 362407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha