مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رصد قوسی غول‌پیکر بر لایه بیرونی اتمسفر سیاره ونوس (ناهید) باعث شگفتی اخترشناسان شده‌است

ونوس

زیرا توضیح اینکه این قوس چگونه می‌تواند در هجوم ابرهای اسید سولفوریک که با سرعتی بیشتر از سرعت سیاره در حرکتند ثابت باقی بماند برای آنها به یک معما تبدیل شده‌است.

براساس گزارش اسپيس، بهترين توضيحي كه تاكنون به ذهن دانشمندان راه يافته اين است كه از ساختار عجيب و 10 هزار كيلومتري نتيجه بزرگترين موج گرانشي باشد كه تاكنون در سامانه خورشيدي مشاهده شده‌است. اما اين توضيح نيز دچار يك نقص است، دانشمندان معتقدند موج گرانشي نمي‌تواند در چنين ارتفاعي از اتمسفر ايجاد شود.

ونوس

اين موج بزرگ كه در تصوير مادون قرمز جديدي كه از ناهيد گرفته شده به خوبي واضح است، و از قطب شمال تا قطب جنوب اين سياره امتداد يافته‌است،‌ در ماه دسامبر توسط كاوشگر كاتسوكي ژاپن كشف شد.

اين قوس براي چهار روز پي در پي در ارتفاع 65 كيلومتري از سطح سياره در اتمسفر ديده مي‌شد و به شكل عجيبي بدون تغيير باقي ماند، حتي با وجود وزش بادهاي شديد و افسانه‌اي با سرعت 359 كيلومتر بر ساعت. اما اين سازه با همان سرعتي كه روي ابرهاي اتمسفر ظاهر شده‌بود، ناپديد شد.

اكنون كاوشگر صبورانه در انتظار ظهور دوباره اين قوس بزرگ است و همزمان دانشمندان در تلاشند با استفاده از داده‌هاي فضاپيماي ونوس اكسپرس كه طي ماموريت 10 ساله‌اش چندين مورد از اين پديده را رصد كرده‌است، دليل وقوع آن را توضيح دهند.

محققان ژاپني معتقدند اين قوس يك موج گرانشي است، پديده‌اي كه به واسطه از موازنه خارج شدن ماده‌اي جاري، گاز،‌مايع يا پلاسما، رخ مي‌دهد. به گفته دانشمندان با توجه به سرعت بادها و شكل بادهاي اسيد سولفوريكي در ونوس، تنها پديده‌اي كه مي‌تواند در برابر اين بادها مقاومت كند  يك موج بزرگ گرانشي است، با وجود اينكه كسي تا به امروز احتمال نداده بود يك موج گرانشي مي‌تواندتا اين اندازه بزرگ باشد.

کد خبر 359045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha