همشهری آنلاین: محققان دانشگاه نیوکاسل انگلیس مقادیر بسیار زیادی از آلاینده‌های شیمیایی را در بدن موجودات ساکن در اعماق دریاها و اقیانوس‌ها یافتند.

آلودگی موجودات اعماق اقیانوس به آلاینده‌های شیمیایی

به گزارش ایرنا، در این پروژه که با همکاری دانشگاه ابردین و انستیتوی جیمز هوتون انگلیس انجام گرفت، محققان بدن تعدادی از سخت‌پوستان اعماق اقیانوس را بررسی و در بافت چرب بدن این جانوران مقادیر بالایی از آلاینده‌های آلی پایدار از جمله پلی کلرید بی فنیل (PCB) کشف کردند.

در واقع مقدار این آلاینده در بدن سخت‌پوستان ساکن اعماق اقیانوس‌ها 50 برابر مقادیر موجود در بدن آفت‌های محصولات زراعی است که در مزارع مجاور رودخانه لیائو واقع در چین قرار دارند و آب مورد نیاز خود را از این رودخانه که آلوده‌ترین رودخانه کشور چین است، تامین می‌کنند.

یافتن این حجم از آلودگی زیستی محیطی در یکی از دورافتاده‌ترین زیستگاه‌های موجود روی کره زمین زنگ خطری است که نشان‌دهنده آثار مصیبت‌بار فعالیت‌های انسانی بر موجودات و سایر ساکنین سطح زمین است.

در گذشته ترکیبات PCB در صنایع مختلفی کاربرد داشتند اما بعدها مشخص شد این ترکیبات سرطان‌زا هستند و از سال 1979 میلادی استفاده از این ترکیبات در آمریکا ممنوع شد. در دوران مصرف این ترکیبات مجموعا 1.3 تن از آن‌ها تولید شده است. این ترکیبات به عنوان عایق الکتریکی و مواد مقاوم در برابر آتش در محصولات مختلفی کاربرد داشته‌اند و پایداری زیادی دارند، به همین علت ده‌ها سال در طبیعت باقی می‌مانند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.

کد خبر 362403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha