همشهری آنلاین: کارشناسان سوئدی اظهار داشتند: بالا رفتن دما می‌تواند سطح جیوه در بدن ماهی‌ها را هفت برابر میزان فعلی افزایش دهد.

تغییرات اقلیمی و خطر جدید آلودگی جیوه‌ای برای اقیانوس‌ها

به گزارش ایسنا، در این بررسی‌ها محققان سوئدی روند تازه‌ای را شناسایی کرده‌اند که طی آن گرما، سطح مواد سمی را در موجودات دریایی افزایش می‌دهد. همچنین دریافتند بارندگی مازاد، میزان سرازیر شدن مواد ارگانیک به دریاها را افزایش می‌دهد.

جیوه یکی از سمی‌ترین فلزات در جهان است و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) جیوه یکی از ۱۰ تهدید اصلی برای سلامت عمومی است. سطح بالای این فلز با خطر آسیب‌دیدگی سیستم عصبی، معلولیت و اختلالات روانی در کودکان مرتبط است.

معمول‌ترین روش قرار گرفتن در معرض فلز جیوه، مصرف ماهی‌های حاوی ماده "متیل جیوه" است؛ یعنی شکل ارگانیک از این فلز شیمیایی که بر اثر واکنش باکتری با جیوه در آب، خاک یا گیاه شکل می‌گیرد.

کارشناسان معتقدند سطح جیوه در اکوسیستم‌های جهان از زمان انقلاب صنعتی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش یافته که به دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی همچون زغال سنگ بیش‌تر شده است.

در سال‌های اخیر اقدامات متمرکزی برای محدود کردن میزان ورود جیوه به محیط زیست انجام گرفته و در همین رابطه معاهده بین‌المللی به امضای ۱۳۶ کشور جهان در سال ۲۰۱۳ رسید.

اما در مطالعه جدید آمده است که تغییرات اقلیمی می‌تواند به شیوه‌ای که پیش از این عنوان نشده بود سطح متیل جیوه را افزایش دهد.

محققان سوئدی اظهار داشتند: با بالا رفتن دما ورود مواد ارگانیک به دریاچه‌ها و اقیانوس‌های جهان افزایش می‌یابد و موجب رشد باکتری‌هایی می‌شود که شرایط را برای شکل گرفتن متیل جیوه فراهم می‌سازند.

کد خبر 360408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha