همشهری آنلاین: همزمان با برگزاری چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات نتایج کامل نخستین سرشماری از واحدهای عرصه مطبوعات و خبرگزاری‌ها انتشار یافت.

روابط عمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها کتاب حاضر شامل دو بخش است. بخش اول مجموعه ای از نمودارهای توصیفی و تلفیقی از واحد های مطبوعاتی و خبرگزاری هاست. بخش دوم نیز فهرست نشریات کشور به تفکیک استانی است.

به گفته رزازی‌فر، رییس واحد اطلاعات و آمار دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها، هم اکنون این کتاب در غرفه مجله رسانه‌ها، در نمایشگاه مطبوعات موجود است و به صورت رایگان به مسئولان نشریات و خبرگزاری ها و تمامی پژوشگران عرصه مطبوعات اهدا خواهد شد.

در بخشی از مقدمه این کتاب که به زودی متن کامل آن در وب‌سایت دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها قرار خواهدگرفت‌، آمده است: سرشماری آماری واحدها و شاغلان عرصه مطبوعات و خبرگزاری‏ها یکی از رویدادهای مهم این حوزه طی سال‏های بعد از انقلاب اسلامی است. این سرشماری گام مثبت و ارزنده‏ای است در شناخت وضعیت کنونی مطبوعات کشور که ره‏آورد‏های پرثمری برای مطبوعات به همراه خواهد داشت.

در این گزارش کوشیده‏ایم، ضمن بررسی ابعاد سرشماری، که در سال 1385 در مرکز مطالعات و برنامه‏ریزی رسانه‏های معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‏رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان "طرح سرشماری واحدها و شاغلان عرصه مطبوعات و خبرگزاری‏ها" انجام شد، از طریق ارائه جداول آماری، به تصویری عینی از وضعیت مطبوعات کل کشور دست یابیم.

استان‏های مورد بررسی:
آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویر احمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان، یزد.

محورهای مورد بررسی:
در این گزارش شناسنامه واحدهای مطبوعاتی کشور براساس محورهای زیر مورد بررسی قرار گرفته‏اند:
1) وضع انتشار نشریات
2) فاصله انتشار نشریات
3) گستره توزیع نشریات
4) وضعیت حقوقی نشریات
5) استقلال حقوقی نشریات
6) نحوه تصرف نشریات
7) زمینه غالب انتشار نشریات
8) زبان نشریات

وضع انتشار نشریات:
شمار نشریات قابل دسترسی در کشور به تفکیک وضع انتشار، جمعاً 1913 مورد است که از این میان 1860 نشریه (2/97 درصد) در حال انتشار، 26 نشریه متوقف شده (3/1 درصد)، 15 نشریه انتشار نیافته (7/0 درصد) و 12 نشریه (6/0 درصد) با شرایط متفاوت در بخش سایر قرار دارند.

کد خبر 36230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز