مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان فضایی هند اعلام کرد که در یک مأموریت موفقیت‌آمیز بی‌سابقه با یک موشک واحد ۱۰۴ نانو ماهواره را مدار زمین فرستاده است.

India

به گزارش گاردین مرکز پژوهش فضایی هند (Isro) اعلام کرد که پرتاب موشک حامل این ماهواره‌ها از مرکز فضایی سریهاریکوتا در جنوب این کشور انجام شده و به این ترتیب رکورد قبلی روسیه به فضا فرستادن ۳۷ ماهواره در یک پرتاب واحد در سال ۲۰۱۴ شده است.

این موشک حاوی یک ماهواره ۷۱۴ کیلوگرمی برای رصد زمین و بیش از ۱۰۰ ماهواره کوچک‌تر، هر کدام با وزن کمتر ۱۰ کیلوگرم، بود.

هند مالک سه تا از این ماهواره‌ها است و ۹۶ تای آن‌ها مربوط به شرکت‌های آمریکایی هستند. بقیه ماهواره به شرکت‌های مستقر در کشورهایی مانند قزاقستان، هلند، سوئیس و امارات متحده عربی تعلق دارند.

اغلب این ماهواره‌ها به شرکت پلنت لبز، یک شرکت تصویربرداری از کره زمین که در آمریکا مستقر است، تعلق داشتند.

پرتاب این ماهواره‌ها عمدتاً به تکنولوژی جدیدی نیاز نداشت، اما خصوصیات آن‌ها نشان‌دهنده کوچک شدن اندازه و وزن ماهواره‌های مدرن است.

ماهواره پس از رسیدن موشک حاملشان به ارتفاع ۵۰۵ کیلومتری از سطح زمین در زمان‌ها، زاویه‌ها و سرعت‌های متفاوت آزاد می‌شوند تا به یکدیگر برخورد نکنند.

نراندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در توئیتی پرتاب این ماهواره‌ها را «دستاوردی استثنایی» خواند.

این پرتاب ماهواره‌ها به تثبیت جایگاه هند به عنوان بازیگری جدید در بازار خصوصی صنعت فضایی که در حال شکوفایی است، یاری می‌رساند. انتظار می‌رود با وجود تقاضای فزاینده برای خدمات مخابراتی این بازار رشد فراوانی پیدا کند.

هند در سپتامبر ۲۰۱۴ چهارمین کشور پس از آمریکا، اتحاد شوروی سابق و سازمان فضایی اروپا شد که به‌طور موفقیت‌آمیزی یک سفینه فضایی را به مدار سیاره مریخ رساند.

کد خبر 362235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha