سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: گلایه‌های مشترکان تلفن همراه و ثابت از قطعی‌های مکرر و اختلال در مکالمات در حالی به اوج خود رسیده است که برخی کارشناسان این اختلالات را محلی برای درآمدزایی اپراتورها بدون توجه به حقوق اولیه مشترکان قلمداد می‌کنند.

ارتباطات

قطع مكرر و اختلال در مكالمات تلفني اپراتورهاي تلفن همراه، تداوم ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي ناخواسته، كم‌فروشي و گرانفروشي اينترنت به‌خصوص براي مشتركان خانگي و... تقريبا به رويه‌اي متداول و ثابت در بين اپراتورهاي تلفن ثابت و همراه كشور تبديل شده است.

رويه‌اي كه موجب تحميل هزينه‌هاي مالي و روحي و رواني بيشتر به مشتركان شده است اما اپراتورها در توجيه اين كاستي‌ها دلايل مختلفي مانند نبود زير‌ساخت‌ها و در حال توسعه بودن شبكه‌ اپراتورهاي تلفن ثابت و همراهي يا عمل نكردن اپراتورها به برخي تكاليف خود را اعلام مي‌كنند.

مشخص نيست كه چرا مشتركان بايد هزينه قطعي مكرر و اختلال در مكالمات تلفني خود، يا كم‌فروشي اپراتورها در واگذاري سرعت و حجم اينترنت يا پيامك‌هاي تبليغاتي ناخواسته را بپردازند. توسعه شبكه اپراتورها به‌صورت آنتن به آنتن و نه منطقه‌اي صورت گرفته و پس‌از باز‌طراحي شبكه نيز مدت زماني طول مي‌كشد تا وضعيت مكالمات به حالت عادي اوليه برگردد، فرايندي كه احتمالا تا بهار سال‌96 به طول خواهد انجاميد و اختلالات موبايلي در سال آينده نيز همراه شبكه‌هاي تلفن همراه مشتركان خواهد بود.

  • ارتقاي شبكه عامل اختلال موبايل

معاون فني و توسعه همراه اول با پذيرش افزايش اختلال در شبكه مكالمات تلفن همراه اول اين موضوع را ناشي از برنامه‌هاي اين اپراتور براي ارتقا، توسعه و نوسازي شبكه اينترنت از نسل 3 به نسل 4و 4.5دانسته و به فارس گفت: اوج اجراي اين برنامه توسعه از شهريور تا بهمن امسال است كه از صبوري مشتركان همراه اول در تحمل برخي قطعي‌ها و مشكلات احتمالي قدرداني مي‌كنيم. به‌گفته مرتضي طاهري، برنامه توسعه شبكه موبايل ادامه خواهد يافت كه اوج اختلال مكالمات تلفني را شاهد خواهيم بود.

  • رگولاتوري پاسخگو باشد

رئيس شوراي رقابت در پاسخ به خبرنگار ما اعلام كرد، شوراي رقابت با تعيين نهاد ناظر در بخش مخابرات(رگولاتوري) اين وظايف را به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي واگذار كرده است. شورا تنها در مواردي كه خطر تشديد انحصار و رويه‌هاي ضد‌رقابتي در بخش مخابرات وجود داشته باشد، ورود مي‌كند. رضا شيوا گفت: درصورت پاسخگو نبودن رگولاتوري نهادهاي مرجع ديگري مانند سازمان بازرسي كل كشور و سازمان تعزيرات حكومتي براي رسيدگي زيان‌هاي ناشي از اينگونه اختلالات به مشتركان وجود دارند و سازمان تنظيم مقررات بايد پيگير چنين موضوعاتي باشد.

  • هدف، درآمدزايي اپراتورها

رئيس كميسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ايران در مورد علت اختلال در شبكه مكالمات تلفن همراه به خبرنگار ما اعلام كرد، اختلالات موبايلي هميشه در كشورمان وجود داشته اما اخيرا ميزان و شدت آن به شكلي افزايش يافته كه قابل مقايسه حتي با كشورهاي كمترتوسعه يافته دنيا نيست. به‌نظر نمي‌رسد اختلال در شبكه مكالمات اپراتورهاي تلفن همراه و ثابت ناشي از سهل‌انگاري يا عدم‌اطلاع اپراتورها و وزارت ارتباطات باشد.

در همه كشورهاي دنيا توسعه شبكه و زيرساخت‌هاي تلفن همراه و ثابت بدون اينگونه اختلال‌ها و هزينه‌هاي ناشي از آن، صورت مي‌گيرد، اما متأسفانه در كشورمان اين توسعه به محلي براي درآمد‌زايي بيشتر اپراتورها از طريق تماس‌هاي چند باره مشتركان تبديل شده است. به‌گفته محمد رضا طلايي، فعاليت اپراتورهايي كه به ظاهر به‌دليل تعداد، بازاري رقابتي داشته اما همه تحت حمايت دولت بوده و بازاري انحصاري دارند، عامل اصلي پايمال شدن حداقل حقوق مشتركان تلفن ثابت و همراه است كه هزينه‌هاي هنگفتي را براي دريافت اين خدمات با كمترين كيفيت پرداخت مي‌كنند.

موضوعي كه در مورد ارسال انبوه پيامك‌هاي تبليغاتي ناخواسته براي مشتركان نيز مصداق داشته و اپراتورها به‌دليل كسب درآمد از اين محل، جلوگيري از ارسال اين پيامك‌ها را مستلزم درخواست مشتركان براي قطع پيامك‌ها مي‌دانند و اين در حالي است كه برخي مشتركان متناسب با نوع كسب و كار خود به برخي پيامك‌ها احتياج دارند.

وي با اعلام اينكه اينگونه اختلالات با توجيهاتي مانند نصب دكل‌ها يا توسعه زير‌ساخت و شبكه‌هاي اينترنتي قابل پذيرش نيست، افزود: بايد وزارت ارتباطات نظارت دقيق‌تري براي جلوگيري از تضييع حقوق مشتركان تلفن ثابت و همراه داشته باشد. بايد هماهنگي لازم بين دستگاه‌هاي مختلف براي تأمين حقوق مشتركان تلفن همراه و ثابت كه ازجمله حقوق شهروندي است صورت گيرد. اين شيوه افزايش سرعت اينترنت با ايجاد اختلال يا نقاط كور در تمام نقاط شهر تهران، جاي تامل دارد.

طلايي با تأكيد بر اينكه بايد وزارت ارتباطات و اپراتورها پاسخگوي كيفيت خدمات متناسب با هزينه‌هاي دريافتي از مشتركان باشند، افزود: درصورتي كه اين اختلالات اجتناب‌ناپذير است بايد هزينه‌هاي استفاده مشتركان از اين نوع خدمات نيز كاهش يابد. به‌نظر مي‌رسد اپراتورها از اينگونه اختلالات و مزاحمت‌ها كسب درآمد كرده و حاضر نيستند تا چاره‌اي عاجل براي رفع آن بينديشند. تا‌كنون اپراتورها در قبال كوتاهي در ارائه خدمات به مشتركان، نسبت به جبران خسارت آنها اقدام نكرده‌اند كه علت اصلي آن هم انحصاري بودن بازار آنهاست.

  • سكوت رگولاتوري

پيگيري خبرنگار همشهري از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي(رگولاتوري) براي پاسخگويي در مورد چرايي تحميل هزينه‌هاي توسعه شبكه اپراتورهاي تلفن ثابت و همراه به جايي نرسيد. علاوه بر خودداري مسئولان روابط عمومي اين سازمان از ايجاد ارتباط براي رفع اينگونه ابهامات، معدود تماس‌هاي موفقي كه با برخي از مسئولان اين سازمان برقرار شد نيز به‌دليل اختلال در شبكه تلفن همراه ناتمام ماند يا اينكه مسئولان تمايلي به ورود و توضيح در مورد اين مسائل نداشتند.

کد خبر 362133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha