همشهری آنلاین: معاون وزیر نفت گفت: بر اساس سند چشم‌انداز بیست ساله شرکت ملی گاز ایران در حوزه انتقال گاز باید بالغ بر 90 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند که این مقدار جهت تامین تجهیزات و ساخت تاسیسات مرتبط با این حوزه است.

سید رضا کسائی‌زاده در مصاحبه با واحد مرکزی خبر، افزود: همچنین در هر برنامه پنج ساله توسعه باید 35 واحد تاسیسات انتقال گاز ساخته شود به این مفهوم که در بیست سال، 140 تاسیسات تقویت فشار تاسیس و بهره برداری شود.

وی با بیان اینکه که هرکدام از این تاسیسات دارای حداقل 4 توربوکمپرسور خواهد بود گفت: برای بهره برداری هر یک از این واحدها ، هزینه ای بالغ بر صد میلیون دلار نیاز است.
کسائی زاده افزود: علاوه بر این در طول سند چشم انداز بیست ساله باید 53 هزار کیلومتر خط انتقال گاز ساخته شود که تعویض خط اول و دوم نیز جزء همین برنامه است.

وی با اشاره به اینکه در طول سند چشم انداز، حدود 130 میلیارد دلار باید در بخش صنعت گاز سرمایه گذاری شود تصریح کرد: بخش عمده این سرمایه گذاری مربوط به حوزه انتقال گاز است و این امر نقش کلیدی و حساس انتقال گاز را مشخص می کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه گفت: رویکرد سند چشم انداز در بخش صنعت گاز رویکرد صادرات ،واردات، ترانزیت، سوآپ و تامین گاز مصارف داخلی است.
کسائی زاده افزود: شرکت ملی گاز ایران به طور کلی در افق سند چشم انداز باید گاز طبیعی را به صورت فراگیر در سراسر کشور جایگزین کند.

وی گفت: در حال حاضر52 تاسیسات تقویت فشار از 170 تاسیسات پیش بینی شده، ساخته شده است که بخشی از این تاسیسات نیز در برنامه چهارم تحقق یافته است.
کسائی زاده افزود: همچنین بر اساس سند چشم انداز باید 70 هزار کیلومتر خطوط ملی شبکه انتقال گاز ساخته شود.

کسایی زاده در ادامه افزود: برای کسب موفقیت نباید به وضع کنونی اکتفاء کرد بلکه باید به افق سند چشم انداز توجه و آن وضع را برای خود مجسم کرد به این مفهوم که باید اوضاع را برای آن زمان و آن حجم عملیاتی ، تجهیز و آماده کرد.

معاون وزیر نفت با اشاره به وضع انتقال گاز در ایران گفت: متاسفانه در گذشته به علت تجمیع مدیریت عملیات، پالایش، پخش و انتقال گاز شاهد استحاله انتقال در پالایش گاز بوده ایم و به همین سبب هم اکنون پس از 30 سال دنبال پیک رانی هوشمند هستیم لذا باید درپی راهکاری باشیم تا این گذشته تلخ را به آینده ای شیرین تبدیل کنیم.

کسائی زاده تفکیک مدیریت انتقال گاز از دو مدیریت دیگر و در نهایت تبدیل این مدیریت به شرکت انتقال گاز را یکی از گام های موثر توصیف کرد و افزود: در حال حاضر شرکت انتقال گاز یک شرکت کاملا مستقل است و به این علت که خطوط انتقال گاز ملی تلقی می شوند جزء شرکت های قابل واگذاری نیست و همچنان زیر نظر دولت به فعالیت خویش ادامه خواهد داد.

وی همچنین با اشاره به برنامه های آینده شرکت ملی گاز ایران گفت: طراحی همه خطوط لوله گاز مطابق با استانداردهای بین المللی است و اکنون موارد دیگری همچون مراقبت از سیستم های حفاظت زنگ، پیک رانی به موقع و ممیزی امور را بسیار جدی در برنامه های آینده پیگیری می کنیم.

کد خبر 36195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز