دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سلول‌های سرطانی به اندازه‌ای هوشمند هستند که خود را در نقاط کور سیستم ایمنی بدن پنهان کنند، درحقیقت، سیستم ایمنی بدن به این شکل فریب خورده و نمی‌تواند سلول‌های سرطانی را نابود کند زیرا از نظر او،‌ این سلول‌ها مهاجم نیستند.

باکتری

براساس گزارش ساينس، به‌همین‌علت، دانشمندان سال‌هاست در تلاش‌اند به شكل‌هاي مختلفي سيستم ایمنی بدن را در این نقاط كور نيز براي حمله به سرطان‌ فعال کنند. 

اكنون گروهي از محققان کره جنوبی باکتری سالمونلا را شكلي اصلاح ژنتیکی کرده‌اند که مي‌تواند سيستم ایمنی را برای واكنش نشان دادن به سلول‌های سرطانی انساني که به بدن موش پیوند زده شده بودند،‌ تحریک کند. نتيجه اين آزمايش نشان داد پس از كمك گرفتن از باكتري‌هاي سمي سالمونلا،‌ تومورها کوچک شده و براي اولين بار امكان جلوگيري از متاستاز شدن تومورها به وجود آمد. 

سالمونلا، میکروبی میله‌ای‌شکل و بسیار بدنام و یکی از عوامل اصلی مسمومیت‌های غذایی است. یکی از محیط‌های لانه‌گزینی این باکتری، پوسته آهکی تخم‌مرغ است. سال ۲۰۰۶، دانشمندان دانشگاه ملی چونام در کره جنوبی، نوعی عامل جدید مبارزه با سرطان ایجاد کردند. برای ساخت این اسلحه جدید، آنها از گونه بی‌ضرر سالمونلا که با پروتئینی به‌نام FlaB اصلاح ژنتیکی شده بود بهره گرفتند.

این گروه از محققان، باکتری سالمونلاي اصلاح‌ژنتیکی‌شده را برای درمان سرطان مورد آزمایش قرار دادند و در دور اول آزمایش، این باکتری به 20 موشی که به سلول‌های سرطان روده بزرگ انسان آلوده شده‌ بودند تزریق شد. پس‌ از گذشت 120 روز، محققان شاهد آن بودند که سرطان ايجاد شده در 11 موش از 20 موش كاملا محو شده‌است درحالي كه سرطان در بدن موش‌هاي گروه كنترل همچنان باقي بود.

ازآنجاکه باکتری‌ها اغلب روی بافت‌های مرده و سفت‌ترین تومورها مي‌نشينند، دانشمندان می‌توانند به‌آسانی بافت سرطانی را به هدفي  مناسب براي تجمع میکروب‌ها تبدیل کنند. 

در مرحله بعد، این دانشمندان سلول‌های سرطان روده بزرگ انسان را که درحال متاستاز بودند به گروه دیگری از موش‌ها پیوند زدند. سپس به 8 موش از این گروه، سالمونلای با پروتئین FlaB و به 6 موش سالمونلای بدون پروتئین FlaB تزریق کردند. 7 موش هم هیچ درمانی دریافت نکردند. بعد از 27 روز، در موش‌های گروه دوم و سوم، سلول‌های سرطانی متاستاز کردند اما از 8 موش گروه اول سرطان فقط در 4 موش ادامه پيدا كرد اما در هیچ‌یک از آنها علائمی از بروز متاستاز دیده نشد.

کد خبر 361940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha