همشهری آنلاین: به مناسبت ایام‌الله دهه فجر هیاتی متشکل از مسوولان احزاب سیاسی لبنان روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه با مسوولان دانشکده‌ مطالعات‌ جهان دیدار و به بحث و بررسی نشستند.

یک

در ابتدای نشست، دکتر سعیدرضاعاملی؛ رییس دانشکده‌مطالعات‌جهان ضمن خوش آمد گویی به مهمانان و تبریک ایام الله دهه فجر در مورد انقلاب اسلامی صحبت کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایرانک انقلاب بزرگ بود. جامعه‌شناسان در تفسیر انقلاب‌های جهان بعضی از آن‌‌ها ‌را به عنوان انقلاب بزرگ تعبیر می‌کنند و این انقلاب‌های بزرگ آن هایی هستند که تغییر مسیر بنیادین درک کشور ایجاد می‌کنند. 

گفت: شکسپیرک جمله مشهوری درباره انقلاب دارد که می‌گوید: انقلاب بزرگی در جهان محقق شده، اگر چشم‌‌ها ‌باز باشد و ابعاد مختلف این انقلاب را ببیند به هر حال در این 38 سالی که از انقلاب اسلامی ایران گذشته است، دستاوردهای بسیار بزرگی را مشاهده کرده ایم، بزرگترین دستاورد انقلاب این بود که حس اقتدار و انتخاب را به مردم ایران برگرداند.

دکتر عاملی در ادامه افزود: من کتابی با عنوان میراث تمدنی ایران، از ایران باستان تا ایران انقلاب اسلامی دارم که در آن دستاوردهای انقلاب اسلامی به عنوانک میراث تمدنی ذکرشده است. اما آنچه درباره انقلاب اسلامی بسیار شایان توجه است. این نیست که فرض بگیریم که توسعه ایجاد کرده است. در ایران بعد از انقلاب سطح سواد حدود 40 درصد بود.

امروز جمعیتی بالغ بر 95درصد جامعه ایران باسواد هستند. دانشگاه‌‌ها ‌تعداد کمی دانشجو داشتند. امروز ما نزدیک به چهار میلیون دانشجو در شته‌های مختلف داریم. در گذشته پزشک‌های هندی و پاکستانی در ایران بودند اما امروز کشور تبدیل بهک هاب پزشکی شده که از کشورهای مختلف برای درمان‌های اساسی به ایران می‌آیند و بسیاری از آمارهای دیگر در تحول در زیرساخت مثل فراگیر شبکه برق؛ آب، گاز و توسعه راه ها، توسعه شبکه بهداشتی و درمانی و ده‌‌ها ‌ و صدها تحول پیشرفت گرایانه دیگر را می‌توان ذکر کرد.

امام آنچه که مهم است شکل گیری مسیر نوینی است که منتهی به الگوی جدیدی از نظام حکمرانی و تمدنی در ایران عزیز شده است.

رییس دانشکده‌مطالعات‌جهان هم چنین گفت: انقلاب اسلامی 22 بهمن 1357 پیروز شد اما به فاصله ای کمتر از دو ماه انتخابات در ایران برگزارشد. کمتر انقلابی وجود دارد که برای انتخاب اصل نظام سیاسی آن انتخابات صورت گرفته باشد. امام دستور داد بعد از دوماه انتخابات برگزارشود و در 12 فروردین، 98 درصد از مردم ایران به اصل نظام جمهوری اسلامی ایران رائ مثبت دادند.
وی در ادامه افزود: شما که از رهبران احزاب سیاسی هستید، حتما مسائل ایران را در ادوار گذشته دنبال کرده اید. اما این را بگویم که امام خمینی وقتی وارد ایران شد بیش از 10 میلیون نفر به استقبال امام آمدند و وقتی هم امام از دنیا رفت ده‌‌ها ‌میلیون نفر روزها درسوگ و فراغ امام، گریه کردند و فراغش غم بزرگی برای جامعه ایران بود. امام خیلی انسان ساده ای بود امام کسی بود که توانسته بود از نفس خود رها شود.

دکتر عاملی هم چنین گفت: امام خمینی نماد نفَسی الهی بود که وارد این فضا شد و جمعیت عظیمی را احیا کرد و جریانی معکوس را نسبت به جهانی شدن کفر و الحاد و آمریکا در ایران بوجود آورد.

رییس دانشکده‌مطالعات‌جهان سپس افزود: بهرحال صحبت راجع به انقلاب اسلامی مبحثی طولانی است اما ما همیشه خود را وامدار این اتفاق بزرگ می‌دانیم. امروز هم در ادامه این مسیر رهبر عزیزمان، آیت الله خامنه ای دائما بر اسلام انقلابی و فرهنگ مقاومت تاکید می‌کنند که اگر این فرهنگ انقلابی وجود نداشته باشد انسان همه ارزش‌های والا را از دست می‌دهد و اگر باشد همه¬ی برکات وارد زندگی انسان می‌شود.« انّ الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا...». به هرحال این مسیر نیازمند بهک مقاومت طولانی است و این مقاومت است که بقیه حکمت‌‌ها ‌و آثار خیر را وارد زندگی جامعه بشری می‌کند.

واقعا باید ایستاد و لبنان نیز مصداق ایستادگی است. آن اتفاقی که در جنگ سی وسه روزه افتاد فقط پیروزی درک جنگ نبود پیروزی در مقابلک تفکر بود، تفکری که فکر می‌کرد سپری آهنین دارد و می‌تواند بر جمعبت‌های دیگر غلبه کند. مقاومت لبنان اثبات کرد که امروز غلبه کردن بر فرهنگ مقاومت چه در میان مسلمین و چه در میان غیرسلمین امر ساده ای نیست و به سادگی نمی شود بر حکمت و بصیرت و توانایی ملت‌‌ها ‌ اهل مقاومت غلبه کرد.

در ادامه دکتر محمود قماطی؛ سرپرست هیات لبنانی با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی آن را نقطه عطفی در تحولات منطقه خواند و برای جمهوری اسلامی ایران در راه رسیدن به اهداف خود آرزوی توفیق کرد.

سپس دکتر علی اکبر علیخانی؛ مدیر گروه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا به معرفی دانشکده‌مطالعات‌جهان و رشته‌های مطالعاتی آن پرداخت و به سوالات مهمانان پاسخگو بود.

دکتر جواد شعرباف؛ معاونت مالی و اداری دانشکده‌مطالعات‌جهان نیز به میهمانان خیرمقدم گفت و حضور آنان در ایام الله مبارک دهه فجر در دانشکده‌مطالعات‌جهان را خجسته و میمون دانست.

دکتر محمد سلطانی‌نژاد؛ عضو هیات علمی دانشکده‌مطالعات‌جهان نیز مفصلا به معرفی گروه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا، اهداف و رشته‌های موجود پرداخت.

در ادامه حاضران در جلسه به بحث و تبادل نظر در زمینه رشته ها، نحوه تدریس و ارتباطات بین المللی دانشکده پرداخته و به سوالات مربوطه پاسخ داده شد.

کد خبر 361769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha