«این سرزمین مال ماست. همه این سرزمین مال ماست. ما درباره حق‌مان بر این سرزمین رای‌گیری می‌کنیم.»

فلسطین

اين جملات آفير آكانيس از وزراي دولت بنيامين نتانياهو در جلسه‌ پارلمان اين رژيم كه قانون جنجالي شهرك‌سازي‌هاي رژيم صهيونيستي در آن به تصويب رسيد به خوبي نشان مي‌دهد كه اين رژيم پس از سال‌ها اشغالگري حالا به پشتوانه ترامپ، خيز جديدي براي اشغال اراضي باقيمانده براي فلسطيني‌ها هم برداشته است.

در قانوني كه به‌صورت گسترده از سوي جامعه بين‌المللي محكوم شده پارلمان رژيم صهيونيستي اعلام كرده كه هزاران خانه‌اي كه به‌صورت غيرقانوني در زمين‌هاي متعلق به فلسطيني‌ها ساخته شده از اين پس قانوني به‌حساب خواهند آمد. اين قانون براساس آمار رسمي شامل حداقل 4هزار خانه در شهرك‌هاي موسوم به «خارج از محدوده» مي‌شود كه پيش از اين با وجود همه شهرك‌سازي‌هاي صورت گرفته از ديد خود رژيم صهيونيستي هم غيرقانوني به‌حساب مي‌آمدند.

اين اقدام در حقيقت از سوي رژيم صهيونيستي اشغال اراضي بيشتر متعلق به فلسطيني‌ها را قانوني مي‌خواند. 4هزار واحد مسكوني طي سال‌هاي اخير در زمين‌هاي خصوصي فلسطيني‌ها در كرانه‌باختري از سوي صهيونيست‌ها حتي بدون مجوزهاي اين رژيم ساخته شده‌اند كه با قانون جديد سرقت اراضي فلسطيني كاملا مشروع خواهد بود. در اين قانون پيش‌بيني شده كه به فلسطيني‌هايي كه زمين‌هايشان تصرف و دزديده شده غرامت پرداخت شود.

اين اقدام همچنين ناقض قطعنامه‌اي است كه در آخرين هفته‌هاي رياست‌جمهوري باراك اوباما در شوراي امنيت به تصويب رسيد و در آن به‌شدت گسترش شهرك‌هاي غيرقانوني رژيم صهيونيستي در كرانه باختري محكوم شد.بنيامين نتانياهو اخيرا اعلام كرده بود كه برنامه ساخت شهركي جديد در كرانه باختري را همچنان پيش خواهد برد. هفته گذشته هم وزير جنگ رژيم صهيونيستي تأكيد كرد كه اين رژيم قصد دارد ۳ هزار واحد مسكوني جديد در كرانه باختري بسازد. اين اقدام‌ها همه در راستاي اشغال و مصادره كامل اراضي باقيمانده فلسطيني‌ها صورت مي‌گيرد.

  • در پناه ترامپ

اين اقدام‌هاي جديد و زنجيره‌اي از سوي رژيم صهيونيستي از زمان پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا شدت گرفته است. ترامپ از انتقال سفارت آمريكا به بيت‌المقدس حرف زده و بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي 3روز پس از شروع رياست‌جمهوري او اعلام كرد كه اين رژيم 2هزار و 500خانه جديد را در موج جديدي از شهرك‌سازي‌هاي غيرقانوني مي‌سازد. حدود دو هفته قبل هم دادگاه عالي اسرائيل حكم داد كه اين رژيم مي‌تواند خانه‌هاي فلسطيني‌ها را در مسير ساخت و سازهاي خود در كرانه‌باختري با خاك يكسان كند.

مدت‌هاست كه رژيم صهيونيستي در تلاش است با خراب كردن خانه‌هاي فلسطيني‌ها و شهرك‌سازي‌هاي جديد اشغالگري خود را همچنان گسترش دهد. حالا مقام‌هاي رژيم صهيونيستي علاوه بر اين اقدامات از امكان ضميمه كردن مناطق بيشتري از كرانه‌باختري حرف مي‌زنند و به سمت اشغال كامل بيت‌المقدس و حتي نوار غزه مي‌روند.

آويگدور ليبرمن، وزير جنگ رژيم صهيونيستي حرف از حمله جديد به نوار غزه زده و احتمال اشغال اين منطقه را رد نكرده است. او در يك كنفرانس با اعلام اينكه در نبرد بعدي با فلسطيني‌ها حملات اسرائيل آنقدر ادامه پيدا خواهد كرد تا طرف مقابل پرچم تسليم را بلند كند، گفت: اگر يك چهارم نوار غزه مورد نياز باشد اين يك چهارم را اشغال مي‌كنيم؛ اگر بيشتر لازم بود، بيشتر.

  • واكنش تند جامعه بين‌المللي

سازمان ملل و اتحاديه اروپا اقدام‌هاي اخير رژيم صهيونيستي را محكوم كرده‌اند اما در عمل كسي نتوانسته جلوي دهن‌كجي‌هاي اسرائيل را به قطعنامه ۲۳۳۴ بگيرد و اين رژيم با تمام قوا آن را نقض مي‌كند. اين قطعنامه شوراي امنيت كه در اواخر سال 2016تصويب شد از تل آويو مي‌خواهد تا فورا شهرك‌سازي‌ در مناطق فلسطيني را خاتمه دهد. فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، با تأكيد بر اينكه شهرك‌سازي‌‌هاي رژيم صهيونيستي غيرقانوني است اعلام كرده كه اين اتحاديه شهرك‌سازي‌‌هاي اسرائيل را نمي‌پذيرد.

درحالي‌كه نتانياهو به تازگي به لندن سفر كرده بود دولت انگليس هم اقدام اين رژيم را محكوم و اعلام كرده كه هموار كردن مسير شهرك‌سازي در كرانه باختري حيات راه‌حل دو دولت را تهديد مي‌كند.سازمان آزادي‌بخش فلسطين اقدام جديد رژيم صهيونيستي يعني مصوبه‌اي كه شهرك‌سازي را قانوني جلوه مي‌دهد، «غصب» اراضي فلسطينيان توصيف كرده است. ديده‌بان حقوق بشر اين مصوبه جديد را «نشان‌دهنده بي‌اعتنايي اسرائيل به قوانين بين‌المللي‌» دانسته است.

وزارت امور خارجه تركيه هم با محكوم كردن اين اقدام اعلام كرده كه سياست «غيرقابل‌قبول» اسرائيل در تناقض با قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل است و «مبناي راه‌حل دو دولت را نابود مي‌كند». اين در حالي است كه وزارت امور خارجه آمريكا در مقابل پيگيري خبرنگاران از محكوم كردن اين اقدام خودداري كرده است. مقام‌هاي وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرده‌اند كه واشنگتن بايد با همه شركاي خود در اين رابطه مشورت كند.

کد خبر 361403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha