شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

جمال شورجه: ۱-انقلاب اسلامی بی‌شک مهم‌ترین رخداد تاریخ معاصر است. بعید می‌دانم هیچ فردی در اهمیت پیروزی انقلاب اسلامی در سال۵۷ تردید داشته باشد.

جمال شورجه

خيزش عظيم مردم به رهبري امام خميني(ره) شوري را در سراسر ايران آفريد كه نتيجه‌اش پيروزي انقلاب بود. آنچه از خرداد42 توسط امام(ره) آغاز شده بود در بهمن57 به ثمر نشست. درواقع اين خواست مردم مسلمان ايران بود كه نتيجه داد؛ مردمي كه پشت رهبرشان ايستادند و حكومتي را سرنگون كردند كه متكي به پشتيباني ابرقدرت‌ها بود.

2-وقتي اتفاقي چنين بااهميت رخ مي‌دهد طبيعي است كه هنرمندان از آن متأثر شوند و به آن بپردازند. درمورد انقلاب اسلامي بايد اين نكته را هم متذكر شد كه اساسا پيروزي انقلاب، تحولات گسترده‌اي در همه زمينه‌ها ازجمله سينما به‌وجود آورد. انقلابي كه زمينه فرهنگي داشت، بستري را فراهم كرد كه نسل تازه‌اي از سينماگران وارد صحنه شوند. تغيير فضاي سينماي ايران كه قبل از انقلاب در ابتذال فيلمفارسي غرق شده بود، يكي از بركات انقلاب اسلامي بود.

در دهه60 فيلم‌هاي قابل‌توجهي درباره انقلاب ساخته شد و مي‌شد گفت جرياني به‌نام سينماي انقلاب شكل گرفت. اين جريان البته به‌مرور به حاشيه رفت و به تعبيري دقيق‌تر به حاشيه رانده شد. به‌طوري‌كه امروز مي‌توان از مظلوميت سينماي انقلاب سخن گفت. در اين زمينه مديريت فرهنگي در ادوار مختلف، بيشترين تأثير را داشته است. تغيير زاويه ديد سينما از سوي مردم ايران به سمت جشنواره‌هاي خارجي كه متأسفانه رخ داد، يكي از نتايجش به حاشيه رفتن سينماي انقلاب بود.

3-اينكه چون نزديك به 4دهه از پيروزي انقلاب مي‌گذرد طبيعي است كه تعداد فيلم‌هاي انقلاب نسبت به دهه60 كمتر شود، تحليل درستي نيست. از جنگ جهاني دوم بيش از 70سال مي‌گذرد، ولي هاليوود همچنان در اين‌باره فيلم مي‌سازد، تعداد اين فيلم‌ها هم نه انگشت‌شمار كه بسيار زياد هستند. اتفاقي به گستردگي و عظمت انقلاب اسلامي آنقدر اهميت دارد كه همچنان در اولويت‌هاي فيلمسازي ما قرار داشته باشد. من به نسل تازه خوشبينم و اميدوارم با اراده و همت جوان‌هاي متعهد سينماي انقلاب از حاشيه به متن بيايد.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 360970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha