چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفر نیکلا سارکوزی به آمریکا و تلاش‌های وی برای ایجاد نزدیکی روابط واشنگتن و پاریس، چرخشی در همگامی این کشور با سیاست‌های امریکا در جهان به ویژه خاورمیانه ارزیابی می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، آمریکا و فرانسه اگرچه در برخی از مسائل بین‌المللی مانند محیط زیست و موضوع عراق دیدگاه‌های متفاوتی دارند، اما به نظر می‌رسد تمایل سارکوزی به ایفای نقش فعال‌تر فرانسه در مسائل خاورمیانه، وی را بر آن داشته است تا برای رسیدن به این هدف برخلاف نظر مردم فرانسه، جایگزین بلر در پیروی از سیاست های بوش شود.

همسویی فرانسه و آمریکا در مسائل فلسطین، اسرائیل، لبنان، سوریه و موضوع هسته‌ای ایران این دو کشور را بیش از گذشته به هم نزدیک کرده‌است.

از سوی دیگر، تنهایی آمریکا در اجرای سیاست‌هایش در خاورمیانه این کشور را ترغیب به همکاری با فرانسه کرده تا بتواند بخشی از بار مشکلات آمریکا را در خاورمیانه به دوش اروپا منتقل کند.

رییس‌جمهور فرانسه همچنین قصد دارد تا بار دیگر نفوذ این کشور را در عراق که در زمان صدام به اوج خود رسیده بود، دوباره احیا کرده و با حمایت آمریکا نفوذ خود را از طریق رهبران سنی و بازماندگان رژیم صدام در عراق، باز سازی کند.

قرار است در مذاکرات روسای جمهور فرانسه و آمریکا موضوعات مربوط به خاورمیانه به ویژه عراق، فلسطین، اسرائیل، لبنان و سوریه که مورد علاقه دو طرف است، مورد بحث قرار گیرد.

موضوع برنامه هسته‌ای ایران که به موضوعی مورد اتفاق میان دو کشور مبدل شده‌است نیز از دیگر موضوعات مورد بحث خواهد بود.

اتحاد آمریکا و فرانسه در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران نه تنها یک روی سکه است بلکه روی دیگر آن، تضاد منافع این دو کشور با نفوذ و نقش فعال ایران در خاور میانه به‌ویژه در لبنان عراق و خاور میانه است.

از این رو فرانسه و آمریکا نفوذ ایران را در منطقه مانعی بر سر راه اجرای اهداف خود تلقی کرده و ایران را در ظاهر به عنوان تهدید و در پنهان به عنوان رقیبی نیرومند می‌دانند در نتیجه با هر گونه حرکتی که باعث تقویت نقش منطقه‌ای ایران شود، مخالفت می‌کنند.

بنابراین، اتخاذ هرگونه تصمیمی برای محدود کردن نقش ایران در منطقه غیر قابل تصور نیست.

همچنین رفتار رهبران سیاسی دو کشور نشان می دهد که آنان از تاریخ درس نگرفته اند چرا که اگر تاریخ را مطالعه می‌کردند، سیاست‌های خود را در خاورمیانه تغییر می‌دادند.

کد خبر 36045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز