مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

سیدمحمد فخار‌ : مهم‌ترین خط متروی اقماری تهران با هدف اتصال پایتخت به بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی کشور در آخرین ایستگاه ساخت قرار دارد.

مترو

خط متروي فرودگاه امام خميني تاكنون 91درصد پيشرفت فيزيكي داشته و در سال 96نخستين مسافران را به پايتخت مي‌رساند. متروهاي اقماري مي‌توانند ترافيك معابر پايتخت را به نحو چشمگيري كاهش دهند و مانع از تردد وسايل نقليه از شهرهاي اطراف شوند.

هابيل درويشي، مديرعامل شركت متروي تهران در گفت‌وگو با همشهري تصريح كرد: اين پروژه 52كيلومتر طول دارد و در 3فاز تعريف شده است؛ فاز اول از ايستگاه شاهد تا شهر آفتاب سال گذشته به بهره‌برداري رسيده بود. فاز دوم از شهر آفتاب تا فرودگاه امام هم‌اكنون در حال اجراست و همكاران من به‌صورت شبانه‌روزي در 2شيفت مشغول كار در اين خط هستند و اميدواريم با همت شبانه‌روزي كارگران و مهندسان ايراني، در ماه‌هاي پيش رو و در سال 96فاز دوم آن را به بهره‌برداري برسانيم.

در فاز سوم نيز توسعه اين خط تا شهر اقماري پرند ادامه مي‌يابد كه تاكنون 45درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. بدين‌ترتيب در اين خط 5ايستگاه درنظر گرفته شده كه شامل ايستگاه شهرآفتاب، ايستگاه واوان، ايستگاه شماره يك و 2 فرودگاه حضرت امام خميني و نهايتا ايستگاه شهر پرند است.

به گفته درويشي، اهميت اين پروژه آنجاست كه فرودگاه امام در واقع ويترين فرودگاه‌هاي كشور است و همه تلاش‌ها انجام مي‌شود كه مترو به‌عنوان حمل ونقل با كيفيت به اين فرودگاه برسد. ايستگاه فرودگاه امام خميني به گفته مسئولان، از زيباترين ايستگاه‌هاي متروي پايتخت خواهد بود. همچنين پيش‌بيني‌شده كه ايستگاه شماره2فرودگاه ‌ همزمان با توسعه فرودگاه و ساخت شهر فرودگاهي امام خميني احداث شود و به بهره‌برداري برسد.

  • متروي تهران - اسلامشهر در انتظار بودجه

با تصويب بودجه از سوي مجلس و حمايت دولت، شهرداري تهران عمليات احداث خط متروي تهران - اسلامشهر را آغاز خواهد كرد. مازيار حسيني، معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران در اين‌باره گفت: متروي اسلامشهر، خطي مجزا مانند خط متروي تهران - كرج خواهد بود و تنها با احداث يك ايستگاه تبادلي به خط 3متروي تهران متصل مي‌شود.

وي با بيان اينكه مصوبات ساخت متروي اسلامشهر را در شوراي‌عالي ترافيك مطرح و دنبال كرده‌ايم، تصريح كرد: مطالعات اجرايي اين خط آغاز شده و با همكاري شهرداري و شوراي اسلامي اسلامشهر جانمايي ايستگاه‌ها نيز صورت گرفته است و از نظر شهرداري تهران احداث خط متروي تهران - اسلامشهر بلامانع است.

معاون شهردار تهران تأكيد كرد: شهرداري تهران درصورت تأمين منابع مالي خط متروي تهران - اسلامشهر از سوي مجلس و حمايت دولت، عمليات احداث اين خط را آغاز خواهد كرد. حسيني تصريح كرد: يكي از مهم‌ترين معضلات و مشكلات شهرستان اسلامشهر، بحث حمل‌ونقل است.

با توجه به اينكه محور آيت‌الله سعيدي نقطه اتصال شهرستان‌هاي اسلامشهر، بهارستان و رباط‌كريم به شهر تهران است، روزانه بالغ بر120هزار دستگاه خودروي سبك و سنگين از اين محور تردد كرده و با ايجاد خط مترو كاهش محسوسي در بار ترافيكي منطقه شاهد خواهيم بود. به گفته وي با احداث اين خط به‌طور حتم شاهد كاهش حجم ترافيك و در عين حال كاهش توليد آلاينده‌هاي ناشي از تردد خودروها خواهيم بود.

  • مشخصات حركت خط جديد

بنابر پيش‌بيني‌ها سرفاصله زماني قطارها در خط فرودگاه امام خميني در آينده به حدود 6دقيقه در اوج پيك مي‌رسد. به اين ترتيب اين خط قادر خواهد بود روزانه با 12ساعت كار، حدود 320هزار نفر را جابه‌جا كند. سرعت قطارها در اين خط نيز در حدود 120كيلومتر بر ساعت خواهد بود.

به گفته درويشي، متروي فرودگاه امام درصورت تأمين بودجه و اعتبارات لازم از سوي دولت به‌زودي به مرحله بهره‌برداري مي‌رسد و دولت بايد اعتبارات كامل اين خط را تأمين كند. به گفته درويشي 400ميليارد تومان براي تكميل اين پروژه نياز است و بايد در بودجه سالانه 96تأمين شود تا مترو از تهران به شهر پرند برسد. شهرداري تهران به‌رغم عدم‌وظيفه و صراحت قانوني تاكنون 50درصد هزينه اين طرح را تأمين كرده كه بايد دولت آن را به تهران باز گرداند.

کد خبر 360379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha