سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

‌منشور حقوق شهروندی این روزها سکه بازار شده و همه‌جا درباره آن صحبت می‌کنند. دولت یازدهم یکی از وعده‌های انتخاباتی خود را تدوین این منشور اعلام کرده بود.

قالیباف

در مراسم آغاز به‌كار 65 واگن جديد مترو نيز اشاره‌اي به اين بحث شد. شهردار تهران طي سخناني در اين‌باره گفت: «اگر به حقوق شهروندي اعتقاد داريد براي توسعه مترو و رفع آلودگي هوا فكري كنيد.»محمدباقر قاليباف  در جنوبي‌ترين نقطه تهران در كارخانه واگن‌سازي تهران با تأكيد بر ضرورت رسيدگي به موضوع آلودگي هوا گفت: امروز بدون شك آلودگي هوا شرايط زندگي و سلامت مردم را به خطر انداخته است. وي تأكيد كرد: تنها با سخن گفتن و حلوا حلوا كردن دهان كسي شيرين نمي‌شود. بايد اقدامي صورت گيرد تا مردم بتوانند در اين شهر به راحتي و در سلامت زندگي كنند.

شهردار تهران با بيان اينكه موضوع تحريم اثر جدي در حوزه‌هاي مالي، فني و اعتبارات براي مترو داشت، تصريح كرد: همين مشكلاتي كه براي بقيه كشور بوده، براي مترو تهران هم وجود داشته است، اما شاهد هستيم نه‌تنها تحريم، هيچ اثري در توسعه مترو، بهره‌برداري و واگن‌سازي‌ نگذاشت بلكه اين حوزه‌ها رونق هم پيدا كرد و خودكفايي پيش آمد.

وي افزود: نگاه به درون، توجه به سرمايه و امكان مالي داخلي، نيروي انساني ايراني و اعتماد كردن و تكيه به ظرفيت‌هاي داخلي از مهم‌ترين ويژگي‌ها و رويكردهايي بود كه اتفاق افتاد. شهردار تهران تصريح كرد: امروز خيلي از كارهاي شبيه مترو يا به تعطيلي كشيده شده يا به ندرت كارهاي محدودي را انجام مي‌دهند، اما اينجا به‌صورت دو شيفت كار مي‌كنند.

  • اهميت اقتصاد مقاومتي

قاليباف با تأكيد بر ضرورت توجه به رويكرد اقتصاد مقاومتي، ابراز داشت: منظور از رويكرد اقتصاد مقاومتي اين نيست كه ارتباط با بقيه دنيا را قطع كنيم؛ زماني مي‌توانيم با بقيه بخش‌هاي صنعتي دنيا محكم صحبت كنيم كه اين ظرفيت فني، مديريتي و مالي در داخل وجود داشته باشد؛ در اين شرايط راحت‌تر و محكم‌تر مي‌توانيم با بقيه دنيا صحبت كرده و امورات خود را پيگيري كنيم.

وي يادآور شد: امروز تلاش شما در مجموعه مترو نشان داد كه مي‌شود اينگونه كار كرد؛ اين در شرايطي بوده كه ما حمايت‌هاي لازم دولت‌ها را پاي اين كار نداشتيم و ده‌ها دليل هم داشتيم كه كار را انجام ندهيم، اما هرگز اينگونه رفتار نكرديم. شهردار تهران تصريح كرد: چرخ مترو به بهترين شكل ممكن چرخيد و تعداد ايستگاه‌هاي ما از 34ايستگاه ساخته شده در طول 20سال گذشته، امروز به 120ايستگاه آن هم طي 10سال رسيده است. اين نشان مي‌دهد بازدهي كاري با چه سرعت و كيفيتي بوده كه اين خدمات را انجام مي‌دهد.

  • پيشرفت‌هاي تهران

قاليباف گفت: ما اين همه زيرساخت مترو را با هزينه‌هاي گزاف آماده كرده‌ايم. در اين شرايط تنها با اضافه كردن واگن به مترو، ظرفيت جا به جايي در حوزه ريلي شهر به دو برابر مي‌رسد؛ امروز اگر بيش از 3ميليون مسافر را با مترو جا به جا مي‌كنيم، با اضافه كردن هزار واگن مترو مي‌توانيم اين تعداد را به 6ميليون نفر برسانيم و اين به معني برداشتن گام مهمي در جهت كاهش آلودگي هواست.

شهردار تهران تصريح كرد: هم‌اكنون كارخانه، منابع و دانش فني وجود دارد؛ در ادامه نيز حداقل اعتبار تعهد قانوني را مي‌خواهد تا بتوانيم كار را دنبال كنيم. در اين زمينه چندين سال است كه يك ميليارد دلار براي متروي تهران تصويب شده است تا از صندوق ذخيره پرداخت شود كه اين حق مردم شهر است. وي در ادامه عنوان داشت: نه‌تنها اين حمايت‌ها انجام نمي‌شود، بلكه متأسفانه گاهي اوقات آدرس‌هاي غلطي هم داده مي‌شود و جعل واژگاني هم صورت مي‌گيرد كه در چند روز اخير ديديد ترافيك ساختگي كه به عقل جن هم نمي‌رسد، مطرح شد. اين سخن از همان مقولاتي است كه وقتي قافيه كم مي‌آيد، از اين نوع تهمت‌ها و دروغ‌ها زده مي‌شود.

  • واريز درآمد شهرداري‌ها به خزانه خلاف است

واريز درآمد شهرداري‌ها به خزانه دولت خلاف مقررات است. شهردار تهران در مراسم رونمايي از واگن‌هاي جديد مترو در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: اين كار خلاف قوانين و مقررات است چرا كه شهرداري‌ها، نهادهاي دولتي نيستند و هر شهري خزانه خود را دارد؛ مگر مي‌شود درآمد يك شهر كه از محل عوارض شهر گرفته مي‌شود و در حوزه شهرداري است، به خزانه دولت برود؟ وي افزود: پول هر شهري بايد به خزانه خودش بيايد و كارها زيرنظر شوراي شهر انجام شود؛

طبيعتا شوراي نگهبان نيز با اين كار موافقت نخواهد كرد. شهردار تهران همچنين به اختصاص‌بخشي از ارزش افزوده كلانشهرها به شهرهاي كوچك و روستاها گفت: بدون‌شك روستاها نياز به كمك دارند، اما معني اين حرف آن نيست كه عوارضي را كه در شهر پرداخت مي‌شود به‌جاي ديگري بدهيم،

اين خلاف قانون است. وي تأكيد كرد: ما مخالف دولتي شدن شهرداري‌ها هستيم. شهردار تهران همچنين از افتتاح خط7مترو به طول 30كيلومتر تا پايان سال خبر داد و گفت: طبيعتا براي بهره‌برداري از اين خط نيز به تعدادي قطار مترو نياز داريم. به گفته قاليباف به ازاي هر سفر شهروندان با حمل و نقل عمومي حداقل 13 سنت صرفه جويي مي‌شود.شهردار تهران در ادامه به نشست اخير با معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه، اشاره داشت: جلسه با آقاي نوبخت خوب و مثبت بود و ايشان قول دادند كه در حوزه تأمين واگن، بخشي از هزينه‌هاي حوزه حمل‌ونقل عمومي، يارانه‌هاي مترو و اتوبوس و جرايم راهنمايي و رانندگي را كه حق مسلم شهرداري است پيگيري كرده و موضوع در آينده نزديك و طي يك تا دو هفته آينده حل و فصل شود.

کد خبر 357544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha