شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

امیرعلی ابوالفتح: در اداره یک جامعه و کشور، سیستم تعیین‌کننده است یا فرد؟ این سؤال از مباحث مورد توجه در علوم سیاسی است و نظرات مختلفی در رابطه با آن مطرح شده است.

گروهي معتقدند اين ساختارها هستند كه الزامات خود را به افراد و كارگزاران تحميل مي‌كنند. گروهي ديگر اما معتقدند افراد و شخصيت‌هايي كه داراي كاريزما و پشتوانه مردمي هستند هم مي‌توانند ديدگاه خود را به سيستم تحميل كنند و حتي تا تغيير سيستم هم پيش روند.

اما نسبت ميان دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا و ساختار سياسي اين كشور چگونه است؟ طي حدود 2سال گذشته، يعني از ابتداي ورود ترامپ به كارزار انتخابات درون حزبي تا به الان، ما با 3چهره از او روبه‌رو بوده‌ايم. اول ترامپي كه نامزد انتخابات رياست‌جمهوري بود.

او بي‌مهابا سخن مي‌گفت و به مخالفانش حمله مي‌كرد. ترامپ شعارها و وعده‌هايي مي‌داد كه مي‌دانست مردم تشنه شنيدن آنها هستند. به اين دليل كه ترامپ شخصيتي مستقل بود و وابستگي اندكي به كادر اصلي حزب جمهوريخواه داشت، سخنان و شعارهاي متفاوتي از او طي انتخابات شنيديم. اما زماني كه در انتخابات پيروز شد، با چهره‌اي جديد از او روبه‌رو شديم.

ترامپ پس از پيروزي و در دوره‌اي كه روند انتقال قدرت را طي مي‌كرد، ديگر بي‌مهابا سخن نمي‌گفت و در برخي موارد از وعده‌هاي گذشته هم عقب نشيني كرد. سومين چهره از ترامپ را پس از استقرار او در كاخ سفيد شاهد بوديم؛ ترامپي كه پخته‌تر عمل مي‌كند و تلاش دارد از جنجال‌هاي انتخاباتي فاصله بگيرد. او حتي وعده‌هايي كه در دوره انتقالي داده بود را هم تعديل كرده است.

اگر اين چشم‌انداز از ترامپ را بپذيريم، مي‌توان نتيجه گرفت كه او به‌تدريج مشغول اصلاح رفتار خود بوده است. ترامپ اگرچه در مقايسه با ديگر رؤساي جمهور آمريكا رفتاري سنت‌شكنانه دارد، اما به‌تدريج تلاش كرده شعارها و وعده‌هايش را در چارچوب ساختار سياسي و الزامات سياسي موجود در جامعه آمريكا مطرح كند. در چنين شرايطي به‌نظر مي‌رسد يك وضعيت متعادل در حال شكل گرفتن است. روند موجود نشان مي‌دهد باگذشت زمان، اين الزامات سيستم است كه بر دونالد ترامپ غلبه پيدا خواهد كرد و باعث خواهد شد او نظم بيشتري پيدا كند.

در اين ميان، نقش كنگره آمريكا را هم نبايد فراموش كرد؛ كنگره‌اي كه اكنون كنترلش به‌دست هم‌حزبي‌هاي دونالد ترامپ است كه اتفاقا متعلق به همان تشكيلاتي هستند كه او در دوران انتخابات از آنها به‌عنوان تشكيلات فاسد ياد مي‌كرد. كنگره آمريكا هم به‌طور حتم خواسته‌هايش را به رئيس‌جمهور جديد تحميل خواهد كرد كه اگر اين اتفاق نيفتد، چه‌بسا جمهوريخواهان انتخابات2018 را به رقيب يعني حزب دمكرات واگذار كنند.

  • كارشناس مسائل آمريكا
کد خبر 360235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha