همشهری آنلاین: چرت زدن در بعد از ظهر، موجب هوشیاری ذهن شما می‌شود.

تاثیر چرت نیمروزی بر هوشیاری ذهن

به گزارش خبرنگار مهر، توصیه خواب نیمروزی، موضوع جدیدی نیست، به ویژه در کشورهای گرم‌تر مانند اسپانیا. محققان به مدت طولانی مزایای چرت پس از ناهار را مورد مطالعه قرار دادند. یک مطالعه جدید مشخص می‌کند زمان بهینه‌ای که سالمندان باید برای بهبود عملکرد ذهنی خود در بعد از ظهر بخوابند، حدود یک ساعت است.

یافته‌های تحقیق در مجله انجمن طب سالمندان آمریکا مبتنی بر نظرسنجی از تقریبا ۳۰۰۰ فرد مسن چینی در مورد عادات چرت زدن و اطلاعاتی از عملکرد شناختی آنها است. این مطالعه نشان داد در مقایسه با افرادی که چرت نمی‌زدند یا افرادی که برای مدتی بیش از ۹۰ دقیقه یا کمتر از ۳۰ دقیقه می‌خوابیدند، کسانی که بعد از ناهار مقدار متوسطی از زمان را چرت می‌زدند (بیشتر آنها نزدیک به ۶۰ دقیقه می‌خوابیدند)، به طور کلی عملکرد شناختی بهتری داشتند.

بر اساس نتایج به دست آمده، چرت نسبتا طولانی می‌تواند بخش مهمی از بهینه سازی عملکرد شناختی در افراد مسن باشد، در نتیجه موجب کاهش خطر وابستگی عملکردی و کیفیت پایین زندگی می‌شود.

بنیاد بهداشت در پیری، یک گروه غیر انتفاعی که توسط انجمن طب سالمندان آمریکا تاسیس شده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد عملکرد ذهنی بین کسانی که زمان متوسطی می‌خوابند و بقیه، در رابطه با انتظار افزایش پنج ساله در سن، مشابه است اما کاهش روانی گروه دوم بین چهار تا شش برابر بیشتر است. چرت یک ساعته بعد از ناهار می‌تواند مزایای زیادی برای عملکرد ذهنی داشته باشد.

این مطالعه همچنین برای کسانی که نگران این هستند که چرت زدن در طول روز، خواب شبانه آنها را مختل کند، بیان کرده است افرادی که طولانی‌ترین چرت بعد از ناهار را دارند، طولانی‌ترین خواب در شب را نیز تجربه می‌کنند. در حالی که افرادی که در طول روز اصلا نمی‌خوابند، کوتاه‌ترین خواب شبانه را دارند. با این حال، این بدان معنا نیست که عادت چرت زدن در روز بر خواب شب تاثیر دارد یا بالعکس؛ چرا که توضیح قطعی در این خصوص ارائه نشده است.

کد خبر 360120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha