انگلیس و آمریکا به‌عنوان ۲ محور اصلی در جهان غرب، دورانی تاریخی را پشت سر می‌گذرانند؛ در یک سوی اقیانوس آتلانتیک، در انگلیس، مردم به یکی از مهم‌ترین سازوکارهای برآمده از نظم خودساخته پس از جنگ جهانی دوم یعنی اتحادیه اروپا «نه» می‌گویند و در سوی دیگر اقیانوس، در آمریکا، فردی به قدرت می‌رسد که محور سیاست خارجی‌اش کاهش حضور در نقاط بحران‌خیز جهان است.

ترزا می

دونالد ترامپ بارها سياست دولتش در عرصه بين‌الملل را اعلام كرده است. او با انتقاد از اقدامات 8 سال گذشته دولت باراك اوباما در نقاط مختلف جهان، تأكيد دارد كه دولت جديد آمريكا به‌دنبال خارج‌كردن نيروهاي نظامي‌اش از نقاط مختلف جهان، كاهش مداخله در ديگر كشورها و توجه ويژه به مسائل داخلي است.

ترزا مي، نخست‌وزير انگليس، اما طي ماه‌هاي گذشته بيشتر سرگرم مذاكره با مقام‌هاي اتحاديه اروپا براي تعيين روند خروج از اين سازمان بوده و از او كمتر در مورد نگاهش به جهان خارج، فراي مسائل اروپا شنيده‌ايم. او اما در سفر به آمريكا و در جمع نمايندگان كنگره از حزب جمهوريخواه، سخناني را مطرح كرد كه هم از جهان‌بيني او پرده‌برداري كرد هم به‌گونه‌اي اعلام موضع در برابر سخنان رئيس‌جمهور آمريكا طي ماه‌هاي گذشته بود.

او گفت:‌ «دوران مداخله انگليس و آمريكا در كشورهاي ديگر و تلاش براي تغيير جهان آنگونه كه ما مي‌خواهيم، گذشته است.» اين سخنان از زبان نخست‌وزير انگليس بي‌سابقه است. رهبران اين كشور پيش از مي، نه‌تنها به چنين سياستي اعتقاد نداشته‌اند بلكه به مداخله و اعمال نفوذ در امور كشورهاي ديگر در نقاط مختلف جهان معتقد بوده‌اند.

نخست‌وزير انگليس به وضوح در سخنانش سياست‌هاي توني بلر و جورج بوش، رهبران پيشين انگليس و آمريكا را زير سؤال برد و گفت كه اتحاد جديد ميان 2كشور نمي‌تواند شامل تكرار «سياست‌هاي شكست‌خورده گذشته» باشد. او در عين حال تأكيد كرد كه 2كشور در مسائلي كه «تهديد جدي» عليه منافع‌شان به‌شمار مي‌روند، دخالت خواهند كرد. به‌گفته مي ‌«بحران سوريه و مبارزه با داعش» بخشي از اين موارد است.

با سخنان ترزا مي در آمريكا، اكنون جهان‌بيني رهبران جديد 2قدرت بزرگ غربي در 2سوي آتلانتيك دست‌كم طي 4سال آينده مشخص مي‌شود؛ 2قدرتي كه هميشه نگاه‌شان به جهان مداخله حداكثري و سيطره بوده است، اكنون از پايان دوران مداخله‌جويي و توجه به امور داخلي خود سخن مي‌گويند.

  • ستايش ترامپ و جمهوريخواهان

سفر ترزا مي به واشنگتن، نخستين سفر رهبر يك كشور خارجي به آمريكا پس از به قدرت رسيدن ترامپ است. سخنان او در جمع جمهوريخواهان به‌طور حتم در تاريخ سياسي انگليس ماندگار خواهد شد. مي پس از تبريك به جمهوريخواهان به‌خاطر پيروزي‌شان در انتخابات رياست‌جمهوري و كنگره گفت كه او هم مثل آنها تفكرات «محافظه‌كارانه» دارد و به «بازگشت قدرت به مردم» اعتقاد دارد. اين همان جمله‌اي است كه دونالد ترامپ در مراسم تحليفش گفت. او گفت: «امروز روز انتقال قدرت از يك حزب به حزب ديگر نيست؛ امروز روز انتقال قدرت از واشنگتن به مردم است.»

ترزا مي خطاب به جمهوريخواهان گفت كه پيروزي شما و ترامپ، برخلاف پيش‌بيني «تمامي تحليلگران و نظرسنجي‌ها» اتفاق افتاد. او با هيجان خاصي گفت: «به اين دليل، به‌خاطر آنچه شما باهم و در كنار هم انجام داده‌ايد، به‌خاطر پيروزي بزرگ شما، آمريكا مي‌تواند طي سال‌هاي پيش رو قدرتمندتر از هميشه باشد.» اين سخنان نخست‌وزير انگليس نمايندگان را هم به وجد آورد و باعث شد آنها بايستند و چند لحظه‌اي او را تشويق كنند.

  • مراقب پوتين باشيد

نخست‌وزير انگليس در بخش ديگري از سخنانش به سياست اعلامي ترامپ براي همكاري نزديك با مسكو هم اشاره كرد و گفت كه دولت جديد آمريكا همزمان با همكاري با روسيه بايد «مراقب» ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور اين كشور باشد. او به سياست دونالد ريگان، رئيس‌جمهور پيشين آمريكا در مقابل روسيه و در مذاكراتش با ميخائيل گورباچف اشاره كرد و گفت كه ريگان به سياست «اعتماد كن، اما بررسي كن» معتقد بود؛ دولت جديد آمريكا هم بايد در مقابل مسكو سياست «همكاري كن، اما مراقب باش» را دنبال كند. ترامپ طي هفته‌هاي اخير به بهانه‌هاي مختلف، پوتين را مورد ستايش قرار داده و وعده داده به‌زودي روابط نزديكي با مسكو برقرار كند.

پيروزي ترامپ در آمريكا به اعتقاد بسياري سرآغاز رويدادهاي مهم و تاريخي بسياري در جهان غرب خواهد بود. تغيير سياست انگليس به‌عنوان متحد اصلي آمريكا يكي از نخستين اين رويدادهاست.

  • اخراج مديران ارشد وزارت خارجه

يك روز پس از آنكه روزنامه واشنگتن‌پست خبر داد 4مدير ارشد وزارت خارجه آمريكا با هدف اعتراض به سياست‌هاي دونالد ترامپ و به‌خاطر عدم‌همراهي با او استعفا داده‌اند، ديروز مشخص شد اين اقدام نه به خواست خودشان بلكه به دستور رئيس‌جمهور جديد آمريكا بوده است.

وب‌سايت پوليتيكو در گزارشي نوشت كه به اطلاعاتي دست پيدا كرده كه نشان مي‌دهد مديران ارشد وزارت خارجه پس از دريافت نامه‌اي از كاخ سفيد، مجبور به كناره‌گيري شده‌اند و در واقع ترامپ آنها را «اخراج» كرده است. اخراج اين مديران پس از اخراج گروهي سفراي آمريكا در كشورهاي ديگر از سوي ترامپ اتفاق مي‌افتد؛ اقدامي كه در تاريخ آمريكا بي‌سابقه بوده است. ركس تيلرسون، گزينه ترامپ براي وزارت خارجه، اكنون شرايط دشواري را براي مديريت اين وزارتخانه پيش رو خواهد داشت.

  • اعتراض صليب سرخ به شكنجه در آمريكا

كميته بين‌المللي صليب سرخ ديروز با انتشار بيانيه‌اي نسبت به سخنان ترامپ در مورد بازگشايي بازداشتگاه‌هاي سيا در ديگر كشورها و همچنين استفاده دوباره از شكنجه براي به‌دست آوردن اطلاعات از زندانيان اعتراض كرد. پيش از صليب سرخ نيز بسياري از نهادهاي حقوق بشري در مقابل گفته‌هاي ترامپ واكنش نشان داده بودند. رئيس‌جمهور جديد آمريكا هفته گذشته با امضاي حكمي دستور داد روند بازگشايي بازداشتگاه‌هاي سيا در ديگر كشورها آغاز شود.

او همچنين در مصاحبه با شبكه خبري اي‌بي‌سي گفت كه با شكنجه از سوي نهادهاي امنيتي و ارتش آمريكا براي به‌دست آوردن اطلاعات موافق است. اين سخنان با مخالفت نخست‌وزير انگليس هم روبه‌رو شده است. ترزا مي روز پنجشنبه پيش از ترك لندن گفت كه كشورش همچنان با شكنجه براي به‌دست آوردن اطلاعات مخالف است.

  • تغيير موضع انگليس در قبال سوريه

در ادامه چرخش در سياست‌هاي انگليس، بوريس جانسون، وزير خارجه اين كشور در جمع اعضاي كميته روابط بين‌الملل مجلس سنا گفت كه لندن پذيرفته است درصورت برقراري صلح در سوريه، بشار اسد بايد اجازه حضور در انتخابات را داشته باشد. بر اين اساس، انگليس به‌عنوان راهي براي خاتمه درگيري‌ها مي‌پذيرد كه اسد تا برگزاري انتخابات در قدرت بماند.

او گفت: «ما مدت‌ها تأكيد داشتيم كه اسد بايد برود، اما در هيچ مرحله‌اي نتوانستيم اين موضوع را اجرايي كنيم و همين باعث شد با مشكلات كنوني مواجه شويم.» جانسون همچنين اذعان كرد كه روي كار آمدن رئيس‌جمهور جديد در آمريكا به‌معناي آن است كه همه طرف‌ها بايد درباره رويه خود در سوريه بازنگري كنند. ترامپ به همكاري با روسيه براي پايان دادن به جنگ در سوريه و تمركز روي جنگيدن با داعش معتقد است.

کد خبر 360086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha