همشهری آنلاین: در شب نسبتا آرام جشنواره موسیقی فجر، دو گروه از بخش بین‌الملل روی صحنه رفتند و یک خواننده پاپ برای نخستین‌بار با مخاطبانش دیدار کرد.

موسیقی

به گزارش ایسنا، تالار وحدت در پنجمین روز جشنواره موسیقی فجر میزبان دو گروه موسیقی از کشورهای اسپانیا و فرانسه بود.

ابراز احساس گیتاریست اسپانیایی

اجرای گروه «داکوئنده دل‌مورانو» از کشور اسپانیا  شامل سه هنرمند (داکوئنده، دیگو دل مورائو و پی‌رانا) در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر با صدای گیتار «دیگو دل مورائو» یکی از بهترین گیتاریست‌های اسپانیا شروع شد.

این گیتاریست ذوق و استعداد را از پدرش به ارث برده و نشاط و شادابی را به موسیقی فلامنکوی جدید وارد کرده است. او در در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد و کم‌کم به گیتاریستی تبدیل شد که بیشترین درخواست را برای همراهی در فلامنکو به‌خاطر آهنگش داشت.

فلامنکو در حقیقت از رقص، آواز و گیتار تشکیل شده‌ است. خاستگاه این نوع موسیقی ایالت اندلس است، ولی به سمبل موسیقی اسپانیایی و حتی به‌طور کلی، فرهنگ اسپانیایی تبدیل شده‌ است. این نوع موسیقی شامل تکنیک‌ها و دستگاه‌های جالبی است. گیتار زمانی به موسیقی فلامنکو وارد شد که اسپانیایی‌ها فلامنکو را با سازهای دیگری می‌نواختند. پس از آن، گیتار به شدت بر این موسیقی تاثیر گذاشت و اکنون گیتار و موسیقی فلامنکو با هم وابستگی متقابل دارند.

بعد از اجرای اولین قطعه مورائو، خواننده و پرکاشن‌نواز اسپانیایی - داکوئنده - به صحنه آمدند و اجرای آن‌ها با استقبال خوب حاضران در تالار وحدت مواجه شد.

«داکوئنده» یکی از بارزترین خوانندگان گروه فلامنکو به‌شمار می‌رود. او در سن هشت سالگی توسط کامرون دلا ایزلا برای نخستین‌بار به صحنه دعوت شد و گروه را با گیتار همراهی کرد.

«اسرائل سوارز» معروف به «ال پی رانا» نیز که در این کنسرت پرکاشن نواخت، به اعتقاد برخی کارشناسان، یکی از بزرگ‌ترین پرکاشن‌نوازان دنیاست.

بعد از اجرای چند قطعه، مورائو با انگلیسی دست و پا شکسته‌ای به حاضران گفت: من نمی‌توانم انگلیسی صحبت کنم، اما اینجا روحم متعلق به شماست. او سپس دستش را از روی قلبش به سوی حاضران نشان داد.

به‌نظر می رسید بسیاری از مخاطبان این اجرا با موسیقی و زبان اسپانیایی آشنا بودند و برای تشویق از کلمات اسپانیایی استفاده می‌کردند.  

بعد از آن‌که اجرای گروه اسپانیایی تمام شد، یکی از حاضران یک تابلوی نقاشی را به داکوئنده هدیه داد.

تشویق و درخواست مخاطبانی که برای اجرای گروه اسپانیا به تالار وحدت آمده بودند، موجب شد این گروه که بعد از اجرا صحنه را ترک کرده بود، دوباره دست به ساز شود.

«گیوم پره» ایرانی‌ها را غافلگیر کرد

گروه بعدی که تالار وحدت را در اختیار داشت، باز هم از بخش بین‌الملل جشنواره و از کشور فرانسه بود.

اجرای «گیوم پره» که راس ساعت 21:30 در تالار وحدت آغاز شد، خیلی از مخاطبان ایرانی را غافلگیر کرد.

این نوازنده‌ جوان فرانسوی که گویا ایده‌ به‌نوعی مدرن خود را در کشورهای مختلف اجرا کرده و در اجرای تهران نیز در ابتدا و انتها، خوشحالی خودش را از حضور و اجرا در ایران ابراز می‌کرد، به ساکسیفون هویت مدرن و مستقلی بخشیده است.

او در حالی‌ که به‌نوعی دی‌جی کار خود هم بود، با استفاده از موسیقی الکترونیک و جلوه‌های مولتی‌مدیایی، در حالی‌ که متناسب با هر قطعه، رقص نور و سایر امکاناتی که بیشتر در اجراهای پاپ ایرانی دیده می‌شوند، طراحی شده بود، به تک‌نوازی ساکسیفون پرداخت.

اجرای تلفیقی او به مذاق بخشی از مخاطب ایرانی خوش نیامد و تعدادی از آن‌ها سالن را ترک کردند؛ اما آن‌هایی که ماندند، در شرایطی که بسیاری از آن‌ها به‌نوعی غافلگیر شده بودند، شوق و سپاس خود را در پایان اجرای یک ساعته، نشان دادند. این موضوع موجب شد نوازنده‌ی فرانسوی، پس از ترک صحنه، دوباره بازگشت و قطعه دیگری به افتخار مخاطبان ایرانی‌اش نواخت و برای آن‌ها، خوبی را آرزو کرد.

تلفیق موسیقی و نقاشی در آزادی

گروه «قلم را بچرخان» (راک د پن) که با استقبال خوبی روبه‌رو شده بود، برنامه خود را با نمایش نقاشی‌هایی مرتبط  با مفهوم هر قطعه موسیقی تلفیق کرده بود.

«دلم تنگ شده»، «رضایت»، «پیش برو»، «ما شما رو به لرزه درمیاریم»، «سیگار نمی‌خوای»، «شور جوانی»، «خدا گیرت می‌ندازه»، «قطعات پازل می‌ریزه» و «دارم اعتقادمو از دست میدم» از جمله آهنگ‌هایی بود که گروه «قلم را بچرخان» در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر اجرا کرد.

سهیل دانش اشراقی - تصویرگر - با هر کدام از قطعاتی که اجرا می‌شد، تصاویر مرتبط را نقاشی می‌کرد. او همزمان با اجرای آهنگ «شور جوانی» چهره یک جوان و برای آهنگ «خدا گیرت میندازه» کلبه‌ای چوبی را که در آتش می‌سوزد، نقاشی کرد. توانایی و هنر او مورد توجه علاقه‌مندان به این کنسرت قرار گرفت.

اشکان خطیبی - خواننده - پیش از این درباره این اجرا توضیح داده بود: «این اجرا بیشتر یک پرفورمنس تجسمی است و براساس تأثیر جنس موسیقی ناپاپ شکل گرفته است. آثاری که قرار است در این دوره از جشنواره اجرا شوند، شاید جزو ۳۰ اثر برتر راک دنیا باشند و سعی شده این کارها به‌صورت کپی مطلق نباشند.»

او در جشنواره موسیقی فجر بعد از آن‌که اجرا تمام شد، گفت: رضا دادویی مردی است که اگر از ابتدا پشت این پروژه نبود، ما نیز اینجا نبودیم. همچنین تکه گفته‌هایی که در اجرا دیدید، نوشته نوید ملکی بود.

خطیبی با این توضیح که ما اجازه نداشتیم روی صحنه کیک تولد بیاوریم، یک شمع را به‌صورت نمادین روشن کرد و از نیما رمضان - نوازنده گیتار الکتریک و طراح صداهای الکترونیک - که تولدش بود خواست آن را فوت کند.

اشکان آبرون، آرش سعیدی، نیما رمضان، بردیا امیری، سروش عدل، اشکان خطیبی و سهیل دانش اشراقی از اعضای گروه «قلم را بچرخان» هستند.

ذوق‌زدگی خواننده پاپ در نخستین کنسرتش

سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز شامگاه گذشته به‌شکل کامل در اختیار خواننده تازه‌کار پاپ، حامد همایون بود.

او اولین کنسرت خود را در حالی که هنوز یک سال از معرفی شدنش به جامعه موسیقی نمی‌گذرد، در قالب سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر برگزار کرد. همایون چند روز پیش نیز نخستین آلبوم خود را نیز با نام «دوباره عشق» منتشر کرد.

این خواننده پاپ در سانس نخست اجرایش گفت: بهترین اتفاق زندگی من، امشب است.

او افزود: من شیرازی هستم. امروز با مادرم تلفنی صحبت می‌کردم و به او گفتم، امشب می‌خواهم روی صحنه بروم، برایم دعا کن. او جواب داد، آن کسانی که از روز اول کنارت بودند، امروز می‌آیند و با تو می‌خوانند.

همایون پس از بیان این جملات، احساساتی شد و بغض کرد.

در این کنسرت که در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، قطعات «به چشمات قسم»، «چنین کنم، چنان کنم»، «چتر خیس»، «خدا همین حوالیه»، «دوباره عشق»، «می‌روم»، «مردم شهر»، «نگاهم کن»، «مجنون»، «چه عشقی»، «دیوونگی»، «قسمت»، «بارون که زد»، «آه نکش»، «دنیای من» و «شیدایی» توسط این هنرمند خوانده شد.

همایون در این کنسرت بارها خدا را شکر کرد و با تغییر دادن برخی ترانه‌هایش، حاضران در سالن را مخاطب قرار داد و به آن‌ها اظهار علاقه کرد.

قطعات «چنین کنم، چنان کنم»، «دنیای من»، «به چشمات قسم» و «چتر خیس» دوبار در این کنسرت اجرا شدند.

این اجرا که قرار بود ساعت ١٩ آغاز شود، با ۲۰ دقیقه تأخیر شروع شد و ورود مخاطبان به سالن تا اجرای هشتمین قطعه ادامه داشت. حراست سالن تا پایان اجرای هر قطعه به افرادی که دیر رسیده بودند، اجازه ورود نمی‌داد و در حالی که همایون قطعات را تقریبا پشت سر هم اجرا می‌کرد، هنگام شروع قطعه بعدی، عده‌ای در حال ورود به سالن بودند. این موضوع موجب اعتراض مخاطبانی شد که مجبور بودند دقایقی را پشت درهای سالن بمانند.

در سانس دوم کنسرت حامد همایون که در این جشنواره چهار سانس را در اختیار دارد، موسسه خیریه محک که پیش از این اعلام شده بود، عواید حاصل از نخستین اجرای همایون به این موسسه داده می‌شود، از تهیه‌کننده این کنسرت تشکر کرد و یک نقاشی که توسط کودکان محک از حامد همایون کشیده شده بود، به او داده شد. این خواننده پاپ نیز هدیه کودکان محک را بسیار ارزشمند دانست.

سامان امامی (رهبر ارکستر)، پیمان لطیفی (نوازنده درامز)، رضا عیوضی (نوازنده گیتار باس)، محمد افشانی (نوازنده گیتار)، آلن بارسخیان (نوازنده گیتار الکتریک)، امیرحسین توسلی (نوازنده تار، سه تار، گیتار و باغلاما)، علیرضا توسلی (نوازنده دف)، پوریا ربانیان (نوازنده پرکاشن) و سینا ذکایی (نوازنده فلوت) در کنار حامد همایون هنرنمایی کردند.

حامد همایون با نام اصلی سیدحامد محمودزاده در این دوره از جشنواره موسیقی فجر ساعت ١٩ و ٢٢ روزهای ٢٨ و ٢٩ دی‌ماه در سالن نمایشگاه بین‌المللی تهران اجرا دارد.

دیگر اجراها

در پنجمین روز جشنواره موسیقی فجر و در فرهنگسرای نیاوران، عیسی غفاری و گروه آهنگ (مهرداد ناصحی و مهدی امامی) اجرا داشتند. در برج میلاد نیز محمد علیزاده که مانند حامد همایون چهار اجرا، یعنی بیشترین تعداد اجراها را در این دوره جشنواره دارد، به صحنه رفت.

سالن رودکی نیز میزبان دو گروه بود؛ در سانس نخست آنسامبل پرکاشن تهران که نماینده فستیوال موسیقی معاصر تهران در این دوره از جشنواره است و در سانس دوم، برگزیدگان جشنواره جوان به اجرای برنامه پرداختند.

کد خبر 359187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha