سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

گروه بورس: مدیران بازار سهام روز دوشنبه 14 آبان ترمز هیجان بورس را با متوقف کردن نماد 8 شرکت کشیدند.

به گزارش خبرنگار همشهری، از روز یکشنبه بازار سهام دچار تلاطم‌های عجیبی شد و به‌ناگاه بر سهام شرکت‌های تولیدکننده فولاد صف‌های فروش طولانی تشکیل شد.

کارشناسان و تحلیل‌گران دلایل متفاوتی را در این باره ارائه دادند، اما همه آن‌هایی که با رسانه‌های مختلف گفت‌وگو کرده بودند خود معترف بودند که دلایل این تلاطم نابهنگام را درنمی‌یابند.

در حالی که انتظار بر این بود که از روز دوشنبه این تلاطم‌ها کاهش یابد، در بر همان پاشنه قبلی چرخید و مسئولان بازار به‌ناچار نماد شرکت‌هایی چون فولاد مبارکه، گل‌گهر، چادرملو و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات را به حال توقف درآوردند.

در کنار این‌ها نماد پتروشیمی خارک هم به دلایل برگزاری جلسه مجمع برای تعیین هیأت‌مدیره جدید متوقف شد تا در مجموع 4 شرکت از 10 شرکت بزرگ بورس از چرخه معاملات خارج شوند.

شایعه‌های بازار

روز دوشنبه در بازار شایعه شد که احتمال افزایش نرخ سنگ آهن در بازار داخلی وجود دارد و اساساً همین موضوع بوده که بازار روز یکشنبه را به‌نوسان واداشته است.

با توجه به وابستگی سود و تولید در 4 شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، فولاد مبارکه، گل‌گهر و چادرملو به مؤلفه قیمت سنگ آهن بازار ارزیابی درستی از نتایج این رویداد نداشت. همین موضوع در نهایت موجب شد دستور توقف نماد این شرکت‌ها تا زمان اعلام یک خبر قطعی، درست و واقعی بسته شود.

توقف نماد بزرگترین شرکت‌های بورس تهران در این حجم گسترده، رویدادی نادر در روند حرکت بازار طی 2 سال گذشته بوده است. به‌نظر می‌رسد، مدیران بازار سهام تهران در تلاش هستند، با توقف این نمادها، کمی بازار هیجان‌زده را به تفکر وادارند و فرصتی برای ارزیابی شرایط جدید فراهم آورند.

اتفاقات تازه در بورس

اما در ادامه وقایع مسئولان سازمان بورس و شرکت بورس اوراق بهادار از اتفاقات تازه‌ای خبر می‌دادند.

یک عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس درخصوص دلایل توقف نماد معاملاتی 4 شرکت در روز دوشنبه گفت: با دریافت اطلاعات جدید و روشن شدن وضعیت حقوق مالکانه توسط ایمیدرو در اولین فرصت نسبت به بازگشایی نمادهای متوقف اقدام خواهد شد.

سید علی حسینی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: وضعیت غیرشفاف درخصوص تعیین تکلیف حقوق مالکانه ایمیدرو از شرکت‌های گل گهر و چادرملو سبب شد که روز دوشنبه با برگزاری جلسه‌ای نسبت به توقف نماد معاملاتی 4 شرکت فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، گل‌گهر و چادرملو اقدام شود.

وی ادامه داد: ایمیدرو به‌طور یکجانبه پروانه بهره‌برداری شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو را به نام خود کرده و که این موضوع با افزایش حقوق مالکانه دولتی از معادن همزمان شده و برای شرکت‌های بزرگی چون گل گهر و چادرملو مشکلاتی را ایجاد کرده است.

حسینی خاطر نشان کرد: مدیران شرکت‌های معدنی عنوان کرده‌اند که با وجود برگزاری جلسات متعدد با ایمیدرو نتیجه‌ای نگرفته‌اند و با مراجعه به سازمان بورس نگرانی‌های خود را ابراز کردند. ایمیدرو باید به شرکت‌ها و شرکت‌ باید به سازمان بورس جواب بدهند تا این وضعیت مبهم روشن شود تا حقوق هیچ گروه و فردی ضایع نشود.

بازپس گیری پروانه

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت بورس هم گفت: سعی خواهد کرد پروانه بهره برداری معادن شرکت‌های چادرملو و گل گهر را که سال گذشته ایمیدرو از شرکت‌های معدنی گرفته، بازپس گیرد.

علی رحمانی، درباره اتفاقات اخیر دربورس توضیح داد: از چند روز پیش شایعاتی درخصوص اخذ پروانه بهره‌برداری معدن دو شرکت چادر ملو و گل گهر توسط ایمیدرو شنیده شده بود که هر چند مدیرعامل چادرملو به چنین اتفاقی عقیده نداشت اما روز یکشنبه اخبار جدیدی مبنی بر احتمال افزایش مبلغ حقوق دولتی نیز شنیده شد.

وی با اشاره به این مطلب که در زمان پذیرش دو شرکت چادرملو و گل گهر پروانه بهره‌برداری معدن به نام این دو شرکت بود افزود: سهامداران در حالی با آگاهی از قابلیت تمدید پروانه بهره‌برداری معادن اقدام خرید سهام این گونه شرکت‌ها کردند که از آبان سال گذشته در اقدامی بدون اطلاع و انتشار، پروانه چادرملو به نام ایمیدرو صادر شد که این اقدام باعث کاهش ارزش این شرکت و اقدام به فروش سهام از سوی سهامداران شده است و این نکته که چرا چادرملو این موضوع را به بورس اطلاع نداده قابل پیگیری است.

مدیرعامل شرکت بورس با بیان این مطلب که وجود پروانه بهره‌برداری به نوبه خود ارزش است، گفت: نکته دوم و بعدی این اقدام احتمال افزایش حقوق مالکانه از یک طرف و اجازه افزایش قیمت سنگ آهن با اجازه وزارت صنایع و ایمیدرو است، اما اینکه چگونه ایمیدرو و وزارت صنایع نرخ سنگ آهن را بالا خواهند برد، مبهم است.

مدیرعامل شرکت بورس تصریح کرد: این فعل و انفعالات در شرایطی در حال شکل‌گیری است که ایمیدرو با 8 درصد مالکیت از سهام چادرملو 3 عضو هیأت‌مدیره دارد و مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عضو هیأت‌مدیره این شرکت است که چنین وضعیت و ترکیب هیأت‌مدیره قانونی نیست.

رحمانی ادامه داد: از سوی دیگر همزمان شایعاتی بروز کرده که بعد از واگذاری سهام بلوکی فولاد مبارکه قیمت سنگ آهن افزایش خواهد یافت اما هیات عامل ایمیدرو اعلام کرده چنین تصمیمی گرفته نشده و این موضوع در حد طرح و ایده‌ای است که در سال 86 پیگیری نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به برگزاری جلسه‌ای بین رئیس و معاونان سازمان و شرکت بورس و مدیران عامل چند شرکت معدنی در روز دوشنبه اعلام کرد: سازمان بورس طی نامه‌ای به شرکت‌های گل گهر و چادرملو 4 سسؤال را مطرح کرده و شرکت بورس نیز به‌طور جداگانه به این شرکت‌ها نامه‌ای را ارسال کرده است. سؤال اول این است که آیا پروانه به نام شرکت‌های گل گهر و چادر ملو است یا خیر و آیا این پروانه تمدید خواهد شد.

وضعیت دریافت مبلغ حق بهره برداری توسط ایمیدرو، تعیین تکلیف پرداخت غرامت درصورت اخذ پروانه و چگونگی قیمت‌گذاری حقوق دولتی 3سؤال دیگری بود که از شرکت‌ها خواسته شده تا در اولین فرصت به آنها پاسخ دهند.

کد خبر 35916

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز