علی ابراهیمی: تأخیر دستگاه‌های اجرایی مانند وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات فناوری اطلاعات در ارائه شناسنامه، کد شناسه و رهگیری کالاهای مشمول بند ۳ماده ۱۳آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دوماهه شد.

گمرک

تأخيري كه موجب تداوم درآمد بيشتر قاچاقچيان و زيان دولت و مردم و حتي واكنش برخي دستگاه‌هاي دولتي شده است.ارائه شناسنامه، كد شناسه و در نهايت كد رهگيري كالاها تكليفي است كه با ابلاغ آيين‌نامه اجرايي ماده 13قانون مبارزه با قاچاق كالا در 23شهريور امسال به وزارت صنعت و ساير دستگاه‌هاي ذيربط ابلاغ و در ماده 3اين آيين‌نامه، زمانبندي اجراي آن براي اقلام مختلف كالايي تعيين شد.

بر اين اساس وزارت صنعت ملزم شد تا حداكثر ظرف مدت 2‌ماه پس از ابلاغ آيين‌نامه مذكور (تا 23آبان‌ماه امسال) نسبت به ارائه شناسنامه و كد شناسه كالاهاي مشمول اولويت« الف» اقدام كند. اولويتي كه شامل تلفن همراه و ساير تجهيزات ارتباطي با قابليت نصب سيم‌كارت نيز مي‌شد اما هنوز خبري از ارائه اين كدها نيست. مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و حتي سازمان حمايت از زيان دولت و سود سرشار قاچاقچيان ناشي از تأخير در ارائه كد شناسه و رجيستري گوشي تلفن همراه خبر مي‌دهند.

تأخير حدود دوماهه وزارت صنعت در ارائه كد‌شناسه و رهگيري كالاهاي اولويت‌«الف» در حالي است كه 23دي‌ماه امسال مهلت ارائه اين كد به كالاهاي مشمول گرو‌«ب» شامل لوازم خانگي، قطعات مصرفي و يدكي وسايط نقليه، فرآورده‌ها و مشتقات نفتي، گازي و پتروشيميايي، طلا اعم از شمش، مسكوكات و مصنوعات زينتي، منسوجات و پوشاك، اسباب بازي و دام زنده، گوشت سفيد و قرمز مي‌شود.

  • وعده‌اي كه محقق نشد

تأخير در ارائه كد شناسه و رهگيري كالاها در حالي است كه سرپرست معاونت امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت در گفت‌وگوي 5آذر امسال خود با خبرنگار ما اعلام كرده بود، حداكثر تا يك‌ماه آينده(5دي امسال) كد شناسه كالا براي كالاهاي مشمول اولويت «الف » آيين‌نامه اجرايي ماده 13قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز ارائه شده و وارد‌كنندگان ملزم به ارائه كد شناسه براي ترخيص كالاهاي وارداتي خود به گمرك مي‌شوند.

يدالله صادقي تأكيد كرده بود، نرم افزار كد شناسه توليد، پياده‌سازي‌ و آزمايش شده و براي استفاده از اين سيستم نرم افزاري در حال آموزش دادن چگونگي شناسه دار كردن كالاهاي مشمول اولويت نخست به وارد‌كنندگان هستيم. به گفته وي به محض پايان كار آموزش، طي اطلاعيه‌اي به تمام بهره‌برداران و ذينفعان كد شناسه در كالاهاي مشمول اولويت‌ «الف» اعلام مي‌كنيم كه ورود كالاهاي هدف از گمركات منوط به داشتن كد شناسه شده و بعد از آن نيز كالاهاي توليد داخل ملزم به دريافت كد شناسه است. حتي در چند قلم كالا مانند دارو، تجهيزات پزشكي، مواد آرايشي و بهداشتي و مواد غذايي كد شناسه و در دخانيات حتي كد رهگيري نيز در حال نصب است و مشمولان اين گروه كالايي تا يك سال بعد براي درج كد رهگيري فرصت دارند.

صادقي تأخير در اجراي طرح رجيستري گوشي تلفن همراه را ناشي از برخي اشكالات فني در اجراي اين طرح دانست و اعلام كرد كه كد شناسه و رهگيري تجهيزات مخابراتي امسال همراه طرح رجيستري ارائه مي‌شود.

  • هزينه‌هاي تأخير رجيستري گوشي تلفن همراه

تأخير در ارائه كد شناسه و رهگيري كالاهاي اولويت «الف» مانند گوشي تلفن همراه منجر به تحميل هزينه‌هاي گزاف به مشتريان، سود سرشار قاچاقچيان و تضييع حقوق دولت از محل واردات رسمي اين كالا شده است. چندي پيش قاسم خورشيدي، سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز از در آمد هزار ميليارد توماني(روزانه 3ميليارد تومان) قاچاقچيان، زيان دولت و كشور به همين ميزان خبر داده و خواستار پاسخگويي وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات شده بود.

ديروز نيز محمود نوابي، رئيس سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان اعلام كرد كه اجراي طرح رجيستري گوشي تلفن همراه مي‌تواند ضمن تأمين منافع مصرف‌كنندگان، حقوق دولت را احصا كند اما وزارت صنعت در اين زمينه وظيفه‌اي ندارد و اجراي فني آن برعهده وزارت ارتباطات است كه مي‌تواند مشكل قاچاق، گراني و سودجويي در بازار گوشي آيفون رانيز مرتفع كند. روز گذشته وزارت اطلاعات نيز ازانهدام 2باند قاچاق و كشف و ضبط بيش از ۷ هزار گوشي تلفن همراه قاچاق به ارزش تقريبي 7ميليارد تومان در استان‌هاي كرمان و اصفهان خبر داد.

کد خبر 358165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha