راهزنان جاده‌ای با تهدید اسلحه و قمه، دست به سرقت محموله‌های برنج در پایتخت می‌زدند. آنها خودرو را با بارش سرقت می‌کردند و چنانچه راننده‌ای مقاومت می‌کرد، با قمه به جانش می‌افتادند.

متهمان

سرقت‌هاي اين گروه خشن از پاييز امسال شروع شد. طعمه‌هاي اين باند راننده نيسان‌هايي بودند كه فقط بار برنج حمل مي‌كردند و با افزايش اين سرقت‌ها، جزئيات آن به حدي در شهرهاي شمالي كشور پيچيده بود كه راننده‌ها ديگر حاضر نمي‌شدند بار برنج به تهران ببرند و اگر هم مجبور مي‌شدند گروهي راهي پايتخت مي‌شدند تا خطري تهديدشان نكند.

نخستين شاكي كه ‌ماه قبل با دست و صورتي خون‌آلود خودش را به اداره پليس رسانده بود، به مأموران گفت: چندين گوني برنج از كارخانه‌اي در يكي از شهرهاي شمالي كشور بار زدم و به سمت تهران حركت كردم. قرار بود محموله را به چند مغازه‌دار در بازار تهران تحويل بدهم.

وقتي به تهران رسيدم، حدود ساعت 5صبح بود. حوالي بزرگراه آزادگان به‌علت خستگي كنار بزرگراه توقف كردم تا كمي استراحت كنم اما هنوز دقايقي نگذشته بود كه شخصي به شيشه كوبيد و من از خواب پريدم. وقتي چشمم را باز كردم مردي را ديدم كه اسلحه‌اش را به سمت من نشانه گرفته بود. همزمان شخص ديگري از صندلي سمت شاگرد سوار ماشينم شد و با قمه تهديدم كرد كه هرچه سريع‌تر از ماشين پياده شوم. آن لحظه بود كه فهميدم قصد سرقت محموله برنج را دارند. با وجود اين، سعي كردم مقاومت كنم اما مردي كه مسلح به قمه بود ضرباتي به‌دست و صورتم زد و پس از آن با لگد مرا به بيرون از ماشين پرتاب كردند و گريختند.

  • يك سرنخ

تعداد شاكيان در اين پرونده ظرف كمتر از يك‌ماه به 10نفر رسيد و آنطور كه مشخص بود پشت پرده ماجرا اعضاي باندي حرفه‌‌اي و سازمان‌يافته بودند كه به شكل سريالي طعمه‌هاي خود را شكار مي‌كردند. در چنين شرايطي تيم ويژه‌اي از مأموران اداره پنجم پليس آگاهي پايتخت با دستور قاضي رضا ابوالحسني، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسراي ويژه سرقت اقدامات اطلاعاتي براي شناسايي مخفيگاه سارقان را شروع كردند. بررسي‌ها حكايت از اين داشت كه راهزنان جاده‌اي با يك خودروي پژو 405 و يك موتورسيكلت در ورودي بزرگراه‌هاي شهر تهران كمين كرده و پس از شناسايي طعمه خود از بين خودروهاي نيسان، سرقت مسلحانه را كليد مي‌زنند. با شناسايي خودروي آنها و چهره‌نگاري دزدان سرانجام اعضاي اين گروه كه 8سارق و يك مالخر بودند، شناسايي شدند.

  • گروگانگيري براي فرار از دستگيري

كارآگاهان 13دي‌ماه امسال در چند عمليات جداگانه وارد مخفيگاه سارقان مسلح در شهرري، پاكدشت، اسلامشهر و ورامين شدند و هر 9عضو باند را با شليك چند تيرهوايي دستگير كردند. در جريان اين عمليات سركرده باند وقتي با حضور پليس در خانه‌اش روبه‌رو شد به سمت پشت‌بام فرار كرد كه مأموران به تعقيب وي پرداختند. او در نهايت از طريق پشت بام همسايه وارد راه‌پله و حياط خلوت يكي از ساكنان ساختمان شد و دختر 15ساله همسايه را با تهديد و ايجاد رعب و وحشت گروگان گرفت تا هرطور شده از دست مأموران فرار كند. در اين ماجرا گروگان نوجوان از ترس از حال رفت و بيهوش شد. با اين حال مأموران وارد خانه شدند و متهم را غافلگير كرده و به دام انداختند.

با دستگيري اين باند مشخص شد كه آنها محموله‌هاي برنج را در گاراژي حوالي جنوب تهران انبار مي‌كنند و در فرصتي مناسب كيسه‌هاي برنج را در بازار مي‌فروشند. كارآگاهان پس از آن راهي گاراژ شدند و صدها كيلو برنج در انبار كشف كردند كه دزدان قصد فروش آن را داشتند.

  • سرقت‌هاي ميلياردي

اعضاي اين گروه پس از دستگيري پيش روي قاضي عموزاد، بازپرس شعبه چهارم ويژه سرقت قرار گرفتند و به سرقت بيش از 10تن محموله برنج اقرار كردند. آنها مدعي شدند كه بيش از يك ميلياردتومان از فروش سرقت‌ها پول به جيب زده‌اند كه بين خود تقسيم كرده‌اند.

در همين حال رضا ابوالحسني سرپرست دادسراي ويژه سرقت در گفت‌وگو با همشهري گفت: در مخفيگاه اعضاي اين گروه چاقو، قمه و چوب كشف شد اما اسلحه‌اي به‌دست نيامد. آنها اقرار كردند كه در بزرگراه‌هاي ياسيني، بسيج، بعثت و آزادگان كمين كرده و از ساعت 2بامداد تا 6صبح نقشه سرقت را اجرا مي‌كردند.

آنها اقرار كردند كه به‌دليل اينكه بار برنج‌ها را راحت‌تر مي‌توانستند در پايتخت بفروشند، ‌دست به اين سرقت‌ها مي‌زدند. راهزنان جاده‌اي گفتند كه پس از ضرب و شتم و بستن دست و پاي طعمه خود، بار را به همراه خودرو سرقت مي‌كردند و پس از تخليه كيسه‌هاي برنج در گاراژ و انبار شخصي‌شان كه اجاره كرده بودند، خودروي مسروقه را كنار جاده رها مي‌كردند. سرپرست دادسراي ويژه سرقت در ادامه گفت: اعضاي اين گروه خشن كه بيشتر آنها سابقه‌دار هستند تاكنون به 10مورد سرقت با اين شگرد اقرار كرده‌اند و با دستور قاضي پرونده براي انجام تحقيقات بيشتر و شناسايي شاكيان احتمالي در اختيار مأموران اداره پنجم پليس آگاهي تهران قرار گرفتند.

کد خبر 358029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha