چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

کنگره آمریکا نخستین جلسه از دوره صدو پانزدهمش را دیروز با ادای سوگند اعضای مجالس نمایندگان و سنا آغاز کرد؛ آغازی که همچون بسیاری از اتفاقات این روزهای فضای سیاسی آمریکا، بی‌سابقه بود.

آمریکا

435عضو مجلس نمايندگان آمريكا پس از اداي سوگند در رأي‌گيري براي انتخاب رئيس مجلس شركت كردند. در كنگره‌اي كه اكثريت آن همچون دوره قبل در دست جمهوريخواهان است، انتخاب پل رايان، رهبر حزب جمهوريخواه آنقدرها هم دور از انتظار نبود. اما جالب اينكه همه اعضاي جمهوريخواه مجلس نمايندگان به جز يك نفر به رايان رأي دادند. رأي منفي اين يك نفر، در نخستين رأي‌گيري علني مجلس نمايندگان تأثيرگذار نبود اما كاملا به چشم آمد و از اختلافات بعدي خبر مي‌داد.

روز اول دوره جديد كنگره آمريكا ديروز بود اما در واقع همه‌‌چيز از شب قبل از آن آغاز شده بود؛ زماني كه جمهوريخواهان مجلس پشت درهاي بسته به لغو استقلال «دفتر ناظر بر اخلاق كنگره» رأي مثبت دادند. اين اقدام نمايندگان جمهوريخواه با انتقاد نمايندگان دمكرات و بسياري از چهره‌هاي سياسي ديگر در آمريكا روبه‌رو شد؛

هم به اين دليل كه يك روز قبل از آغاز مجلس جديد چنين رأي‌گيري را انجام مي‌دادند و هم به اين دليل كه استقلال كميته ناظر بر رفتار و عملكرد نمايندگان كنگره در زمينه مسائل مالي و رشوه را لغو و آن را تحت كنترل خود در مي‌آوردند. با اين حال، جمهوريخواهان به اين انتقادها توجهي نشان ندادند تا اينكه چند ساعت بعد دونالد ترامپ در يكي از پست‌هاي توييتري خود به اين موضوع اشاره كرد.

او در توييتر خود نوشت: «با وجود همه كارهايي كه كنگره بايد انجام دهد، آيا بايد دست به تضعيف گروه ناظر بر اخلاق بزند؟» او سپس در پستي ديگر نوشت: «تمركز بر اصلاحات مالياتي، بيمه‌ درماني و بسياري كارهاي ديگر، از اهميت بسيار بيشتري برخوردار است». پس از آن بود كه جمهوريخواهان خواستار برگزاري جلسه‌اي اضطراري شدند و سپس اعلام شد اعضاي جمهوريخواه مجلس نمايندگان، به اتفاق آرا از اين تغييرات صرف‌نظر كرده‌اند.

ديروز به خواست پل رايان اين طرح به رأي گذاشته شد اما همان نمايندگاني كه به رايان به‌عنوان رئيس مجلس رأي مثبت داده بودند، برخلاف خواسته او به طرح لغو استقلال دفتر ناظر بر اخلاق كنگره، رأي منفي دادند. اين باعث شد همه آنهايي كه توقع داشتند دست‌كم در روز اول آغاز به‌كار كنگره شاهد يكدستي و هماهنگي نمايندگان جمهوريخواه باشند، شاهد يك آشفتگي عجيب و بي‌سابقه باشند.

اولين روز آغاز دوره جديد كنگره به‌صورت سنتي روزي است كه نمايندگان با فرزندان يا نوه‌هايشان به مجلس مي‌روند و سوگند آغاز مي‌كنند. ديروز تعداد زيادي از فرزندان نمايندگان به مجلس آمده بودند اما برخلاف انتظار، همگان بيشتر شاهد جر و بحث‌هاي نمايندگان بر سر رأي به طرحي بودند كه از اساس جنجالي ظاهر شد.

  • خط و نشان دمكرات‌ها براي جمهوريخواهان

اقدامات جمهوريخواهان طي 48ساعت گذشته، باعث شد دمكرات‌ها آنها را به باد انتقاد بگيرند. نانسي پلوسي كه بار ديگر به‌عنوان رهبر اقليت در مجلس نمايندگان انتخاب شد، شديدترين انتقادها را از جمهوريخواهان داشت. او گفت: «اينطور كه پيداست اختلاف، نخستين قرباني كنگره جمهوريخواه است.» حتي ليندزي گراهام، سناتور جمهوريخواه هم در انتقاد از هم‌حزبي‌هايش به فاكس نيوز گفت: «اين كار احمقانه‌ترين چيزي است كه در عمرم ديده‌ام.»

دمكرات‌ها به نفوذ ترامپ روي نمايندگان جمهوريخواه كنگره هم انتقاد كرده‌اند. آنها مي‌گويند درست است كه اقدام ترامپ به موقع بود اما اين نشان مي‌دهد كه نمايندگان جمهوريخواه تحت‌تأثير گفتار و رفتار ترامپ هستند كه بلافاصله در جلسه‌اي اضطراري از تصويب طرح‌شان چشم‌پوشي كردند.

آنها گفته‌اند كه نگران كنترل احتمالي كاخ سفيد بر كنگره طي سال‌هاي پيش رو هستند.نانسي پلوسي فراتر از اين رفت و اعلام كرد كه دمكرات‌ها همچنان روي مواضع‌شان خواهند ماند و با دولت دونالد ترامپ مقابله خواهند كرد.

او گفت: «اجازه نمي‌دهيم دمكراسي ما با دسته چك‌هاي افراد قدرتمند مورد سوءاستفاده قرار گيرد.» سخنان پلوسي در حالي مطرح مي‌شود كه سناتور ميچ مك كانل، رهبر جمهوريخواهان در سنا، وعده داده كه ابطال طرح بيمه درماني فراگير اوباما موسوم به اوباماكر، نخستين مورد در دستور كار سنا طي روزهاي آينده خواهد بود. او و ديگر جمهوريخواهان همراه با ترامپ اعلام كرده‌اند كه حذف دستورهاي اجرايي اوباما و برنامه‌هاي دولت او برايشان از اولويت برخوردار است.شروع كنگره هم براي جمهوريخواهان بين خودشان و هم براي دمكرات‌ها در تقابل با رقيب، پرحاشيه و آشفته بود؛ شرايطي كه نويد آشفتگي بيشتر در فضاي سياسي آمريكا طي سال‌هاي پيش رو را مي‌دهد.

کد خبر 357784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha