عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه در بالادست دریاچه ارومیه ۵۰۰هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که از سموم استفاده می‌کنند، گفت: این سموم همراه آب به دریاچه می‌آید و آب که تبخیر می‌شود، همراه غبار وارد هوا می‌شود.

مسعود تجريشي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در ارتباط با خطراتي كه خشكي درياچه اروميه مي‌تواند بر سلامت مردم داشته باشد، اظهار كرد: در سال ۱۳۹۳ از دستگاه‌هاي اجرايي متولي، در اين‌باره سؤال كرديم و آنها اشاره كردند كه ما مشكل غبار نداريم و از نظر سلامت نيز كسي در اين‌باره چيزي به ما نگفته است. در سال ۹۳ با فرض درست بودن اين اظهارنظرها كار را ادامه داديم تا اينكه در سال ۹۴ به ما گزارش‌هايي رسيد مبني بر اينكه مشكل غبار وجود دارد.

مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه افزود؛ بنابراين با استفاده از فناوري سنجش از راه دور مطالعاتي را انجام داديم، برخي كانون‌هاي غبار را شناسايي كرديم و متوجه شديم كه در اطراف درياچه و در برخي مكان‌ها پتانسيل ايجاد غبار داريم؛ پس طي ۶‌ماه اين كانون‌ها را شناسايي كرديم و به سازمان مراتع و جنگل‌ها اطلاع داديم . آنها نيز مطالعات ميداني انجام دادند و متوجه شديم كه وضعيت غبار نمكي آنگونه كه دستگاه‌هاي اجرايي فكر مي‌كردند، نيست و وضعيت بسيار اسفبارتر است.

اين عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف ادامه داد: همچنين ستاد احيا با كمك يك محقق ايراني دانشگاه كلمبيا در ۳ روستا روي ۸۸ كودك بين ۸ تا ۱۳ سال مطالعاتي را انجام داد، در اين مطالعات دستگاه‌هايي براي اندازه‌گيري غبار نصب شد و 3بار در هر روز آزمايش «اسپيرومتري» كه حجم ريه افراد را اندازه مي‌گيرد، انجام شد. نتايج اين پژوهش كه توسط متخصصان ريه نيز مورد سنجش قرار گرفت، نشان مي‌دهد كه درصد قابل توجهي از اين بچه‌ها دچار مشكل ريه شده‌اند؛ بنابراين، نتيجه اين مطالعات به اضافه مطالعات مربوط به شناسايي غبار جمع‌آوري شده و در سال ۹۴ به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي داده شد.

  • تراز درياچه به اندازه يك ساختمان ۳ طبقه افت كرده‌است

وي در ارتباط با وضعيت كنوني درياچه اروميه گفت: تراز درياچه اروميه اكنون نسبت به سال گذشته تقريبا ۳۰سانتي‌متر بيشتر شده‌ است و اگر تغييرات سطح درياچه را كه از نظر مناطق آسيب‌زا و منتشر‌كننده غبار نمكي مهم است، بررسي كنيم بيش از ۲هزار كيلومترمربع از سطح درياچه آب دارد و ۶. ۱ ميليارد مترمكعب نيز آب در درياچه وجود دارد.

تجريشي ادامه داد: اگر از سال ۱۳۹۲ تاكنون بخواهيم مقايسه كنيم، تقريبا تغييرات در درياچه زياد نبوده است و ما در مورد يك‌تا ۲ سانتي‌متر تغيير صحبت مي‌كنيم؛ زيرا هدف ما در 2سال اول احياي درياچه اروميه، يعني از سال ۹۳ تا ۹۵ اين بود كه وضعيت درياچه بد‌تر از قبل نشود، اما از سال‌هاي۷۳-۷۴ تا ۹۴-۹۳ تراز درياچه طي ۲۰ سال به اندازه ۸ متر يعني به ارتفاع يك ساختمان 3طبقه افت كرده است.

کد خبر 357551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha