۵۰ نویسنده کودک و نوجوان در نشستی با مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه، از آغاز فعالیت ‌خود در خلق داستان‌هایی درباره دریاچه ارومیه خبر دادند.

دریاچه ارومیه

به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور ‌بين‌الملل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، در حاشيه گردهمايي «كودك، كتاب، جامعه» نويسندگان كودك و نوجوان در قالب طرحي به نام «كاروان كتاب» به تبريز سفر كردند و ديداري با مدير دفتر منطقه‌اي ستاد احياي درياچه اروميه داشتند.

در اين نشست كه شهربانو اماني، مشاور امور بانوان سازمان محيط‌زيست و مصطفي قنبري، مؤسس و دبير انجمن نجات درياچه اروميه حضور داشتند، مناف يحيي‌پور خبر از توليد مجموعه داستاني با موضوع درياچه اروميه داد.

معاون توليد كانون با ابراز خرسندي از اين ديدار گفت: «با شكل‌گيري اين گردهمايي توليد موشن گرافيك‌هايي جهت آگاهي‌بخشي به كودكان و نوجوانان آغاز شد. همچنين قرار است مجموعه داستاني از سوي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان توليد شود كه موضوع اصلي آن درياچه اروميه است و نويسندگان قرار است از منظرهاي مختلف به اين موضوع بپردازند».

دبير انجمن نويسندگان كودك و نوجوان نيز از حضور در اين جمع ابراز خوشحالي كرد. او با اشاره به قابليت‌هاي شعر و داستان در بيان مفاهيم آموزشي گفت: «مسئله درياچه اروميه يك مسئله فراملي است؛ مسئله‌اي عميق و تأثيرگذار كه دغدغه تمام نويسندگان و شاعران حاضر در جلسه محسوب مي‌شود و اين جمع حاضرند با توليد مطالبي در اين‌باره قدم‌هاي مثبتي در آگاهي‌بخشي به كودكان بردارند».

عزت الله الوندي با بيان تاريخچه‌اي از انجمن نويسندگان كودك و نوجوان اضافه كرد: «پتانسيل‌هاي انجمن، اين اجازه را مي‌دهد كه بتواند تعاملاتي با ستاد، استانداري و نهادهاي مرتبط با محيط‌زيست داشته باشد و برنامه‌هايي جامع را تعريف كند».

  • ضرورت آگاهي بخشي

هديه شريفي، ديگر سخنران اين نشست بود. او با اشاره به همكاري پيشين نويسنده‌هاي حوزه كودك و نوجوان با سازمان ميراث فرهنگي در توليد داستان‌هايي با موضوع درياچه اروميه به قابليت‌هاي افراد حاضر در نشست اشاره كرد و گفت: «اين نويسندگان مي‌توانند به خلق محتوا در هر حوزه‌اي جهت آموزش به كودكان دست بزنند و مفاهيمي را از طريق ادبيات در ذهن آنها حك كنند. اما آنها زماني موفق خواهند شد همكاري و همياري لازم را داشته باشند كه با كارشناسان جلسه‌هايي را برگزار كنند».

اين نويسنده و ويراستار با آسيب‌شناسي فعاليت قبلي در اين زمينه منابع خود را ژورناليستي خواند و بر ضرورت همكاري كارشناس و نويسنده در خلق يك اثر تأكيد كرد.»

كاظم اخوان ديگر نويسنده اين جمع بود كه استفاده از هر ابزار فرهنگي- هنري را در اين آگاهي‌بخشي ضروري دانست و از مسئولان خواست نجات درياچه اروميه را بخشي از يك حركت بزرگ تلقي كنند؛ «آگاهي‌بخشي و اطلاع‌رساني ملزوماتي را مي‌طلبد. حتي به‌نظر مي‌رسد ايجاد شبكه‌اي تلويزيوني به نام «اروميه» بتواند راهكاري براي آگاهي‌بخشي باشد.» او جلب نظر عموم مردم را ضروري عنوان كرد: «جامعه هدف ما بايد عموم مردم باشند و حتي به كشورهاي فارسي‌زبان هم فكر كنيم تا بتوانند در اين امر با ما مشاركت كنند. از اين طريق ما مي‌توانيم عمق مسئله را به گوش همه برسانيم و احياي درياچه اروميه را امري فراملي بدانيم».

اين نويسنده از مسئولان خواست تا با برنامه‌ريزي منسجم‌تري به اين معضل بينديشند؛ «جنبه‌هاي فرهنگي اين مسئله نبايد در خلأ صورت بگيرد. به‌نظر مي‌آيد كه پشتوانه قوي‌تري نياز است و در كنار فعاليت‌هاي فني بايد فعاليت‌هايمان را براي گروه‌هاي سني مختلف بخش‌بندي كنيم و درياچه اروميه را نقطه آغاز يك حركت بدانيم، پس از آن است كه انگيزه‌هاي لازم پديد مي‌آيد و نگاه گسترده‌تري به تالاب‌ها، زمين‌هاي باير و حتي مسئله كويرزايي ايجاد مي‌شود.»در ادامه، خليل ساعي، نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌شرقي به ذكر توضيح‌هايي مستند و آماري درباره درياچه اروميه پرداخت.

کد خبر 356527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha