یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

محمدحسین شریعتمدار :‌ آفریقایی‌ها بحران‌هایشان دوتا دوتاست. پژوهشگران می‌گویند افزایش شمار کسانی که همزمان به اچ ‌ای وی و سل مبتلا هستند به یک پدیده فراگیر در آفریقای سیاه تبدیل شده است و دستگاه‌های بهداشتی محلی قادر به کنترل این بیماری فراگیر دوگانه نیستند.

 به‌نظر می‌رسد شرایط با افزایش شیوع گونه‌های سل مقاوم دربرابر دارو در مناطقی که اچ‌ای وی شیوع زیادی دارد، بحرانی‌تر شده است. آمارها می‌گوید در حال حاضر نیمی از مبتلایان جدید سل در آفریقای سیاه به اچ‌ای وی نیز مبتلا هستند.

سل بیماری نادری نیست و باکتری آن در بدن حدود یک پنجم مردم جهان وجود دارد، اما در اکثر این افراد، لزوما وجود باکتری به بیماری منجر نمی‌شود. با این‌حال در مناطق فقیر نشین آفریقا که شمار زیادی از مردم در زاغه‌ها با هم زندگی می‌کنند، این بیماری بسیار شایع است و به این دلیل که اچ‌ ای وی و در نهایت ایدز، سامانه دفاعی حداقل یک چهارم جمعیت در برخی مناطق آفریقا را از بین برده است، تعداد افرادی که به سل مبتلا می‌شوند و آن‌را به همسایگان سالم خود نیز منتقل می‌کنند، بسیار بیشتر شده است.

گزارشگر بی‌بی سی در کیپ تاون (آفریقای جنوبی) می‌گوید: محله‌های اطراف این شهر از نقاطی هستند که این پدیده در حداکثر شدت دیده می‌شود و شرایط به اندازه‌ای بد است که احتمال ابتلای یک کودک ساکن نواحی غربی این شهر به سل، 100 برابر بیشتر از کسانی است که در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند.

 اما دکتر استفان لاون، محقق مستقر در کیپ تاون می‌گوید با آزمایش‌های فعلی نمی‌توان سل را به موقع تشخیص داد و دستگاه‌های بهداشتی کشورهایی که این بیماری در آنها شایع است نیز نمی‌توانند در مورد آن کاری انجام دهند. او می‌گوید بدون درمان مناسب، 90 درصد افراد مبتلا به اچ‌ای وی، در ظرف چند ماه پس از ابتلا به سل جان خود را از دست می‌دهند.

 این درحالی است که سازمان جهانی بهداشت چندی پیش اعلام کرده‌بود درصد جهانی مبتلایان به بیماری سل که در سال ۲۰۰۴ به نقطه اوج خود رسید، در سال ۲۰۰۵ ثابت مانده است. به این ترتیب باید گفت ایدز باعث قدرت گرفتن دوباره سل هم شده است.

بر اساس گزارشی که چند ماه قبل از سوی سازمان جهانی بهداشت منتشر شد، شمار مبتلایان به بیماری سل در سطح جهان برای نخستین بار پس از اعلام این بیماری توسط آن سازمان کاهش یافته است و مسئولان مبارزه با بیماری سل این کاهش را ناشی از تنزلی تدریجی در شمار مبتلایان به بیماری سل در آسیا و آمریکای لاتین و احتمالا توقف در افزایش شمار مبتلایان در آفریقا و شرق اروپا اعلام کردند.

با این‌حال در همان گزارش هم دانشمندان از مقاومت هایی که بیماری سل در مقابل داروهای ضد سل در شوروی سابق و بخش هایی از چین از خود نشان داده است ابراز نگرانی کرده‌بودند.

کد خبر 35742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز