شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

صدف کوه کن: نوشیدنی‌های معروف، تازه و خنک به دورترین نقاط آفریقا می‌رسند، اما بررسی‌ها نشان دهنده آن است که سال آینده، 2.5 میلیون آفریقایی جان خودشان را از دست خواهند داد فقط به این دلیل مسخره که رساندن داروی ایدز به آن‌ها کار دشواری است. درست مثل اینکه قراراست به مریخ دارو فرستاده شود.

 شبکه تلویزیونی بی‌بی سی گزارش داده است که تحقیقات اخیرا نشان ‌دهنده آن است که روند درمان بیماران مبتلا به ویروس ایدز در آفریقا ناموفق بوده و بیش از یک سوم بیماران مبتلا به ویروس HIV در قاره آفریقا پس از ۲سال از شروع درمان یا با مرگ مواجه می‌شوند یا اینکه از ادامه مصرف داروهای خود سرباز می‌زنند.

 با این حال طبق آمار موجود مشخص شده که بیش از نیمی از تعداد ۱۰۲هزار کودک در کنیا به داروهای ایدز احتیاج دارند. به گفته جیمز نیکال، یکی از پزشکان متخصص کنیا، این تعداد کودک به خاطر عدم دسترسی به داروی مخصوص این بیماری در معرض خطر جدی قرار دارند.

 به این معنا که تنها ۱۳هزار کودک به داروهای ایدز دسترسی دارند و این درحالی است که بیش از ۶۰هزار کودک دیگر به این دارو نیاز مبرم داشته و آن را در اختیار ندارند. البته دکتر نیکال به تازگی برنامه‌ای را آغاز کرده است که طی آن قصد دارد ۱۰هزار کودک دیگر را تحت پوشش درمانی ایدز قرار دهد. به گفته وی هرچند که کنیا به پیشرفت‌های اساسی در زمینه درمان بزرگسالان مبتلا به ویروس ایدز رسیده ولی این کشور در زمینه درمان کودکان نه تنها پیشرفت چشمگیری نداشته بلکه خدمات درمانی آن طور که باید و شاید به آنها ارائه نمی‌شود.

براساس این گزارش و با استناد به آمار و ارقام رسمی ارائه شده از سال ۱۹۸۴میلادی حداقل 1.5 میلیون نفر از مبتلایان به ویروس ایدز در کشور کنیا جان سپرده‌اند. همچنین با توجه به مستندات مؤسسه ایدز سازمان ملل متحد، نیمه صحرایی قاره آفریقا بیش از دو سوم مبتلایان به ویروس اچ‌ای وی و همچنین ۷۲درصد از شمار مرگ و میرهای جهانی ناشی از بیماری ایدز را به خود اختصاص می‌دهد که ازماه ژوئن سال گذشته تا کنون حدود یک میلیون نفر از مردم آفریقا داروهای مخصوص ایدز را دریافت کرده‌اند.

 پژوهش‌های پزشکان بدون مرزهم نشان می‌دهد که میلیون‌ها کودک حامل ویروس ایدز، پیش از رسیدن به دو سالگی جان می‌بازند، زیرا داروهائی که می‌توانند بر طول حیات آن‌ها بیافزایند، در دسترس‌شان قرار نمی‌گیرد. در حال حاضر پزشکان بدون مرز ۵۷ هزار انسان آلوده به ویروس ایدز یا مبتلا به این بیماری را در ۲۹ کشور جهان تحت درمان دارند که ۳۵۰۰ نفر از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند و ۸۰۰ نفر از آنان در کنیا زندگی می‌کنند.

هماهنگ‌کننده خدمات درمانی پزشکان بدون مرز می‌گوید: پزشکان معالج، از آنجا که به قرص‌های دزبندی شده برای کودکان دسترسی ندارند، ناچارند قرص‌ها را خرد کنند و این سبب می‌شود که دز دارو دقیق نباشد.

 در واقع شربت‌ها یا پودرهایی نیز هستند که می‌توانند به جای قرص مصرف شوند، اما مشکل آنجاست که کودکان باید 3 نوع از این شربت‌ها و پودرها را در اندازه‌های مختلف مصرف کنند که مزه آن‌ها نیز اغلب خوشایند نیست. از سوی دیگر، برخی از این داروها می‌بایست در یخچال نگهداری و به هنگام مصرف در آب آشامیدنی حل شوند. در حالی که بسیاری از مردم کشورهای فقیر نه به یخچال دسترسی دارند و نه به آب آشامیدنی سالم.

کودکان شیرخواره ویروس منتقل شده از مادر را در خود حمل می‌کنند و با آزمایش‌های موجود نمی‌توان تشخیص داد که عامل اصلی انتقال ویروس کیست و خود کودک هم مبتلا شده است یا نه.

 به این ترتیب تا زمانی که روش‌های آزمایش متداول برای تمام نوزادان جهان ایجاد نشده و داروهای مناسب برای نوزادان در اختیار همگان قرار نگرفته است، همچنان میلیون‌ها کودک پیش از رسیدن به سن دو سالگی جان خود را از دست خواهند داد.

کد خبر 36745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز