همشهری آنلاین: ۲۳ نفر از برندگان جایزه صلح نوبل طی نامه‌ای سرگشاده٬ موکدا از سازمان ملل متحد خواستند به بحران انسانی درباره اقلیت مسلمانان روهینگیا در میانمار خاتمه دهد.

میانمار روهینگیا

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، 23 نفر از برندگان جوایز صلح نوبل، سیاستمداران، و فعالان در نامه‌ای سرگشاده به شورای امنیت سازمان ملل درباره وقوع 'تراژدی انسانی' و 'پاکسازی نژادی' در میانمار هشدار دادند.

این شخصیت‌های برجسته بین المللی همچنین از آنگ سان سو چی رهبر میانمار که خود یکی از برندگان جایزه صلح نوبل است٬ به خاطر بی‌تفاوتی و انفعال در زمینه حمایت از مسلمانان روهینگیا انتقاد کردند.

در این نامه آمده است: از این که او هیچ اقدامی برای تضمین حقوق شهروندی کامل و مساوی برای اقلیت روهینگیا انجام نداده است، متاسفیم.

طی هفته‌های گذشته بیش از 27 هزار نفر از اعضای جامعه اقلیت مسلمانان میانمار در نتیجه حمله‌ها و ظلم و ستمی که از طرف اکثریت بوداییان میانمار به ویژه ارتش این کشور در استان راخین به آنها وارد شده است، از میانمار گریخته‌اند.

بازماندگان اقلیت روهینگیا می‌گویند با تجاوز، قتل، حملات آتش افروزی و دیگر جرایم به دست نظامیان ارتش مواجهند؛ اظهاراتی که هشدارهای جامعه جهانی و اعتراض‌های تند را در مناطق مختلف جنوب شرقی آسیا به همراه داشته است.

بسیاری از مسلمانان میانمار در نتیجه ظلم و ستمی که به آنها وارد شده است٬ به بنگلادش گریخته‌اند. با این حال به تازگی دولت بنگلادش نیز در مقابل ورود این آوارگان مقاومت می‌کند.

نویسندگان نامه مذکور تصریح کرده‌اند: قوم روهینگیا در زمره مظلوم‌ترین اقلیت‌های جهان هستند که ده‌ها سال است با رفتارهای غیرانسانی و سرکوب مواجهند.

در این نامه از شورای امنیت خواسته شده است که این بحران را به عنوان یک مورد اضطراری در اولویت قرار دهد و دبیرکل سازمان ملل نیز در هفته‌های آتی به این کشور سفر کند.

در این نامه همچنین تاکید شده است: اگر ما اقدام نکنیم، مردم حتی اگر با گلوله نمیرند، از گرسنگی خواهند مرد در حالی که ما بی‌تفاوت جنایت علیه بشریت را به نظاره نشسته‌ایم.

مسلمانان روهینگیا سال‌ها است که در فقر و تبعیض شدید به سر می‌برند و دولت میانمار آنها را از حق شهروندی محروم کرده است. سازمان ملل و دیگر گروه‌های حقوق بشری بارها از میانمار خواسته است حقوق این اقلیت را احیا کند.

کد خبر 357093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha