همشهری آنلاین: اوباما در واکنش به نقش هکرهای روس در انتخابات آمریکا، خواستار افزایش دامنه تحریم‌ها علیه روسیه شده است.

دونالد ترامپ اما دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را نمی‌پذیرد و از این رو مخالف تشدید مجازات‌های این کشور است.

خبرگزاری آلمان، از واشنگتن گزارش می‌دهد که بر اساس اطلاعات منتشر شده، باراک اوباما بر آن است تا پیش از پایان دوره زمامداری خود روسیه را به خاطر نقشی که هکرهای آن کشور در کارزار انتخاباتی آمریکا داشتند، مجازات کند. شبکه خبری سي ان ان  روز چهارشنبه ۲۸ دسامبر (۸ دی) ضمن انتشار این خبر عنوان کرد که گویا قرار است روز ۲۹ دسامبر جزئیات بیشتری پیرامون مجازات روسیه منتشر شود.

  • مجازات روسیه

جزئیات مربوط به مجازات‌های گسترده‌تر روسیه هنوز فاش نشده است. در خبری که CNN منتشر کرده، مجازات‌های روسیه از جمله شامل اقدامات دیپلماتیک و در عین حال تحریم‌های گسترده‌تر می‌شود. آمریکا روسیه را متهم کرده است که در جریان کارزار انتخاباتی به سیستم‌های کامپیوتری حزب دموکرات حمله کرده و از این طریق در کارزار انتخاباتی آمریکا مداخله کرده‌اند. دولت روسیه این اتهامات را رد کرده است.

در حالی که بنا بر اظهارات دو نفر از دست‌اندرکاران دولت آمریکا، این کشور نمی‌بایست هدف افزایش تنش در مناسبات خود با روسیه را دنبال کند، لیندسی گراهام، یکی از سناتورهای حزب جمهوریخواه، روز ۲۸ دسامبر خطاب به روسیه گفته است که خود را برای رویارویی با تحریم‌های گسترده‌تر آماده کند. دونالد ترامپ در مورد سخنان گراهام اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

در تابستان سال جاری، پلاتفرم ویکی‌لیکس خبری را فاش کرد که حاکی از هک شدن پست‌های الکترونیکی اعضا و همکاران بلندپایه حزب دموکرات بود. در همین رابطه بود که سازمان سيا، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، پس از بررسی‌های اولیه به این نتیجه رسید که حملات سایبری به انتخابات آمریکا از جانب روسیه صورت گرفته و هکرهای روس به دونالد ترامپ در پیروزی در این انتخابات کمک کرده‌اند. به موازات سازمان سيا، پلیس فدرال آمریکا (اف بي آي) و همچنین رئيس سازمان‌های امنیتی آمریکا آشکارا از دخالت روسیه در انتخابات آمریکا گزارش داده‌اند. ظرف روزهای گذشته، باراک اوباما به نحو بی‌سابقه‌ای از تشدید مجازات روسیه به خاطر فعالیت هکرهای روس سخن گفته بود.

  • ترامپ و مجازات روسیه

در عین حال، خبرگزاری رویترز از واشنگتن گزارش می‌دهد که رئیس جمهور آینده آمریکا، دونالد ترامپ، مخالفت خود را با مجازات روسیه به خاطر مداخله هکرهای آن کشور در کارزار انتخاباتی آمریکا اعلام کرده است. ترامپ بارها در کارزار انتخاباتی مدعی شده بود که حملات سایبری به کامپیوترهای اعضا و مسئولان حزب دموکرات می‌تواند از سوی هر کشور صورت گرفته باشد.

ترامپ روز چهارشنبه ۲۸ دسامبر، در پاسخ به پرسش خبرنگاری در همین زمینه گفته بود که بهتر است این موضوع پیگیری نشود. او در پاسخ گفته بود: «به باور من کامپیوتر زندگی همه ما را پیچیده کرده است. کار در عصر کامپیوتر به جایی رسیده است که هیچ کس به درستی نمی‌داند، موضوع چیست و چه اتفاقی می‌افتد.»

کد خبر 357065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha