۲۰ روز از رأی پارلمان کره‌جنوبی به برکناری رئیس‌جمهور این کشور می‌گذرد اما زلزله‌ای که از حدود ۲‌ ماه پیش به راه افتاده، همچنان در میان مقام‌های سیاسی و اقتصادی قربانی می‌گیرد؛ زلزله‌ای که اکنون به صندوق ملی بازنشستگی کره‌جنوبی رسیده است.

کره

مأموران دادستاني كره‌جنوبي در ادامه تحقيق در مورد فساد مالي مربوط به اطرافيان پارك گيون-هه، رئيس‌جمهور بازداشت شده اين كشور، ديروز مون هيونگ-پيو رئيس صندوق ملي بازنشستگي را هم بازداشت كرد تا مشخص شود دامنه اين فساد از آنچه پيش از اين تصور مي‌شد، گسترده‌تر است.

صندوق ملي بازنشستگي كره‌جنوبي با بيش از 451ميليارد دلار سرمايه، سومين نهاد بازنشستگي بزرگ دنياست و جزو سهامداران عمده بسياري از شركت‌هاي بزرگ كره‌جنوبي از جمله سامسونگ است. شركت‌هاي زيرمجموعه اين نهاد دولتي، به تنهايي نيمي از اقتصاد كره‌جنوبي را تشكيل مي‌دهند.

رئيس صندوق بازنشستگي متهم است به‌خاطر ارتباطي كه با رئيس‌جمهور يا برخي از افراد در دفتر او داشته شركت‌هاي بزرگ زيرمجموعه اين نهاد را وادار كرده به 2بنياد غيرانتفاعي كه زيرنظر خانم پارك اداره مي‌شده، كمك مالي كنند. رسانه‌هاي كره‌جنوبي مي‌گويند مون هيونگ-پيو همچنين متهم است پيش از دوره رياستش بر صندوق بازنشستگي، يعني زماني كه وزير بهداشت كره بوده، از نفوذ خود بر اين صندوق استفاده كرده تا اين نهاد از قرارداد 8ميليارد دلاري ادغام يكي از شركت‌هاي بزرگ كره در شركت سامسونگ حمايت كند. اين اتهامات هنوز اثبات نشده و دادستاني 72ساعت زمان دارد مدارك لازم را بر‌اي ادامه بازداشت مون هيونگ-پيو ارائه كند.

  • ريشه بحران كره‌جنوبي

زلزله‌اي كه در كره‌جنوبي بسياري را از مسند قدرت و مسئوليت به زير كشيده، حول چه ماجرايي اتفاق افتاده است؟ حدود 70روز پيش در پي اعتراض گروهي از دانشجويان به نفوذ برخي دوستان خانم پارك بروي ، شبكه تلويزيوني جي‌تي‌بي‌سي از محتويات تبلت شخصي خانم چون سن-سيل، دوست صميمي رئيس‌جمهور گزارشي منتشر كرد كه برخي اسناد دولتي و همچنين متن سخنراني‌هاي خانم پارك را هم شامل مي‌شد.

سپس مشخص شد خانم چون در جابه‌جايي برخي مقام‌هاي دولتي و در عزل و نصب‌هاي برخي سازمان‌ها و مشاوران رئيس‌جمهور هم نقش داشته است؛ موضوعي كه باعث آغاز اعتراض‌هاي مردمي شد.اما ماجرا زماني جدي‌تر پيش رفت كه موضوع پرداخت پول از سوي برخي شركت‌هاي بزرگ كره‌اي به 2بنياد فرهنگي و ورزشي پيش آمد كه زيرنظر رئيس‌جمهور و با مديريت چون سن- سيل اداره مي‌شوند. چون سن- سيل متهم است از 50شركت بزرگ كره‌اي، ازجمله هيونداي و سامسونگ، مبلغي مجموعا حدود 65ميليون دلار كمك مالي دريافت كرده است.

اين شركت‌ها اعلام كرده‌اند از ترس خانم چون و نفوذ او در دولت اين پول‌ها را پرداخت كرده‌اند؛ چرا كه او احتمالا اين قدرت را داشته كه براي آنها مشكلات قانوني و مالي ايجاد كند.

رئيس‌جمهور كره كه همزمان با ادامه اعتراض‌هاي مردمي در خيابان‌هاي سئول از سوي مخالفان سياسي‌اش هم تحت فشار بود، براي فرار از استيضاح ابتدا نخست‌وزير را بركنار و چهره مورد نظر مخالفان را جايگزينش كرد. او بسياري از مشاورانش را هم بركنار و به‌خاطر اتفاقات رخ داده از مردم عذرخواهي كرد. عذرخواهي خانم پارك كه با بازگشت خانم چون به كشور و بازداشتش همزمان بود، نتوانست سرنوشت سياسي او را تغيير دهد و نمايندگان پارلمان كره‌جنوبي با 234رأي موافق در برابر 56رأي مخالف، به تعليق پارك گئون- هه رأي دادند.

طوفان سياسي كره‌جنوبي، به شكاف در حزب حاكم هم منجر شده است. روز سه‌شنبه 29نفر از نمايندگان حزب حاكم يعني حزب سائه نوري اعلام كردند از اين حزب خارج شده‌اند و قصد دارند حزب جديدي تاسيس كنند؛ اقدامي كه اين حزب را از اكثريت در پارلمان انداخت. با جديتي كه از دادستاني كره‌جنوبي در بررسي پرونده فساد مالي اخير ديده شده، به‌نظر مي‌رسد اين كشور همچنان طي روزها و هفته‌هاي آينده صحنه اتفاقات سياسي ديگري باشد.

کد خبر 357036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha